Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powerbook G4 - Vilken enskild förändring vill du göra?

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Problemet med bara en processorhastighet är att då får vi antingen nöja oss med en långsammare maskin eller så får vi betala dom där stora pengarna för den snabbaste varianten.
Snabbare processorer kommer alltid i mindre mängder och blir därför alltid dyrare.
Vad gäller CDRW är jag just nu i valet och kvalet att köpa en LaCie Pocket. Om man har inbyggd CDRW och vill göra en "säkerhetskopia" av sin favorit CD så måste man först spara den på disk och därefter bränna den. What a waste of time...
Har man en extern brännare så kan man alltid använda den på andra maskiner och behålla den då man uppgraderar till det senaste fartmonstret.
Jag längtar efter en ny PB som är mycket snabbare, bättre grafikkort och mycket svalare. De går som sagt mycket varma. Jag har börjat då röda märken på mina ben då jag sitter med min PB i famnen, vilket jag gör flera timmar om dagen.
I övrigt är jag nöjd med min PB G4 500 Mhz, 512 MB RAM, 30 GB HD.

[ 08-08-2001: Meddelandet ändrat av: Micke W ]

Micke ditt inlägg talar ju ytterligare för att dom bör göra som med iBook, valfrihet.. dom som vill ha cdr i sin dator bör kunna få det. Dom som inte vill o hellre vill satsa på låt oss säga snabbare CPU bör få göra det.. Men möjligheten till CDR i datorn vill jag ändå ha, för en sådan skulle jag omedelbums införskaffa.. slipp a röran med fw o ac sladdar till en stor fet EZ Quest brännare.. så mysigt o ha allt i samma lilla behändiga o SNYGGA burk som Ti:n trots allt är..

Visst, lite jobbigt o koppa cds men desto smidigare o ta backuper o bränna ner innehåll från HDn...

Valfrihet är aldrig dåligt, kan vara svårt, men aldrig dåligt...
LaCie och VST brännarna är "bus powered" så man behöver ingen ac-adapter.
Nog skulle jag också ha en combo i min PB om det funnits.

  • Medlem
  • 2001-08-09 13:49

Hårddisken är ju lätt att byta i en TiBook; någon som vet om det skulle vara lätt att byta även DVD:n mot t.ex. en CD-RW?

Citat:

Skapades ursprungligen av: Clavius:
Sällar mig till rösterna på den här sidan som kritiserar lite av designen;

Jo, efter att ha känt och smakat på den ett tag så känns den ju inte så ´ny´ i designen direkt. (OBS - jag ifrågasätter inte prestanda - inte just nu i alla fall)
Jag tycker den gamla iBooken är schysstare - mer apple - mer different, det är den som kreativa människor slänger leende blickar efter. Ti smakar lite väl mycket 90-tal och ingenjörsdrömmar!

Jag har ju låååång semester och har inte haft möjligheten att smeka en ny iBook ännu. Kanske kommer den att övertyga mig mer.

Datorer är ju som bekant inte bara teknik - det skall vara känsla också.....

/ Anders

  • Medlem
  • 2001-08-10 22:03

Den gamla iBook-designen var hemsk tycker jag, Barbie/Lego-stuk liksom. Den nya iBooken och Ti är ju oerhört rena i stilen, att kalla dem för PC-aktiga är rena skämtet; när har en PC någonsin visat prov på sån genomtänkt design? Det är nåt anonymt, hafsigt och plottrigt över PC-design rent allmänt! Det syns att en Mac är en Mac, de har attityd.

Säga vad man säga vill, men Apple har smarta, väl genomförda designlösningar! Alla gillar inte allt, sånt är livet. Jag kan uppskatta att gamla iBooken var genomtänkt även om jag inte gillade den.

För att ha ett skal av titan så tycker jag den är för sladdrig och verkar rätt ömtålig.

En sak som stör mig med nya ibooken är placeringen av USB-portarna.
Största delen av befolkningen är högerhönta.
Men om man köper t.ex en apple pro mouse så räcker sladden knappt runt till högra sidan.
Var likadant med förra iBooken.

Nu kan man ju iofs också tycka att det är fel på konstruktionen av musen.
Dvs för kort sladd...

Men iaf.

Citat:

Skapades ursprungligen av: D Damlin:
En sak som stör mig med nya ibooken är placeringen av USB-portarna.
Största delen av befolkningen är högerhönta.

Kan det inte vara så att de har tänkt till?
Om portarna skulle vara på högra sidan så är det stor chans att kabeln skulle vara i vägen för musföringen. Med porten till vänster så gör kabeln en fin böj runt datorn...

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2001-08-15 13:31
Citat:

För att ha ett skal av titan så tycker jag den är för sladdrig och verkar rätt ömtålig.

Det är ju en överdrift av Apple att säga att chassit är gjort av titan, eftersom datorn till stor del är gjord av plast, med undantag för lock och botten (och några andra detaljer).

Men jag tycker den känns rätt stadig, faktiskt. Och att den är snygg är det väl ingen tvekan om?!

Bättre ljud hade dock inte varit helt fel...

Jag börjar tro att Apple sätter in 133 MHz buss för att kunna använda 133 MHz SO-DIMM och dessutom - AGP 4x, som verkar dra extra nytta av (kräva?) 133 MHz systembuss.

Dessutom Mobile Radeon eller GeForce 2 GO.

Sist men inte minst en intern DVD-ROM/CD-RW-enhet.

Större hårddiskar.

Pga av 133 MHz buss kommer Apple att slänga in PowerPC 7440, som är en strömsnål variant av 7450 och som heller inte ens kan ha någon L3-Cache.

Kanske får vi se en 533 MHz (4x133)- och en 600 MHz (5x133)-modell.

Det skulle bli kick-ass! Lär vara samma priser som förut...

Citat:

Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Ok. Du får en kvart med Apples tekniska chefer. Du får bestämma:

Nämn en (1) förändring som du vill göra på nya Powerbook G4 och motivera ditt svar

[ 25 Maj 2001: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

Jag tycker iofs att min Titan är snygg, men jag saknar ändå lite av designen på t ex Pismo som var lite mer designad sas. Annars är Titanen grymt bra!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-08-20 12:40

Se till att få bukt med värmen. Nu blir den ju så het så det är omöjligt att ha den i knät. Dessutom väsnas fläkten rejält.

Designen är iofs proper men känns 80-tals PC. Dessutom är det inte så snyggt när hörnen börjar bli slitna och ytan repig.
Pismo var definitivt mer sexig i designen.

CDRW och ev DVD-R kan vi väl kallt räkna med i nästa version.

Två FireWireportar skulle ju inte heller vara helt fel liksom en dockningsstation som på gamla Duo. Nu måste jag sätt i fyra kablar varje morgon när jag kommer till jobbet.

Bevaka tråden