Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Klippning av trummor i logic

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-02-29 21:40

Hej!

Jag försöker klippa ett trummspår som jag importerat i Logic.Problemet är att när jag försöker klippa med sax verktyget så hamnar klippningen precis framför eller bakom stället där jag vill att klippningen ska ske.

Är nybörjare och undrar om någon kan hjälpa mig med tipps på hur man får det exakt.

• Medlem
  • 2004-02-29 21:44

Låter som om du har någon "snap to grid"-funktion (eller vad motsvarande heter på logicspråk) påslagen. Obs, har aldrig kört logic, men känner igen motsvarande problem.

Lite olika beroende på var du befinner dig när du klipper, Ifall du befinner dig i sequenser delen och klipper i audioobjeket så kan det vara lite svårt att få det helt bra.
Men om du befinner dig i editorn för audio och klipper i själva vågformen så fungerar det så att den bara vill klippa där vågformen befinner sig vid nollpunkt, om har en stereofil så kan det bli lite klurigt ibland, du tycker att där vill du klippa, medans programmet flyttar markören till närmaste stället där båda vågformerna är så nära nollan som möjligt. Ett sätt att fixxa detta på är att rita lite med pennan i vågformen för att se till att vågformerna är nollade där du vill klippa, se upp så att du inte får skarpa kanter i vågformen bara, det klickar så illa om filen då.

• Oregistrerad
  • 2004-02-29 22:05

Okej, tack!
editorn för audio, är det dit man kommer om man dubbelklickar på spåret man importerat? Nybörjare som sagt.

Japp! det är den editorn jag menar, experimentera lite med start och end ankarna alltså dom två strecken som markerar var filen skall börja respektive sluta spela, är ofta bättre än att klippa då det bara är att flytta dom igen ifall man ångrar sig, prova oxå att kopiera ljudfiler i arrangedelen, om kopierar genom att hålla ned "ctrl" samt att dra med musen så skapas även ett nytt audioobjekt (samma fil men du kan ha olika start och end points i varje object) men om du använder "ctrl" + "c" för att sedan använda "ctrl" + "v" för att klistra in en kopia så skapas bara en kopia av arrange objectet som talar om att spela den igen. Svårt att beskriva utan att visa men latja lite med detta så kommer du att förstå. Fönstret där du ser alla ljudobject som du har i varje "song" hittar du under "Audio" "Audio window". Lycka till.

• Oregistrerad
  • 2004-02-29 22:34

Tack som fan, ska testa detta nu.

Klippa noga direkt i arrange förnstret gör du genom att hålla inne ALT när du ska klippa, för hyper-precision håll inne ALT + SHIFT. Det använder jag istället för audioeditorn.

• Oregistrerad
  • 2004-03-02 11:07

Tack Stefan!
Jag har testat att hålla inne ALT när jag klipper men det blev ändå inte exakt och jag funderade över varför den inte fanns en funktion för att klippa exact. Nu ska klippa med ALT + SHIFT, tackar dig som fan! Du har besparat mig sömnlösa nätter min vän!

Stefan: Det måste jag prova, tack för tipset.

• Medlem
  • Stigtomta
  • 2004-03-02 13:08

Man kan även justera klippet i arrange-fönstret efteråt. Då ställer du pilen i tex nedre högra hörnet av filen. Pilen bör då bli ett finger. Håll sedan in ctrl+shift samtidigt som du håller ner musknappen och "drar" i filen. På så sätt bestämmer du hur mycket av filen som ska spelas upp. Jag använder denna funktion precis hela tiden. Superenkelt!

OBS, det kan vara så att fingret inte syns förrän du håller ner ctrl+shift. Kommer ej ihåg, sitter just nu vid en PC så jag kan inte kolla.

/Conny

• Oregistrerad
  • 2004-03-02 20:47

Nej
Varken Stefans eller Connys tips fungerar. Stefan, den klipper ändå fel. Conny, jag får inte fram något finger.
Jag kör på pc, vad gör jag för fel?

• Medlem
  • Stigtomta
  • 2004-03-03 08:50
Ursprungligen av badcarma:

Nej
Varken Stefans eller Connys tips fungerar. Stefan, den klipper ändå fel. Conny, jag får inte fram något finger.
Jag kör på pc, vad gör jag för fel?

Pekar du med pilen på rätt ställe? Du ska peka i tex nedre, högra hörnet på på rekrangeln som visar vågformen (klippet) i arrange-fönstret.
Sen hålla ner ctrl+shift (hela tiden) och hålla ner musknappen samtidigt som du drar musen åt tex vänster.
Då drar du steglöst i ljudfilen så att endast det som syns av vågformen är det som spelas upp. På så sätt kan du "pussla ihop" olika klipp.
Om du hör ett sprak/klick i klippet kan du lägga en liten crossfade (ca.20-50) mellan klippen så undviker du spraket.

Jag sitter fortfarande vid en PC, annars skulle jag kunna göra en skärmdumpar åt dig som visar hur man gör. Vilken version kör du?
Jag kör i och för sig 4.8 men jag har svårt att tro att de tagit bort denna funktion i tex Logic 6.

/Conny

Alltså, ALT + SHIFT är verkligen hypersupermegadeluxe-precision, det går ej att få mer precision iom att markören flyttar steglöst. Hur den funktionen inte skulle duga förstår jag inte. Får du verkligen markören att flytta steglöst?

• Oregistrerad
  • 2004-03-03 09:25

Problemet är att när jag håller nere ALT + SHIFT så går det ej att klippa med saxen. Det kommer fram en markör med pilar riktade upp, ned, vänster och höger. har jag missförstått det hela?

• Medlem
  • Stigtomta
  • 2004-03-03 09:36
Ursprungligen av badcarma:

Problemet är att när jag håller nere ALT + SHIFT så går det ej att klippa med saxen. Det kommer fram en markör med pilar riktade upp, ned, vänster och höger. har jag missförstått det hela?

Ok, då har de ändrat från finger till pilmarkör åt flera håll (vilket i och för sig är mer logiskt).

Alltså... Du klipper först, SEN drar du i hörnet på ditt klipp medan du håller ner ctrl+shift tills du är nöjd med det.

/Conny

• Oregistrerad
  • 2004-03-03 09:53

Tack Conny, jag sitter iofs. också på en pc.
Jag ska testa och se hur det fungerar.

Ja jädrar vad Logic verkar logisct...

rexnig?

ja hej

kan man inte rexa i logic pro (trummor o så) som man kan så fiffigt i cubase sx? nån som vet nåt eller har bättre tips för att slippa timestrecha

Logic kan spela upp Rex-filer, men för att skapa dem behövs väl Recycle. Har aldrig egentligen jobbat med formatet, mer än i Reason, men jag vet flera vänner som kör REX i Logic.

1
Bevaka tråden