Det brukar vara så att garantin inte förlängs om man får en utbytesprodukt. Den principen är det långtifrån bara Apple som använder sig av, utan så gör de allra flesta butikerna oavsett kategori.
Däremot är det ju, precis som du säger, så att konsumentköplagen ger två års reklamationsrätt. Skillnaden mellan garanti och reklamationsrätt är att det i det förstnämnda fallet är säljarens sak att stå för bevisningen ifall felet inte fanns där från början. I det sistnämnda fallet är det i stället kundens sak att bevisa att eventuella fel funnits ända sedan man köpte varan. Det betyder alltså att bevisansvaret efter att garantitiden gått ut hamnar på dig som kund i stället för på säljaren, vilket gör det hela lite jobbigare (men inte nödvändigtvis omöjligt).
Jag tycker att du ska stå på dig och försöka reklamera, ifall det nu är ett känt tillverkningsfel det beror på. Om du vill ha rådgivning om hur du ska gå till väga kan jag rekommendera att du går till konsumentrådgivningen i din kommun, de kan vara till stor hjälp ibland!
edit: skrivfel
[ 23. mars 2003, 11:00: Meddelandet ändrat av: Samuel K ]