Det finns många sätt att zooma aktivt fönster i Logic. Först med hjälp av kikarikonen högst upp till höger i fönstren. Sedan kan man använda zoomverktyget och dra rutor i fönstret för att zoom in "boxen".
För att snabba upp zoomandet ytterligare kan man, oavsett vilket verktyg man valt, hålla in Ctrl och klicka och dra en ruta för att zoom in pss som med zoom verktyget. Det snygga är att man genom att hålla in Ctrl och endast klicka en gång återgår till tidigare zoomvärde. Detta zoomande kan göras i flera steg om man så vill och Ctrl-klickandet backar då ett steg i hiearkin.
Nåja, anledningen till detta inlägg är en kraftfull och, som jag förstått, av många okänd funktion bland Logics Keycommands. Dessa kan snabba upp zoomandet ännu mer och jag har själv blivit helt beroende av dem. Dessa heter
Save as zoom 1 (Shift + F5)
Save as zoom 2 (Shift + F6)
Save as zoom 3 (Shift + F7)
samt
Recall zoom 1 (F5)
Recall zoom 2 (F6)
Recall zoom 3 (F7)
Keycommands inom parentes är mina inställningar som jag kör med. Dessa är oerhört användbara eftersom man kan ställa in tre stycken standardzoomvärden (exempelvis en där hela låten och alla tracks syns, en med tillräcklig zoom för att se objectens events, och en med maximal zoom). Detta gör att man inte bara snabbt kan hoppa fram och tillbaka mellan olika zoomvärlden, dessa kommandon följer också Logics prioritering av vad som är markerat. Ett event i arrangefönstret och detta zoomas in. En note i matrix och den zoomas in. Dessutom lagras separata zoomvärlden för de olika editorerna (arrange, matrix osv.).
Power up!