Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

EXS24 hjälp!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan

Undar vilka möjligheter EXS24 erbjuder i logic? Kan man tex importera en dr.rex loop in i den? Vilka format kan den läsa?

//niklas

rex, akai, giga, wav, aiff, soundfont, DLS, Samplecell och kanske ett par till iden senaste versionen, jag har bara 5.5.1 på PC.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-25 23:29

exs24 är guds gåva till musikern. enkelt o skitbra!

Japp, jag kör ju en PC med XP på och har därför även funderat på att byta till Cubase efter att apple la ner logic för Windows. Men sedan insåg jag att jag även skulle få byta sampler och en del andra fina saker i Logic mot nya pluggar *suck* Plus att jag redan nu inte är kompis med cubase programmen, Så här sitter man med 5.5.1 och kommer nog att göra det ett par år till.

Tackar!

Jag skulle även vilja veta hur EXS24 verision 2 fungerar. Har hört att den är multiandvändbar. Att man kan ha flera trummor i samplern och få dem på separata kanaler. Funkar det?

//niklas

Jepp! Om du väljer Mutlichannelversionen av EXS24:an och lägger ut exempelvis ett trumset på flera kanaler, så kan dessa kanaler sedan hämtas upp av ett gäng AUX-object. På så sätt får också varje ljud sin egen regelskena i mixern, vilket är en mycket smidig och flexibel lösning tycker jag.

  • Medlem
  • Stigtomta
  • 2004-04-05 13:14
Ursprungligen av Jont Olof:

Jepp! Om du väljer Mutlichannelversionen av EXS24:an och lägger ut exempelvis ett trumset på flera kanaler, så kan dessa kanaler sedan hämtas upp av ett gäng AUX-object. På så sätt får också varje ljud sin egen regelskena i mixern, vilket är en mycket smidig och flexibel lösning tycker jag.

... och så var Jont Olof där igen med ett (för mig) väldigt använtbart tips. Hurra va du är bra!

... fast jag läste faktiskt hela din dispyt med Jazzper. Det var väldigt roligt faktiskt!
Visste inte att den typen av diskussioner kunde vara så underhållande. Tycker nog att han har en poäng i vad han skriver om att de flesta ratar billiga(re) produkter rent slentrianmässigt istället för att lyssna och använda öronen. Detsamma gäller tex program etc som inte "riktar sig" till proffs. Har tex en ljudteknikerpolare som bestämt hävdade att mp3 bara var skit. Jag å andra sidan hävdade att det var bra för att bygga upp ett eget musikbibliotek i datorn utan att det åt hela hårddisken och att ljudkvalitén dög för det ändamålet. Vid ett blindtest visade det sig att han inte kunde höra skillnad på en 192kbits mp3 och en wave. För honom var det mer vetskapen av att det var komprimerat som påverkade hans lyssning. Jag tror att det även gäller för diverse "billigare" produkter som tex en del av Behringers produkter. Sen spelar det ju såklart en stor roll vem som ska använda produkten. Man kanske inte har så tränade öron och då spelar det ju ingen roll. Då kan man lika gärna nöja sig med en billigare produkt och sedan kanske byta upp sig när man blir bättre. Jag tycker ofta den aspekten saknas när det lämnas tips i olika diskusioner. Ibland kan de ju uytryckligen skriva att de är nybörjare och ändå ska folk tipsa dem om proffs-program och de dyraste ljudkorten etc bara för att de är bäst. Det blir lite tokigt.

... men jag säger som jag brukar säga. Jont Olof for president. haha

/Conny

Lite off topic... Conny: Är det du som har ena studion i källaren vid skånegatan/östgötagatan?

  • Medlem
  • Stigtomta
  • 2004-04-05 15:54
Ursprungligen av Volantiz:

Lite off topic... Conny: Är det du som har ena studion i källaren vid skånegatan/östgötagatan?

Ja,ja...

Frågan var ju i princip redan besvarad. Nej, det är inte jag som har studion där.

hehe.. ok.. skulle bara kolla! (samma namn)

1
Bevaka tråden