Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Om Fruity loops

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-03-27 18:16

Tjena, tjena!
Nån som kan förklara för mig hur jag ska göra om jag har gjort en trumloop i FL och vill föra över den till (t.ex) Sonar och fortsätta där med låten?...alltså hur vet man tempot på loopen och hur får man enklast in den i det tempo man vill ha i sonar osv..?
Tacksam för hjälp!
MVH
/L

  • Medlem
  • 2004-03-27 18:50

Tempot ser du ju i själva fruity, finns ett litet fönster där det står "tempo" (brevid play,stop och record knapparna)
Exportera trumloopen till wav och importera till sonar(exatkt hur importeringen går till vet jag inte, aldrig jobbat med sonar) , sen lägger du tempot i sonar till samma tempo som trumloopen hade i floops..

  • Medlem
  • 2004-03-27 19:30

Ok! Det var så enkelt alltså...jag kanske inte kollade tillräckligt noga efter tempovisaren i FL förut då. Har du nåt bra tips på hur man kan jobba i FL?...Jag har bara en demo av det än så länge så jag funderar på om det är värt att skaffa riktiga FL...?..Är det mest till trumloops man använder FL eller?...Jag tycker att det på nått sätt verkar lite begränsat med det lilla fönstret där man "ritar" in trumljuden osv, men det är väl kanske för att jag inte har lärt mig programmet än...Rekommenderas det för tillverkning av trummor?
mvh

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-27 19:33

Det finns en Pianoroll pryl där man kan rita ut olika noter.. Man kan ju också spela in med en synth också.. Jag har också ett problem. Det går inte att exportera låtarna som MIDI. Själva midifilen skapas men den är tom. Någon som har något tips?

Att exportera till midi: grejjen är att man måste manuellt skapa en midiout-kanal för varje instrument man har och baxa över spåren på dem, klippa och klistra i alla evighet mao. Borde nog finnas någon enklare lösning,...

Är det någon som vet om man kan använda FL´s plugins i t.ex. vst?

De enda jag kan tänka mig som går att använda externt, om vi pratar effekter och inte syntarna, är de under mappen Plugins/VST. De under Plugins/Fruity är ju i "fruity-format" så jag är osäker på dessa. WASP, SimSynth och någon jag glömt finns ju som rena VSTi/DXi separat och dessa är precis som alla andra VSTi.

Alternativet är ju att köra FLStudio som plugin i Cubase eller annan host.

  • Medlem
  • 2004-03-30 17:24

Hur ska man göra för att använda FL som plugin i t.ex Sonar?

Limp, under installation av FL Studio så kan man välja om man vill installera VSTi/DXi versionen. Minns inte om den söker upp hosten automatiskt eller om man måste tala om för den var den ligger... Typ: C:\Program\Sonar\Vstplugins, eller liknande.

Om du inte fick det valet så finns det en länk som heter "Install plugin version". Du kan hitta den under Start -> Programs -> FL Studio 4 -> Advanced.

I Sonar (antar jag) lägger du sedan bara till FL Studio som en vanlig VSTi/DXi. Fast hur det fungerar specifikt i Sonar har jag inte den blekaste aning om.

FL Studio är ett fantastiskt program! Särskilt sedan de fixade stöd för VSTi. Jag tycker det spöar Reason på flera viktiga punkter: otroligt snabbjobbat, stöd för vst, svänger bättre och de grymma MIDI-effekterna (delay & arpeggiator) tar 10 sekunder att lära sig men erbjuder enorma rytmiska möjligheter. Jag blir jätteinspirerad av det just för att man kan gå från idé till färdiga renderade loopar på några minuter utan tjafs och det låter busbra.

Hoppas bara de inte går för långt så det blir mini-Cubase av det. Enkelheten är dess största tillgång.

1
Bevaka tråden