Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor om iBook

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2001-09-19 20:58

Min flickvän har funderat på att köpa en iBook så vi var och tittade på den och den verkar vara mycket trevlig. Jag har dock några frågor som jag hoppas att någon vill ta sig tid på att svara. Den första gäller vilken av de tre modellerna som man ska välja. Självklart vill man ha den med combodrive. Men det som jag funderar på är om det är bättre att ta den med dvd och istället köpa en separat brännare för mellan skillnaden. Hur pass bra är brännaren i iBooken?? speciellt i jämförelse men andra extärna (naturligtvis med firewire)

Dvd vill både hon och jag ha. Den vill vi har för att kunna se på dvdfilmer. Hur pass bra är det att titta på dvd filmer på iBook???

Sist, jag har en digital videokamera som jag funderar på att koppla i hop med iBooken när jag är ute på fältet. Hur fungerar det med iBooken är den snabb för det eller blir det bara slött och allt tar lång tid???

tack på förhand

• Oregistrerad
  • 2001-09-19 23:37

…och går det att byta grafikkort själv i en iBook??

Knappast!
Jag har aldrig hört om en bärbar dator med lösa kort.
Allt sitter på moderkortet...

Att kolla på DVD fungerar utmärkt, men du måste köpa en specialsladd från Apple för att koppla till TV:n (170 Kr tror jag det var)
10 gig är inte mycket när man ska holla på med film. Jag tror det finns 20 gig som tillval eller en lös firewire dis kanske

• Oregistrerad
  • 2001-09-20 23:43

Jag har en 20 gb / 256 mb ram / combodrive. Är extremt nöjd. Det är inte bara en "dator till farmor", utan en fullt proffesionellt användbar kraftfull modern dator. Jag har en G4/733 också, men spenderar mer tid vid iBooken. Skön dator, är nöjd som tusan med den.

• Oregistrerad
  • 2001-09-20 23:45

Just ja, att kolla på DVD-filmer funkar utmärkt, du kan se en hel film på batteridrift. "Try that on a PC". Brännaren är inte vrålsnabb, men misslyckas inte med bränningen så den känns pålitlig. Det är kul att jobba med iTunes, lägga in sina plattor och se´n bränna små samlings-CDs till vännerna.

• Oregistrerad
  • 2001-09-20 23:45

Jag har en 20 gb / 256 mb ram / combodrive. Är extremt nöjd. Det är inte bara en "dator till farmor", utan en fullt proffesionellt användbar kraftfull modern dator. Jag har en G4/733 också, men spenderar mer tid vid iBooken. Skön dator, är nöjd som tusan med den.

• Oregistrerad
  • 2001-09-27 11:23

Jag besitter en iBook combo sedan två månader tillbaka. Jag är helnöjd eftersom jag inte har haft några som hellst problem med den.

Dvd:n ut till TV blir knivskarp. Det funkade bättre än väntat. Apples AV-kabel ligger dock på ca 300kr. Ett tips är att köpa till en scsi-adapter, vilken alltid är bra att ha.

Brännaren fungerar felfritt. Dock behövs Adaptec Toast för att man skall kunna nyttja den fullt ut, särskilt om man kör cd-rw.

Att ha brännare är skönt eftersom det inte finns några andra externa lagringsalternativ inbyggt (bortsett från om man är ständigt uppkopplad). Den är halvsnabb, men några större krav har man ju faktiskt inte. Tänk att alltid bära med sig en brännare...

Att köra DV är inge större problem. OK överföringen från kamera till en G4:a går snabbare, men det är heller inte störande längre tid vi prata om. Redigering i iMovie flyter bra. Men som sagt, om du ska hålla på med DV så se till att du har lagringsutrymme!

iBooken är snabb. Dock är det ingen G4:a, vilket ibland kan märkas. Det är heller inte något värsting-grafikkort ipluggat, vilket gör att 3D-spel på extern skärm blir något tungdrivet, särskilt då iBooken tvingas driva två skärmar samtidigt.

Men man måste se till vad man verkligen skall ha iBooken till. Själv håller jag mest på med grafisk design och multimedia. Att layouta på den lilla skärmen funkar faktiskt mycket bra tack vare att den är knivskarp och har en vettig upplösning (1028x768).

Framförallt får du mycket dator för pengarna. Jämför på pc-sidan...

1
Bevaka tråden