Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

dum sampling-fråga

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-03-31 21:21

för ett tag sedan började jag använda acid pro (som jag förövrigt märkt verkar vara ganska ensam om..). det var inte från början menat att jag skulle använda programmet till sampling, utan mer som en vanlig analog studio. men så hörde jag jens lekmans musik och började direkt klippa och klistra med gamla fina låtar. och eftersom jag är väldigt ny inom område, så undrar jag om det på något sätt går att sampla ett enskilt spår av en låt, istället för tex ett trumintro. det kanske verkar lite dumt, men jag måste veta om det går eller inte om jag nånsin ska kunna sova igen..

grattis!!

Acid pro!

Acid är utan tvekan det mest användarvänliga programmet och dessutom det mest kreativa program som du kan använda! (jag gick ifrån acid för att gå över till mac och logic pro så jag vet)

jag förstår inte din fråga igentligen, men så länge formatet är wav så är det väll bara att klippa och klistra så mycket du orkar....

jag saknar acid.......

Björka

Att sampla ett enskilt spår... Antar att du menar att du vill separera t.ex basen från det övriga i låten. Det kan bli lurigt men inte helt omöjligt. du får helt enkelt sampla den biten du vill ha (inkl. allt annat komp som är med) och sedan filtrera ut de frekvenser som du inte vill ha. Mycket meck blir det och kommer troligtvis att kosta mer än det smakar i slutändan. Plus, det är svårt att separera ut ett enskilt instrument från en färdig fil som innehåller allt.

Å andra sidan, Acid är kapabel till mycket vad gäller loopar och samplingar så det är bara att leka sig fram till en vettigt resultat.

1
Bevaka tråden