Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Slå på effekt mitt i låt?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en multibandskompressor som ska slås på 20 sekunder in en låt. Den ligger på "Master out" (output 1+2). Går det att fixa?
Det går ju att göra det för hand men det fungerar inte när man bouncar..

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2004-04-12 15:28

Är det en VST kompressor? Är det en midistyrd
kompressor? Lite mer information så kanske vi kan komma med några bra tips...

  • Medlem
  • 2004-04-12 15:30

Jag tror han menar hur man gör det i Logic eftersom det är i "Logic"-avdelningen han skrivit!

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2004-04-12 15:32

Jo, jag så det efter snabbsvaret....

Jo det går att fixa, väldigt enkelt faktiskt. Du sätter masterregeln på "touch" och tar bort bypassen på kompressorn med ctrl+musklick där du vill att kompressorn ska börja arbeta. När du är klar så ställer du in "read" på masterregeln. Om du vill finjustera så klickar du på "view track automation". Du kan även läsa hjälpen om "automation" i logic för mer exakt information.

Stefan:
Igår letade jag i manualerna och hittade precis det som du beskrev.
Jag bockar för "View automation" och då kan jag spela in ändringar i effekterna på alla kanaler men hur får jag upp "master out" (output 1+2) som en kanal i arrangefönstret?

Jag har inte hittat något sätt att slå på "Touch" eller "Read" inne i audiomixern utan bara i arrangefönstret men där har jag ju bara alla kanalerna. Inte Master out.

Hänger ni med? Det fungerar alltså fint att slå av/på effekter på alla kanaler som jag kan se i arrangefönstret men jag kan inte få upp "master out" som en kanal.

Det är knappt så att jag själv förstår vad jag skriver så om ni behöver mer info: säg till.

Tack

Vilken version av logic kör du?

Logic Audio 6.3.1.

Routa alla kanaler och busar till en stereobus där du har effekten istället. Då kan du styra den utan problem.

Roberth: Varför skulle det vara annorlunda att styra en effekt på en stereobus till skillnad från en masterkanal? Automationen fungerar på exakt samma sätt oavsett vilken typ av kanal effekten befinner sig på.

romanenko: Funktionen där du ställer in "READ, WRITE" osv hittar du strax ovanför panoreringsknoben på samtliga kanaler. Det står från början OFF men om du håller inne musknappen på OFF texten så dyker det upp en meny där du kan välja "READ, WRITE" osv. När du lyckas hitta den menyn så ställer du in "WRITE" på masterregeln och tar bort bypassen på kompressorn där du vill att den ska börja arbeta. Ändra om till "READ" och gå tillbaka till arrangefönstret, då kommer du se "master out" som en kanal i arrangefönstret. Tryck på "VIEW AUTOMATION" och finjustera bypassen du har spelat in på masterkanalen.

Stefan: På mitt Logic (5.5.1) så är det inga problem att dra ner bussarna och styra via arrangefönstret. Däremot har jag aldrig lagt ned en utgång eftersom detta för mig strider mot god mixertradition. Tänkte ge ett förslag som jag kunde som enkelt skulle löst Mikaels problem.
Att det säkert går att göra som du skriver betvivlar jag inte, men jag hade en lösning i huvudet och erbjöd den.

No offence
/Rob

P.S. Fan de e lite "hostile" här ibland. Phuh! D.S.

Roberth: Ursäkta, jag menade inte att vara otrevlig på något sätt. Men oavsett vilket tillvägasätt man väljer så kan man inte undvika automatiseringen av bypassen på kompressorn. Och jag tolkade det som romanenkos problem. Vet man inte hur automationen fungerar så spelar det ju ingen roll vilket sätt man använder. Att bypassa en kompressor via automation fungerar på exakt samma sätt oavsett om det är på en stereo bus eller en master out. Iaf, min poäng var 1. Lär dig automationen 2. Testa alternativa sätt för att nå önskat resultat. Det du förklarade var ju 2. medans jag förklarade 1. och kan man inte 1. så kan man inte använda 2. Men kan man 1. så kan 2. vara kalasbra.

Hostile tycker inte jag att det är, men jag kan hålla med om att jag mitt inlägg kunde tolkas som en dryg motkommentar. Jag ber om ursäkt för det.

Stefan: De e urlugnt. Ibland är det skrivna språket lite svårtolkat och man vet inte riktigt med vilket tonläge en post är skriven.
Nu e jag inte rädd längre

Hoj!
/Rob

Fungerar nu. Stort tack till Stefan och Roberth!

Hurra!

1
Bevaka tråden