En tråd låstes med följande argument:
"99mac varken stödjer eller uppmuntrar till piratkopiering och tips på hur man kommer runt kopieringsskydd.
Vare sig ni har licens eller ej.
Kom ihåg det när ni skriver...
Tråden stängd."
Allt ovanstående förstår jag, men i det här fallet gäller det ju inte att knäcka programmet eller göra något otillbörligt?? Det handlar väl om att kunna använda sin Quark på ett annorlunda sätt? Det jag undrar är om det är förbjudet (ifrån t ex BSA eller Quark) att kringå dongeln i Quark ÄVEN om man har faktura på köpt program OCH hårdvarulåset kvar?
Att 99mac anser att det är förbjudet förstår jag, men är det ur juridisk mening ett brott att använda en emulator istället för dongeln?
Anledningen till att jag frågar är att jag har ett dussin maskiner som kör Quark med Imate och dongel, men drivrutinerna för Imaten flippar ibland så man måste starta om datorn. Om det finns ett lagligt sätt att använda våra Quark UTAN att ha på våra hårdvarulås så förstår ni kanske att det kan vara angeläget att prova!?
"Vare sig ni har licens eller ej" låter också lite långsökt. Har ni - i juridisk mening - rätt i att det är ett brott att res hacka sina köpta program eller nyttomaximera sin mjukvara, ja då har jag inga invändningar. Men med den lämnade motiveringen låter det som om ni inte heller anser det vara lagligt att tipsa om man kan (och BÖR enligt min mening) göra en discimage av de spel man äger så att man slipper den ständigt spinnande CD spelaren?
De flesta av företagets Adobeprogram ligger på discimages på min FW disk så att jag kan installera dessa i nätverket. Jag VET att inte detta var Adobes avsikt att man skulle göra så, men vi äger alla våra licenser, många av dessa multiuser, men är detta ett "tips på hur man kommer runt kopieringsskydd"?
Det var väl inte så mjukvaruindustrin tyckte att man skulle göra, men det är så många av oss gör - är det något som 99mac också tar avstånd ifrån?
Jag förstår er argumentation kring kopiering av kommersiell programvara. Det har ju funnits en utbredd missuppfattning här på forumet att det är olagligt att ladda ner mp3;or ifrån nätet till exempel, men den här frågan - menar jag - äger sin riktighet tills någon med kunskap i juridik kan berätta hur det verkligen ligger till.
MVH
Mattias