Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är pixelmåttet på ett CD-omslag?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter här vid datorn och tänkte börja göra CD-omslag för skojs skull.Undrar vad man ska ha för mått?
Hur många pixlar ska det vara?Har aldrig gjort det här,så ni får ursäkta om det är en dum fråga,hehe.
A just d,sitter på en Mac om det är nån plug eller program eller vad fään det kallas.
Tacksam för all hjälp.

David:)

  • Oregistrerad
  • 2004-08-24 11:13

Kolla i tråden som handlade om omslagstävlingen inför 99-klubbskivan. Där vill jag minnas att det finns bra länkar. (Skulle gärna länka till den tråden direkt, men du är säkert minst lika bra på att söka i forumet som jag. )

Tackar,hehe.Missade den tråden totalt.:)

Antal pixlar beror på vilken tryckupplösning du kör - en CD är väl ungefär 12x12 cm (på en höft, uppskattat utan linjal), så det är bara att peta in det i Photoshop, välja 150dpi (eller mer, det är väl där smärtgränsen går) och se hur många pixlar den hävdar att det är. Glöm inte en 2-3mm extra för utfall om du tänkt trycka på riktigt..

Ska den tryckas sen så är det bra om den är 300dpi.
dom som trycker trycker 150dpi. och det är bra om det är dubbelt så mycket på din fil.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-25 09:50

Det där fattar inte jag - varför är det bra om filen har högre upplösning än det färdiga trycket? (Såvida man inte ska skala om och greja.)

  • Medlem
  • 2004-08-25 11:03

hellre för mycket än för litet antar jag? är det för stort går det alltid att minska ner, däremot kan det vara värre att förstora upp en bild som är för liten.

en bild som är 12x12 cm och 300 DPI blir 1417x1417 pixlar stor. men glöm inte att lägga med i bildfilen info för upplösningen, dvs om du sparar i photoshop, se till att 300 DPI-infon finns med, annars vet inte skrivaren/tryckeriet hur mycket mellanrum som ska vara mellan varje pixel.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-25 11:10
Ursprungligen av Kada:

hellre för mycket än för litet antar jag? är det för stort går det alltid att minska ner, däremot kan det vara värre att förstora upp en bild som är för liten.

Jo, självklart - om man nu inte levererar orginal i rätt storlek direkt, vilket man ju gör.

Det brukar förvisso alltid bli strul... bäst allta att alltid ge informationen (helst även matt, hur dumt det än kan tyckas) och framförallt upplösning. har fatt tillbaka mycket konstiga resultat även där sadant torde vara självklart... Det kan vara vettigt att använda tryckfärger (CMYK) när du jobbar i Photoshop (istället för vanliga RGB). Blir större filer, men i regel lättare för tryckeriet, även om det idag ska spela mindre roll. Kan rekkomendera attt spara filen i TIFF-format med LZW-komprimering om du vill fa ner storleken. Har goda erfarenheter med detta - i alla fall da det gäller typ upp till 150-300 dpi.

Kort sagt... det är en förvirrande djungel vi lever i

1
Bevaka tråden