Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gratis inspelningsprogram.

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Finns det något gratis program som kan användas ihop med reason 2.5.

Jag är då ute efter inspelnings möjligheter med mic. Jag är en student så jag har inte råd att köpa typ cubase just nu.

Tack på förhand! :rolleyes:

Audacity, finns för windows, linux och mac.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-10 21:10

Audacity funkar ypperligt kan intygas. Jag använder det massor!

Du använder det inte tillsammans med Reason bara, du får stänga av Reason först, sedan starta Audacity. Om du vill spela in sång så kan du ju exportera en loop från Reason, importera till ett stereospår i Auda, lägga på sången på ett annat spår, slänga reasonspåret och sedan exportera sångljudet som aiff och importera in i NN19, XT eller ReDrum.

Själv gör jag helt enkelt så att jag stänger ner Reason och provar mig fram med musiken "fortfarande ringande i öronen", spelar in, exporterar och importerar. Använder ofta min Powerbooks interna mik, det funkar faktiskt...

Om du inte stänger Reason innan så kommer Reason hänga sig, pga att ljuddrivarna till macens interna ljudkort inte kan jobba med flera program samtidigt. Eller jo - de kan de, men inte med just Reason, som vill ha all uppmärksamhet.

Ursprungligen av PF:

.....
Om du inte stänger Reason innan så kommer Reason hänga sig, pga att ljuddrivarna till macens interna ljudkort inte kan jobba med flera program samtidigt. Eller jo - de kan de, men inte med just Reason, som vill ha all uppmärksamhet.

Är det sant?
Kör PC men funderar ofta på att byta.
Jag brukar ofta spela Reason samtidigt som en låt rullar i Media Player (för att ta ut den t ex) och inte sällan kör jag ett annat inspelningsprogram samtidigt som Reason går i bakgrunden. Detta är alltså inte möjligt på Mac, proffsens val?

edit: Interna ljudkort, ser jag nu att du skriver. Inga problem om man jobbar med annat kort, alltså?

Tack så mycket. Nu laddar jag ner Audacity och ska snart pröva! Spänningen är olidlig... he he he

Om du köper Computer Music så medföljer det ett program som heter Computer Mysus. Skall tydligen vara helt OK. Har aldrig provat det dock, men alla pluggar som följer med Computer Music håller god kvalitet så det kan ju vara ett riktmärke.

Det klarar dessutom både VST pluggar och Rewire om jag minns rätt.

/Rob

Tack för tippsen.

Jag får inte fram något ljud från Audacity! Hur gör man?
Jag har kopplat in micen i preampen och därifrån in i ljudkortet (1010LT Delta).
Hur ställer jag in datorn rätt? Ljudet kommer in i datorn för det ser jag på syteminställningar/ljud/ljud in när parametern rör sig. Men det kommer inte ut något ljud ur mina soundsticks... Hur ställer man in programmet?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-12 02:41

Audacity använder de inställningar du gör i OS X. Tror jag, och är för slö för att dubbel å trippelkolla detta just nu. Men rent basic så gör det så.

Citat:

Detta är alltså inte möjligt på Mac, proffsens val?

<elak>
Nu är då inte Reason proffsens val
</elak>

Jag tycker själv det låter konstigt. Jag kör iofs inte själv Reason, men testade just att ha igång en låt i iTunes, två i Quicktime Player och spela in i Tracktion, och det funkade utan problem.

Ursprungligen av false messiah:

<elak>
Nu är då inte Reason proffsens val
</elak>

....ssss....
Jag har tjafsat i sååå många trådar på sååå många forum om Reasons förtjänster, berättat om alla framgångsrika artister som använt programmet till extremt framgångsrika produktioner att jag bara inte orkar längre:

Du har rätt; Reason är endast till för talanglösa amatörer som nöjer sig med värdelös ljudmotor, sample inaccuracy och fullkomligt urusla effekter. Så är det.

Ursprungligen av Disco Dan:

Du har rätt; Reason är endast till för talanglösa amatörer som nöjer sig med värdelös ljudmotor, sample inaccuracy och fullkomligt urusla effekter. Så är det.

Jag var en smula ironisk om det inte framgick av smileyn. (Effekterna gjorde inget för mig när jag körde demon senast, men det var innan 2.5.)

Jag har inget emot Reason (men använder det inte själv), men det är rätt underhållande att se frågan om Reasons professionalism som musikvärldens svar på frågan om Mac vs PC med evighetslånga debatter om Reasons mixer, effekterna, Subtractors ljudkvalitet, vilka proffs som använder det och vilka som inte gör det, om man kan höra på en låt om den är gjord i Reason, om modern musiks uselhet är Propellerheads fel, varför Reason inte har VST-stöd, om Live/Storm/Cubase/Logic/två 303:or och en 909:a är bättre alternativ och säkert ett par grejer till jag inte kommer på nu.

Jag vet inte vad jag gör men ljudet kommer in i preampen och in i datorn men ej ut så att man hör... Jag har valt output source Soundsticks i ljudkortsinställningarna och i systeminställningarna. Är det något i själva programmet Audacity som jag ej har stält in???

Reason rockar stenhårt!!!

Ser du att du får in ljud i Systeminställningar->Ljud? Och i såna fall, ser du det du spelat in i Audacity-fönstret?
Och om det är USB-soundsticks, har du testat att spela upp ljudet genom någon annan utgång?

Jag vet att Soundsticks är lite speciella bakom kulisserna tekniskt sett, och det kan hända att Audacity-programmerna inte har tagit hänsyn till det. I såna fall skulle jag skicka en buggrapport till utvecklarna och hoppas på det bästa.

Jag får in ljudet i Systeminställningar/ljud men ljudet kommer ej in i programmet.

Det är usb varianten jag har. Jag ska pröva ändra alla inställningar till built in audio och se vad som händer då.
---------------------

Spelar verkligen kvaliteten så stor roll i dag så att man dissar vissa program pga det??? En person som ej är insatt i detta och som bara lyssnar hör inte skillnad på bra kvalitet och bra kvalitet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-12 12:39

Det var så på min dator i alla fall, att Reason inte riktigt ville vara med och leka när jag hade stängt ner Audacity. Kan ha berott på att jag var för snabb i vändningarna. Min nuvarande mac är lite trött, den är från 2001...

Proffsen, kära vänner... vilka är proffs? Banal diskussion.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-09-12 12:51

Hold your horses. False messiah lyckades trigga er, men ingen orkar ha den här diskussionen för 123818731 gången.

On topic: Har aldrig provat Audacity - hur ligger det till jämförelsevis med gamla Cool Edit 2000? Eller utvecklas Cool Edit fortfarande (samt finns i grativersion)?

Edit: Oj, såg att Cool Edit numera heter Adobe Audition. Uppköpt med andra ord.

Jag har prövat att ändra allt till Built in audio men inget mic-ljud ut eller in med Audacity?
Jag kan importera ljudspår som tex aiff från reason och det ljudet hörs ut!
Datorn jag har är en vindtunnel 2 x867. 10.3.5 768mb ram

  • Medlem
  • 2004-09-12 13:04

Kan du göra ljudinställningar per spår? Något som blir fel alltså när du spelar in, men blir rätt när du importerar ljudfiler. Finns det några skillnader mellan två sådana spår när det gäller inställningar? Inte så att du måste välja ljudutgång för det inspelade spåret och inte bara för hela Audacity?

Man kan välja mellan Nytt ljudspår, nytt stereospår, nytt etikettspår och nytt tidspår.
Jag kan inte se någon skillnad på inställningar på en importerad fil och eller ett ljudspår där jag försöker spela in.

Tack för att ni bryr er!

Det finns någon inställning för att spela upp spår samtidigt som man spelar in - du kanske fortfarande står i inspelningsläge när du spelat in ljud och hör det därför inte?

encore: det är inget professionellt program. Det funkar för enklare inspelning och redigering, men iallafall på min mac är det för segt och för kraschbenäget för att det ska kännas som ett alternativ till en "riktig" ljudeditor. (Har funderat på att köpa DSP-Quattro, men jag använder så sällan ljudeditorer..) Men det kanske rullar bättre på Windows och Linux?

PF: proffs är man om man får betalt för det man producerar (med någon slags regelbundenhet). Reason används i professionella produktioner, men jag tycker man utan vidare kan säga att det finns produkter som låter bättre (Reaktor, Arturia, en fet Protoolsrigg med alla pluggar som nånsin producerats). Men Reason låter tillräckligt bra, och som alltid sitter mer hos användaren än hos mjukvaran.

"Spela upp flera spår samtidigt med inspelning av ett nytt" Har jag påkryssat

"Hårdvarumässigt spela upp (spela upp nytt spår samtidigt som man spelar in det" Har jag påkryssat

"Mjukvarumässigt spela upp (-//-)

Får inget ändå!!?!?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-13 01:56

Skumt, J. Kan tyvärr inte hjälpa dig på traven... i skrivande stund iaf...

FM... it takes a pro to know one... or something... du menar att man automatiskt blir proffs bara man tjänar en slant på en ihopknåpad ton? Riktigt dumt...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-14 19:02

Sitter och mekar med Audacity nu. Så här verkar det vara: Man kan med externt ljudkort inte lyssna på signalen under tiden som den spelas in. Oavsett om man genom inställningarna i programmet säger att man vill det eller ej. Det enda raka är att spela in och se om staplar ritas upp. Så är det iaf för mig med Terratec Phase 26 USB-ljudkortet, nu omflashat för att funka i Mac dessutom (vips så dök midiinterfacet upp i datorn). Ska spela in speech, ni får snart höra - i annan tråd.

Jag har ett internt pci. M-audio delta 1010Lt ljudkort. Kanske hjälper om man installerar om allt inkl os. Känner mig confused. Det ritas inte upp några staplar vad jag har sett. Ska försöka lite till sedan ger jag upp med audacity

Har du testat att spela in med något annat program? Typ Soundhack eller så. Bara så att du vet att du får in signal i datorn över huvud taget, för annars är det nog Audacity och drivisarna som inte riktigt kommer överens. Du ska inte behöva installera om allt bara för det här, utan det är nog något annat fel.

Det är rätt dåligt med gratis ljudprogram till OS X faktiskt - förut fanns Spark ME, men det verkar vara nedlagt. Annars så är det mest betalalternativ, och för under tusenlappen kan jag komma på DSP Quattro, Tracktion (då får du ett helt musikprogram på köpet) och Garage band (dito).

Jag prövade soundhack och det funkade fint som tusan

Men inte audacity... Är DSP Quattro okej då?

Ursprungligen av Jimolp:

Jag prövade soundhack och det funkade fint som tusan

Men inte audacity... Är DSP Quattro okej då?

Jag plockade hem demon för ett par veckor sedan och eftre en helg så slog jag till. Funkar klockrent tycker jag. Har inget att jämföra med på Mac då jag är en gammal Sound Forge-användare. En lusentapp för DSP-Quattro tycker åtminstone jag inte är så mycket att hymla om. VST/AU och allt vad det innebär. Men i smidighet och snabbjobbat så tycker jag än så länge att Sound Forge slår det mesta.

Har fått bra recensioner, men jag har inte testat det själv. Plocka hem demon och testa?

Garageband och Reason synkar helt ok sist jag kollade. Men det är bara "gratis" om man köpt en ny mac på sistone. Annars kostar det väl typ 500:-, en medioker krogrunda... och då får man de andra iLife-programmen på köpet.

Bevaka tråden