Hej. Ny medlem på detta forum. Arbetar som frilansande filmare på professionell basis. Har lite erfarenheter vad gäller inköp av Firewire hårddisk som jag tänkte dela med mig av:
Satt i samma situation som dig Olle för ett par månader sen. Skulle klippa en film i FCP och behövde en extern hårddisk.
Vände mig till macoteket först och fick rådet att köpa en firesmart-disk 80 gb. Den kom - kopplades upp - och crashade! Gång på gång på gång... Inte så roligt när man tankat in flera timmars material. Macotekets support- avdelning var inte mycket att hänga i granen.
Deras utgångspunkt var att det var fel på min dator, inte hårddisken. Efter diverse turer visade det sig att så inte var fallet. Då möttes jag av kommentaren att Firesmart helt enkelt inte fungerar till vissa modeller och operativsystem! Konstig affärsidé att sälja saker som kanske fungerar... Min dator är en PB g3 500 med macOS 9.1 så det är ingen unik skapelse precis.
Jag tröttnade och vände mig istället till Lindqvist Radio & TV. Där köpte jag en LaCie 100 gb för ett lägre pris. Den har gått som en klocka nu i en månad.
Så min rekommendation är att skippa Firesmart o Macoteket. Vänd dig till en återförsäljare som kan bild o ljudbehandling. LaCie har funkat bra.