en liten update ang. min SX3 dongel...
den funkar numera...
men det var ett jäääääkla mekk att få den att funka, känn på denna otroligt onödiga och meningslösa sätt att fixa det på...
dongeln måste sitta i en USBport när jag bootar datorn. (visst, inga konstigheter med det, sånt fattar ju vem som helst liksom).
win XP känner av dongeln som en syncrosoft protection grej, inga problems.
men syncrosofts egen mjukvara (senaste version) känner inte av den alls, det är alltså "no device" i deras egen mjukvara.
så lösningen är att rycka ut dongeln, ha den i näven i 3 sekunder, sen plugga in den igen.
helt plötskigt så händer det grejer och syncrosoft ser att det är en dongel, alltså ok att starta cubase.
det där håller liksom inte i längden, då jag för det första inte tycker att jag ska behöva mekka såhär för att få ett program som jag pröjsat för att funka.
jag är fan ingen betatestare liksom.
för det andra så har jag inga USBportar fram på min 19" rackdator, så det blir till att dra ut datorn och mekka till det med dongeln, sen skjuta in datorn igen.
fatta vilket mekk !!!
sen tänkte jag att man kanske kunde skaffa en förlägningskabel och ha dongeln direkt i kabeln.
lägga upp kabeln på skrivbordet för att enkelt komma åt den.
icke sa nicke...
funkade inte alls.
syncrosoft kunde inte känna igen dongeln överhuvudtaget.
ok, kanske för att det var en 5-meters förlägning, det låter rimligt, men det fanns inga kortare kablar i butiken.
då slog det mig att det kanske är en aktiv förlägning som krävs.
ner till butiken igen, inga aktiva kablar där inte.
men en hub då ?
det borde ju funka, en sån där hub med strömförsörjning.
köpte en sådan, pluggade ihop det hela.
nu verkar det som det håller sig (peppar peppar ta i trä) och jag har provat med 2 omstarter och 2 kallstarter.
det verkar som det funkar, men det hela kostade mig en o en halv dags jobb och ca 350-400 spänn.
vem vet hur länge det kommer hålla ihop, eller när (läs "om") det kommer en bugfix som hanterar detta fenomen.
kan man få dom pengarna tillbaka av syncrosoft tro ?
och det är såhär:
så fort det kommer ett knäck till SX 3 så kommer jag köra det istället.
fan ta donglar säger jag bara...