Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spela in flera syntar....

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-11-08 16:32

...samtidigt? Går det? jag sitter i studio nu och Ska spela in en nord lead och en bassynt samtidigt. In i unitor ser kanalen splittad ut men likt förbannat blir det bara en kanal med båda midisingnalerna.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-08 16:40

Det är så MIDI fungerar, MIDI slår alltid samman insignalerna. Men hur menar du med spela in, kan man undra då. Du kan ju koppla bägge syntarna till varsin ingång på ett större ljudinterface och spela in dem samtidigt, på separata audiokanaler. Åter till MIDI då: I Cubase har kanalalternativet "Any" alltid funnits, som ser till att kanalinformationen bibehålls, finns säkert ngt liknande i Logic.

• Medlem
  • 2004-11-08 16:45

Kan man inte splitta beroende på midikanal i efterhand? Det kunde man i Cubase 2.0 på Atari, så jag skulle bli synnerligen förvånad om det inte går i Logic av idag. Förutsätter att de två syntharna sänder på olika midikanaler dock.

• Oregistrerad
  • 2004-11-08 17:22

Två syntar in i två olika ingångar i midiinterfacet. Jag har gett dom olika kanaler och så men inte lyckas klura ut det. Vi spelar in på två tum och synkar logic till bandaren så om vi vill ska kunna byta ljud efteråt om vi vill. Det blir bara en limpa med all information från båda syntarna. ?????

Visserligen så kör jag bara version 5.5.1 på PC men.
Har aldrig lyckats med att spela in midi ifrån flera källor samtidigt in i Logic då allt inkommande precis som du säger bakas ihop i Logic. Ljud däremot går det att spela in på olika kanaler samtidigt hur lätt som helst.
Har inte heller stött på någon funktion för separera informationen i efterhand, däremot så har jag gjort en liten runtkoppling i Logics enviroment för att splitta upp olika inkommande midikanaler till oilka Kanaler och därmed olika VST syntar. Har inte provat att spela in på detta vis men misstänker att den håller reda på midikanalerna även efter inspelning.
Det finns lite olika object för sådant i eviromentet som man kan experimentera med.

Så här kan man göra. Se först till att alla instrument skickar på olika MIDI kanaler. Gå till "File-Song settings-Recording" där kryssar du i "Auto Demix by Channel if Multitrack Recording". Nu är det bara att "röda" de kanaler du vill spela in på och köra!!!!

Funkade det eller?

• Oregistrerad
  • 2004-11-10 12:45

Nix det blir samma grej men vi hinner inte lägga ner mer tid på det så vi spelar bara in en midisingnal. Tack för hjälpen dock, jag ska gräva ner mig i detta efter inspleningen.

Förstår :). Om du behöver hjälp så skrik till :eek:

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-10 19:35

Jimpan, du får presentera dig i presentationer-tråden!

Ska göra det.....snart

1
Bevaka tråden