Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pratkskt och inte alltför krävande program för att spela "laptopmusik"

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå på er!
Har sökt utan att finna så nu frågar jag er direkt!

Bandet och jag har planer på att gå över från "riktiga" instrument till laptops och syntar.
Som det är nu är består vi av en gitarrist, en keyboardist och så jag på trummor.
Syntar har vi, men för min del så har jag tänkt att en laptop för att göra trumpatterns vore ballt!

Eftersom det här blir lite utav ett försök för vår del så tänker jag inte lägga några stora pengar på en laptop eller en MPC, utan har tänkt köpa en beggad laptop på 233-300 mhz.
Programmen som jag har tänkt man kan använda sig av är reason och rebirth (de är ju inte så krävande för varken ljudkort eller processor).

Men frågan är finns det något bättre, mer lämpat program? :rolleyes:

Tack på förhand!
(hoppas jag inte tråden i fel forum)

Obligatoriskt tips från min sida: Ableton Live. Snabbjobbat, smidigt att använda live/tillsammans med andra och lättbegripligt. Annars är nog Reason bra, beroende lite på hur ni ska jobba. Ett plus med Reason är att det finns en hel del ljudbankar med trummor, syntar osv redan inbyggt - det är annars något man får fixa själv med Live. (Det följer med ett par ljudbankar, men inte överväldigande mycket.) Reason är också ett av de få nyare programmen som funkar bra på lite processorkraft, till skillnad från Live på Mac. :/

Det riktiga budgetalternativet är annars Tracktion, eller om ni kör Mac, Garageband. Och är det enbart trummor ni är ute efter finns det ett par billiga/gratis trummaskiner till både Mac och PC.

Ursprungligen av false messiah:

Obligatoriskt tips från min sida: Ableton Live. Snabbjobbat, smidigt att använda live/tillsammans med andra och lättbegripligt. Annars är nog Reason bra, beroende lite på hur ni ska jobba. Ett plus med Reason är att det finns en hel del ljudbankar med trummor, syntar osv redan inbyggt - det är annars något man får fixa själv med Live. (Det följer med ett par ljudbankar, men inte överväldigande mycket.) Reason är också ett av de få nyare programmen som funkar bra på lite processorkraft, till skillnad från Live på Mac. :/

Det riktiga budgetalternativet är annars Tracktion, eller om ni kör Mac, Garageband. Och är det enbart trummor ni är ute efter finns det ett par billiga/gratis trummaskiner till både Mac och PC.

Tack för svaret!
Va tänker du på för trummaskiner?

Ursprungligen av Baltazar:

Tack för svaret!
Va tänker du på för trummaskiner?

Till Mac: tex iDrum, Ritmo, Zygoat Doggiebox, TdrumX (vissa körs som plugin dock - fast det finns det gratis program för). Gratis eller kostar ett par hundra. Och är det elektroniska trummor ni är ute efter finns det massor av ljud att tanka hem gratis.

Till PC har jag inte en aning, men någon annan bör ha tips.

Men är det bara trummor ni ska ha? Om så är fallet är både Live och Reason overkill.

Ursprungligen av false messiah:

Men är det bara trummor ni ska ha? Om så är fallet är både Live och Reason overkill.

Trummor ja... jo det har du rätt i.. vore kul om nån hade nåt tips på trummaskin till PC

Ursprungligen av Baltazar:

Trummor ja... jo det har du rätt i.. vore kul om nån hade nåt tips på trummaskin till PC

En joker bland mjukistrummaskinerna är helt klart Linplug RMIV. Jag gillar den bara mer och mer. Live och RMIV är en utmärkt kombination även om det följer med en rätt bra trummsamplingsmodul i live.

RMIV kostar 149? och då följer det med riktigt bra samplingar som man vill använda till skillnad från mycket annat.
http://www.linplug.com/Products/RM_IV/rm_iv.htm

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-22 21:09

Mitt svar är nej! Jag tycker inte det finns bättre lämpade program för vad du vill göra och med hur små medel du vill göra det.

Ursprungligen av PF:

Mitt svar är nej! Jag tycker inte det finns bättre lämpade program för vad du vill göra och med hur små medel du vill göra det.

Tack för svaret, man är kanske inte så dum som man tror haha :kaaaka!:

FLStudio säger jag då, billigare än de övriga och ruggigt snabbjobbat när det kommer till trummor. Å andra sidan så är det medföljande biblioteket inte deras starka sida. Finns i olika varianter, men funkar bara i Windows-miljö.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-22 22:17

Fråga grundad helt på okunskap: kan man _spela_ på instrumenten i FLStudio? Dvs ansluta en klaviatur och lira? Jag läser Studios artiklar om FLStudio men har inte lyckats utröna denna bagatellfråga. Som inte är en bagatell om man vill spela lite

  • Medlem
  • 2005-01-23 21:39

Vilken tracker som helst som spelar upp samplingar? Buzz eller liknande?

FL Studio går att spela på via MIDI. Jag använder det till nästan allt som lämpar sig för step-sequencing; trummor, basgångar, rytmiska oväsen och blipp. Ett av mina absoluta favoritprogram.

FL och Ableton är en superb kombination.

Som sades ovan är Ableton Live! 4 ganska krävande, men om du inte behöver de avancerade funktionerna i 4:an så är 3:an mer lättdriven och rekommenderas.

En varning här: en äldre laptop är ungefär hälften så kraftfull som en stationär dator med samma spec. Se väldigt noga till att du skaffar en maskin med hyfsad busshastighet (minst 100 MHz), minst 5400 rpm HD och så mycket RAM du har råd med. Vad gäller CPU hade jag inte vågat mig på lägre än P3 7-800 MHz. Detta för att flaskhalsarna är fler och dataflödet långsammare i en laptop samt att Windows XP sörplar i sig en hel del resurser i sig självt.

Det här är viktigt. Jag har testat flera PC-laptops och olika ljudkortslösningar genom åren och lagt ner dyra pengar på riktigt tråkiga resultat. Mest pga av att man inte kan konfigurera en laptop för musikhantering på samma sätt som på en stationär dator. Ska du köra med en äldre laptop så skulle jag faktiskt råda dig att skaffa en Mac istället. Laptop-musiker världen över är väldigt ense om att de är bättre, eller snarare, de var bättre förr.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-23 23:38

"FL Studio går att spela på via MIDI. Jag använder det till nästan allt som lämpar sig för step-sequencing; trummor, basgångar, rytmiska oväsen och blipp. Ett av mina absoluta favoritprogram."

Que? Går att spela på - i kombinationen med ordet step-sequencing, gör mig fortsatt konfunderad. Man kan alltså inte spela in i realtid? Eller än mindre spela i realtid?

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-01-23 23:55

Jodå, Sawtooth var bara lite otydlig. Han föredrar nog att stepprogrammera bara.

EDIT: tror att realtidsinspelning kom med v.4. FL har en dessutom pianorulleeditering liknande andra sequencers.

"Jodå, Sawtooth var bara lite otydlig. Han föredrar nog att stepprogrammera bara."

Just ja, det blev lite dunkelt tänkt och sagt där. FL Studio kan hantera både realtids- och stepprogrammering, vilket också innebär att man kan spela med det som vilken synth/sampler/trummaskin som helst.

Dock tycker jag att det lämpar sig bäst för stepprogrammering eftersom det finns ett gäng väldigt fiffiga funktioner som gör det kreativt stimulerande och man får snabbt till ruskigt svängiga patterns. Dessa kan man exportera både som MIDI och audio för att jobba vidare med i Ableton eller Cubase eller vad man nu använder. Eller också stannar man i FL och går över till Song mode när man ska göra hela låtar.

Anledningen att jag gillar FL bättre än Reason är att FL stöder VSTi och både DX- och VST-effekter. Det ger tillgång till en mycket mer varierad palett och man är inte "låst" på samma sätt som med exempelvis Reason. Sedan har Reason andra fördelar, men just den öppenheten är ett av FL Studios riktiga trumfkort.

Jag har aldrig A/B-testat Reason och FL men jag inbillar mig att de drar ungefär lika lite processorkraft, så det är nog mest en fråga om personliga preferenser vilket man föredrar att jobba med. Det är ju inte alla som uppskattar att ha öppna ändar utan föredrar en överskådligt avgränsad arbetsmiljö.

Pata, du borde faktiskt prova FLStudio. Kanske vore på sin plats när du säljer av din Mac och kör PC igen...

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-01-24 09:55

Ja, har man inte ens testat FL ska man skämmas!

  • Oregistrerad
  • 2005-01-24 10:18

Ska man köpa RMIV så finns det ju ett trevligt alternativ från och med början av mars. Tracktion 2 kommer nämligen att kosta ?199 för nya användare. Och då får man inte bara med en LE-version av samplitude utan en fullständig version av RMIV.. Ganska trevligt tycker jag, speciellt eftersom jag har funderat på att skaffa mig RMIV en längre tid.

FL-studio har jag personligen aldrig förstått mig på riktigt. Kan inte få något gjort där, sitter bara och kliar mig i huvudet.. Vad är det som gör att så många gillar det?

Jag gillar det för att det är omedelbart, man får bra resultat snabbt. Just när det gäller rytmiska loopar finns ett antal smarta finesser såsom en svängig Swingfunktion, timing offset och gate som knuffar olika spår litet eller mycket "ur led", en slumpgenerator som man kan kontrollera vad den ska påverka och ett fantastiskt MIDI-delay med flera bra parametrar. Man kan alltså få det att låta råkvantiserat robotstelt eller som om en chimpans på LSD hade varit framme, beroende på vad man känner för. Och som sagt, det går snabbt.

Med lite övning kan man göra vrålproffsiga beats som i alla fall jag aldrig hade klarat att få till i andra program.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-01-24 11:23

Jag gillar alla smidiga "mutekanaler" speciellt om man kör med loopar. Ta en 2-taktersloop, ställ in stretch till 32, kopiera kanal, sätt bägge till samma "mutekanal", kör reverse på ena å LEK! Klicka in lite här å där på stepseq tills det låter schysst. Krydda sedan med andra lösa trummor. Enkelt å kul!

EDIT: sedan lite fiskkompressor på allt plus lite andra gosiga VSTfx så smakar det fågel!

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-24 12:42

Nu blev även jag sugen på att testa FL Studio - har inte testat programmet sedan första "Fruityloops" för många år sedan, och det var väl ett helt annat program egentligen. Är bara nyfiken på en sak - går det att automatisera allt (parametrar på VST/VSTI's) och redigera denna data på samma sätt som med midi-data? Saknar verkligen det i Cubase.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-01-24 12:58

Jag antar det. Automationsdelen e så ruskigt avancerad att jag inte orkat titta på den än...så det kan man nog.

Encore, jodå, det mesta går att göra. Dock beror det på VSTi:n i sig också. Vet att det finns en del freeware där det varit si och så med automationen, men det beror som sagt på VSTi:n.

Å 149 USD är inte så satans mycket i dagens Sverige (1017,92 kr enligt dagens kurs på forex.se)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-24 13:43

På trum-VSTi-fronten måste jag bara nämna Waldorf Attack. Förvisso något av ett högriskprojekt, med tanke på att Waldorf är i konken, men det är ruggans bra till elektroniska trummor (och jodå, det går att klämma ur den en del hårda basar/leads oxå).

En annan cool VSTi om man kör i 4/4 är Desaster Developments Ruction.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-26 19:50

Lite återkoppling; Installerade FL Studio-demon igår kväll och har lekt med det ganska mycket från och till sedan dess. Tycker programmet verkar riktigt bra (och kul!), även om jag nog inte fattat själva sequencerdelen speciellt bra än och bara snuddat vid alla möjligheter man har. Mycket riktigt verkar det gå att automatisera det mesta och även att "bygga på" funktioner till t.ex. VST-syntar som de inte har från början. Arpeggiatorn finns ju där direkt, men jag tror även man kan fixa egna LFO's till valfria parametrar. Programmet har också stöd för Buzz-generators & effekter vilket ju öppnar upp möjligheterna ytterligare.

Finns en del andra detaljer jag uppskattar oxå, t.ex. att reglagen 'fastnar' i sitt standardläge så att det är lätt att hitta det läget. Gillade de medföljande effekterna också - mixern tyckte jag var lite 'pluttig' dock. Jag ska fortsätta utvärdera programmet, men det blir nog ett inköp i framtiden faktiskt.

"Gillade de medföljande effekterna också - mixern tyckte jag var lite 'pluttig' dock"

Ja, mixern är lite väl rudimentär. Den känns som en trimmad DJ-mixer ungefär, vilket i och för sig är fint med mig för det mesta i och med att effekterna har sin egen volym medan den raka signalen är konstant. Fiffigt upplägg. Ännu bättre hade såklart varit om man kunde välja typ "FL classic mixer" och typ "cubase mixer" beroende på vad det är man vill göra.

Men för 150$ är det oförskämt att begära mer. Det är redan så späckat med riktigt bra saker. Wasp-synthen t.ex. låter verkligen bra om man orkar tweaka lite. Bara den är värd typ 1/3 av priset tycker jag.

Någon som skulle våga köra Buzz live? För mig så kraschar det ganska ofta.

1
Bevaka tråden