Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Egen webbserver hos bredbandsbolaget?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-08-27 15:35

Hej. Är det möjligt att sätta upp sin dator som webbserver hos bredbandsbolaget? Eller har de någon firewall eller liknade som förhindrar att den nås utifrån?

Läs användarvillkoren.
Den tekniska frågan:

Sätt på Apache (fildelning) i OS X be en polare knappa in din IP. Om det fungerar, ja då har du svaret.

  • Medlem
  • 2002-08-27 16:35

Det är jag som knappar in utifrån, inte sätter upp webbservern, den är macos 9 med Filemaker webcompanion. Och som sagt det funkar inte. Tänkte om någon har Bredbandsbolaget och vet att det ska fungera.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2002-08-28 09:42

Ja, det skall fungera. BBB har inga som helst brandväggar (som jag kan hitta). Dessutom är de så ohyggligt schysta så man får många IP-nummer. Jag har BBB och har en switch inkopplad på uttaget och sedan har jag 3 datorer + 2 via AirPort inkopplade samtidigt och var och en får en egen, alldeles riktig, IP-adress.
Webserver funkar utmärkt att ha via BBB. Man kan använda dns2go eller motsv för att få en domän som pekar på sin server (den byter ju IP varannan vecka ungefär).
Jag tror att ditt probbs ligger i konfen på datorn.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-28 10:49
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: bollman:
Ja, det skall fungera. BBB har inga som helst brandväggar (som jag kan hitta). Dessutom är de så ohyggligt schysta så man får många IP-nummer. Jag har BBB och har en switch inkopplad på uttaget och sedan har jag 3 datorer + 2 via AirPort inkopplade samtidigt och var och en får en egen, alldeles riktig, IP-adress.
Webserver funkar utmärkt att ha via BBB. Man kan använda dns2go eller motsv för att få en domän som pekar på sin server (den byter ju IP varannan vecka ungefär).
Jag tror att ditt probbs ligger i konfen på datorn.

Hur håller Switchen koll på att du har flera fasta IP, den kan väl bara hålla ett IP på wan-porten?
Har du någon fast vidarelänkning av anrop på vissa IP-adresser till rätt klient bakom switchen?

I användarvillkoren så står det att man inte får ha en server...men rent tekniskt så går det alldeles utmärkt.

Problemet är att IP-numret är dynamiskt tilldelat, men jag provade en gång att skriva in det IP-nummer BBB tilldelade mig som fast nummer och det fungerade alldeles utmärkt. Så länge man inte kraschar datorn och ens IP-nummer tilldelas någon annan under tiden så är det lugnt.

(fixade till en ful särskrivning)

[ 28 Augusti 2002, 11:09: Meddelandet ändrat av: Fleno ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Harry Våffla:
Hur håller Switchen koll på att du har flera fasta IP, den kan väl bara hålla ett IP på wan-porten?
Har du någon fast vidarelänkning av anrop på vissa IP-adresser till rätt klient bakom switchen?

Bakom en switch kan man ha publika IP-adresser. Du blandar ihop det med en router.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fleno:
I användarvillkoren så står det att man inte får ha en server...men rent tekniskt så går det alldeles utmärkt.

Problemet är att IP-numret är dynamiskt tilldelat, men jag provade en gång att skriva in det IP-nummer BBB tilldelade mig som fast nummer och det fungerade alldeles utmärkt. Så länge man inte kraschar datorn och ens IP-nummer tilldelas någon annan under tiden så är det lugnt.

(fixade till en ful särskrivning)

Privat web-server är visst tillåtet, det till och med skryter de i reklamen om....

Vi har haft en server med DNS2GO påslagen i flera år hemma i Kalmar. Den levererar upp till 10mbit utan problem. Vi kör ofta spelserver på den och med 64 anslutna spelare utnyttjar man cirka 6.5Mbit.

1
Bevaka tråden