Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudkvalitet på vst?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-02-10 06:57

Är VSTi syntar låsta till tex cd-kvalitet på 16bit, 44?

Eller låter de "bättre" om man i sequensern sätter allt på en högre ljudkvalitet?

Slutligen, vad kör ni på när ni jobbar med låtar?

Syftar främst på elektronisk musik, då jag antar att kraven är "lägre" då man inte spelar in saker via mic och så. (kan ha fel)

  • Oregistrerad
  • 2005-02-10 07:04

Somliga äldre VSTier spelade fel då man bytte samplerate till tex 48 Khz, de typ stämde om sig, en bugg som som (förhoppningsvis) de flesta tillverkare ha fixat idag... tror att det är upp till VSTtillverkarna själva att avgöra hur synten ska reagera då man ändrar samplerate. inte säker. Dock så kan du göra din låt i 16/44, och sedan exportera slutkalaset i 24/96, då jobbar syntarna offline med den sampleraten, lyssna sedan på din låt, jämför med 16/44 och avgör själv

Citat:

Slutligen, vad kör ni på när ni jobbar med låtar?

44/16, högre brukar dra mer (onödig) CPU då. brukar exportera i högre inför mastering sen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-10 08:43

Behöver du verkligen jobba i mer än 16/44.1 när du jobbar med synthetisk musik? Det finns väl knappast någon dynamik att tala om i det fallet, om vi jämför med Neumann-mic:ar och feta Marshall-stärkare?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-10 08:48

Just det jag funderade på... elektronisk är ju inte lika beroende av top-inspelning direkt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-10 10:41

Nej, det är ju som sagt lite skillnad om du mic:ar upp en akustisk gitarr och börjar lira.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-10 10:53

Oki... then i know!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-10 17:02

Rent generellt skulle jag nog säga att 16 bit duger till det mesta rent inspelningsmässigt, förutsatt bra A/D-omvandlare. Sen när man mixar/lägger effekter vill man ha högre upplösning internt så man har lite headroom, och slipper kapa bit:ar på varje enskilt spår, men det är en annan femma. SX t ex jobbar ju alltid med 32-bit float internt (och det är därför man ALLTID ska ha dither som sista post-fader mastereffekt innan mixdown till "fixed-point"-format t ex 16 eller 24 bit)...

Det skulle vara kul om nån gjorde ett mera systematiskt hörtest 24/96 mot 16/44, känns som om det borde gjorts några gånger tom? För att gå lite OT, om nån ville ta ljudproduktion för populärmusik framåt tycker jag annars att man borde inkludera basfrekvenser under 20Hz, så man kan få till ordentlig tarmsköljarbas. CD går som bekant bara ner till 20 Hz, då mänskliga hörseln är begränsad till 20 Hz-20 kHz.

Hm, läste just på nätet att SuperAudio går ner till 2 Hz. Wow, tack för den Sony. Utvecklingen går fort ibland.

Lite av min erfarenhet...
När jag mixade något genom två st 01r bord hade jag ett herrans jobb att hålla nivåerna under nollan för att jag behövde varenda liten bit för att inte mixen skulle låta helt livlös. När jag sen gick över till tre 03D märkte jag att 32 bitars headroom var en HELT annan femma - herregud vilken skillnad, så det här med bit'ar ska bara upp upp upp om man har datorkraften till det - helt säkert.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-10 18:16

hmm, det sär mesd superaudio och DSD såg intressant ut, http://www.superaudio-cd.com/technology_explained/detailed_information/whitepaper.pdf
orkade inte läsa allt: står att:

DSD samples music at 64 times the
sample rate of Compact Disc (64 x 44,100 Hz = 2,822,400 Hz) and
uses just one bit per sample.

fett me samplerate, 2,8 Ghz

DSD-metoden skulle tydligen bli det nya heta inom studioutrustning oxå var det tänkt, kanske kan bli fräsiga prylar av det...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-10 21:12

Tjaa, det är så de flesta (om inte alla) "24"-bitsomvandlare funkar. Det går inte riktigt att bygga en kvantiserare för 2^24 nivåer (i alla fall inte enkelt och med hög precision), så man kör singlebit med hög översampling och noiseshaping, och sen konverterar man till fler bit:ar och lägre samplerate i den digitala domänen.

Fast DSD är ju som sagt bara en bit i taget, så dela med 24 för att få fram jämförbara siffror mot traditionella system: 117600kHz. Fortfarande en imponerande siffra, men knappast ljusår från 24/96 som väl är standard i proffssystem (och vill man ha en ProTools-rigg som klarar 192kHz så är enda problemet att ha råd med riggen...)

Sound On Sound hade en bra artikel om DSD för ett tag sen. Kort sammanfattning: DSD är enklare (och därmed billigare) att tillverka och går att skrämma upp i höga samplerates, och låter enligt alla bedömare väldigt bra. Å andra sidan låter det inte nödvändigtvis bättre än bra 24/96- (eller 24/192-)konverterare, och det stora problemet är att i princip all mjukvara och hårdvara pratar samplingar istället för bitstreams, och att det pga diverse tekniska skäl är krångligare att ändra på DSD-ljud (bitström vs diskreta samplingar). Fast DSD är tydligen poppis hos de som spelar in orkestrar och liknande saker där man inte redigerar särskilt mycket i efterhand.

Olle Truck: Digitala media, inklusive CD går ner till 0 Hz om man så önskar, men gränsen för vad som uppfattas som ljud och vad som uppfattas som vibrationer/rörelse går nånstans kring 10-20Hz, alltså är det knappast någon mening med att spela upp det även om man har högtalare som går så lågt.

Vad jag vet jobbar alla pluginformat med 32bit float i den samplerate som värdprogrammet körs i. Somliga pluggar kör högre upplösning internt och konverterar sedan ned ljudet till vad nu pluggen körs i. En del hårdvara, speciellt äldre (gamla ProTools-kort, uppenbarligen O1R) kör 24bit fixed point vilket kan leda till såna problem som charliecrash skriver om. Men kör man en mjukvaru-DAW så jobbar den med 32bit float internt, och det finns ingen anledning att jobba i högre än 16/44 om man tycker det låter bra - bearbetningen internt jobbar ändå i 32bit float oavsett vilken slutupplösning man väljer.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-11 06:06

Högtalare som spelar så lågt som 2 Hz skulle vara både väldigt väldigt stora och väldigt väldigt dyra att konstruera. För att inte tala om förstärkarna. Ljudtrycket bestäms av den luftvolym som högtalarmembranet flyttar. Vid 2 Hz svänger elementet bara två gånger per sekund och måste på dessa två svängningar flytta lika mycket luft som mellanregisterelementet flyttar på säg 800 svängningar vid 800 Hz. Dessutom är människan mindre känslig för låga frekvenser (speciellt de som ligger under hörbarhetsgränsen) så därför måste ljudtrycket vara högre vid låga frekvenser än vid högre för att de ska upplevas likvärdiga. Det finns en anledning att baspiporna på kyrkorglar är många meter höga, eller att en kontrabas är många gånger större än en banjo

Vad nu detta hade med ämnet att göra....

1
Bevaka tråden