Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sibelius och gitarrljud (fråga)

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-11 11:48

Hej!

Tänkte höra om en sak, å en kompis vägnar. Det är så att han sitter och pillar med låtidéer (gitarriff) i Sibelius, med midi. Men gitarrljudet blir ju förskräckligt.

Så jag undrar helt enkelt om det finns nån plugg eller nåt som kan funka i Sibelius och som kan erbjuda ett shysst distat gitarrljud. Har google:at runt lite, men då jag knappt alls känner till hur Sibelius fungerar, så har jag inte direkt hittat något användbart. Så tips emottages väldigt tacksamt.

Tack på förhand!

/Victor

EDIT: tack för att ni tog bort dubbelposten. Det blev något fel här på min crappy dator på jobbet. Och så kunde jag ju inte ta bort det ena inlägget själv heller...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-16 08:00

ingen som har nån idé, nåt tips....?

Jag har tyvärr dålig koll på sibelius.. men det kan va bra att kolla upp vad för pluginformat det fixar.

mda har en gratisplugg för högtalarsimulering. Låter inte så värst bra, men bättre än ingenting? Till PC finns det också Simulanalogs pluggar, som jag inte har testat eftersom jag kör Mac.

Nu har jag antagit att Sibelius klarar VST-pluggar, men om det inte gör det så får man ta en omväg via något program som gör det.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-18 17:57

hade missat att ni svarat!

Volantiz: joo...men jag tycker det vore konstigt om Sibelius inte klarar VST.

false: aah...ja, alltså nu är det nog nåt missförstånd. säkerligen jag som uttryckt mig slarvigt. min kompis programmerar alltså gitarrslingor, i Sibelius. han spelar inte in gitarr. så det är nån form av VSTi jag är ute efter, antar jag....

Då förstår jag. Fast om han använder mjukvarusyntar kan han ju använda pluggarna ovan för att hotta till ljudet. Den gitarrplugg jag känner till är ReFX Slayer 2, förutom Virtual Guitarist förstås (fast den är väl mer fokuserad på färdiga riff?).

Men överlag brukar fejkade gitarrer alltid låta kass om man inte jobbar väldigt mycket med smådetaljer och olika ljud, och då kan man lika gärna ta en gitarr och spela in på en tiondel av tiden istället.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-25 17:02

nu har jag missat att se svar igen!

nåväl...ska kika på ReFX Slayer och se om han.

njaa...han använder inte mjukvarusyntar alls. han sitter och gör riffen med musen, antar jag. han är inte intresserad av att sitta och spela in egentligen, utan använder bara Sibelius för att spara och få koll på sina riff-idéer. och problemet är att han inte har en dator som är gjord för musikinspelning, och har inget externt ljudkort. vettesjutton hur det kan vara med det interna, men det borde ju funka för enklare typ av inspelning.

men...ska börja med att kolla upp den där pluggen. TACK för tipset!

1
Bevaka tråden