Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

UAD-1 släpper Plate 140 reverb

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-02 10:15

Blev tipsad av Rydan om denna, och tänkte först lägga upp den som en nyhet, men tänkte att det kanske räcker med att lägga upp den här istället.

Hur som helst. UA-folket släpper när som helst en uppgradering till UAD-1-korten. Versionsnumret är 3.7, och denna innehåller alltså ett nytt Plate 140 reverb, som är en emulering av det gamla klassiska reverbet med samma namn.

Priset för pluginen förväntas bli $149, och detta kan jämföras med ett begagnat Plate 140 som kostar ungefär $2000. Nytt gick det enligt rykten på $14900.

Läs UAs egna press-release här.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2004-11-19 10:43

Verkar schysst. Gör ju inte direkt att mitt sug efter ett UA kort minskar direkt.

D.

PS. Släng upp det som en nyhet vetja, lite för tomt med dom just nu

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-19 10:52

Jag vill ha ett till så jag förstår dig ..

Will do!

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2004-11-19 10:58

Okej då, kommer här

Med så snygg bild så måste det väl ligga på förstasidan va?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-19 11:12

Redan fixat! :kaaaka!:

  • Oregistrerad
  • 2004-11-19 11:40

Kompisen (basshole) tankade ner den senaste versionen och fick med plate 140!
Vi satt & chattade i går kväll och han skickade ett par gitarrljudfiler med plate 140 reverb på!
Måste säga att det lät riktigt riktigt bra. Har inte hört ett platerevreb låta så bra sen jag hörde KM-studions stora guldplåtsskåp på 2,5 meter brett och 1,5 meter högt!
Jag började dräggla som ett hungrigt Alien och bad honom skicka något med sång på. Då naturligtvis så skiter sig mitt bredband. CRAP!
Ser fram emot mina inköp av produkter från Universal Audio!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-19 11:49

Jag hade flax och hittade Mackies release av UAD-1-kortet, så jag fick (för samma pris som 'Studio Pak') med 1176LN samt LA2A och jag vill lova att jag inte ångrar mig en endaste sekund.

Nu sitter jag och hoppas på att kunna införskaffa ännu ett UAD-1-kort, för även om 'freeze' finns fungerande i Cubase SX3 så kör jag snabbt slut på UAD-1-kortets processor.

Pluggarna som står på kö för att inhandlas är: Fairchild 670, Cambridge EQ och Plate 140.

:kaaaka!:

Måste också skaffa Cambridge och Plate 140. Fast först får det nog bli en N3 update.
Suck! 3000:- för det - skandal!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-19 11:58

N3 ..?

Nuendo 3. Om man inte uppdaterar innan den 31 Januari så ska dom plötsligt ha 5000:- för Nuendo 2 till Nuendo 3.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-19 11:59

Ah
Då får du, precis som oss Cubase SX3-användare, en fungerande frysfunktion antar jag

Jo det vore trevligt. Även audiowarp grejen verkar ju kul. Men 3000/5000kr..hmm. :hmmm:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-19 13:06

Lite saftigt kanske. SX-uppgraderingen gick lös på 1500kr, så jag gnället inte .. men det dubbla är lite tuffare faktiskt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-19 13:15

V3.7 är ute nu! UAD-1, alltså...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-19 13:19

Yes!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-19 14:27

Förutom att Universal Audio har släppt Plate 140, så är även följande punkter fixade i v3.7.

- Fixed control tracking issue introduced in version 3.6.0 (Controls now switch values midway between positions again)
- (Precision Limiter) Fixed one sample offset in reported plugin delay
- (DreamVerb) Pops/clicks when plugin turned on has been eliminated
- (Pultec) Added factory presets
- (DelayComp/TrackAdv) Added preset support

Fortfarande ingen 'tempo-sync from host' alltså .. sucky sucky ..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-20 00:10

Plate-reverbet låter yummy!!!!

(fast det tar drygt 20% dsp...)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-23 23:20

$149 är idag 1013kr enligt Forex. Frågan är om man vågar vänta på att dollarn ska sjunka mer, eller om den är på väg upp igen snart.

Men jag tycker att UA-tomtarna får fixa en temposync-feature så att de klockar mot Cubase/whatever man använder som host. Grrr. Det går ju till och med via MIDI från 70-talet lixom Det kan inte vara rocket-science!

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-23 23:30

Äsch, det skall bara imiteras hit och imiteras dit. Lägg till en nolla på priset...ja...lite till kanske och köp ett riktigt EMT 140. Visst, det gäller att ha gott om plats hemma, men bara coolhetsfaktorn att ha ett plåtreverb i lägenheten hade uppvägt allt.

Jag har funderat på om man inte skulle ta och bygga en plåtreverb till studion. Inte särskilt praktiskt, men definitivt hög imponansfaktor. Det finns en byggsats med all elektronik för $350, men då behöver man fixa fram en egen stålplåt (kanske bara bra med tanke på vad frakten skulle kosta från USA).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-24 11:06

Jag lekte med Fairchild 670 och Plate 140 igår på mina stråkar, och här är ett litet demo.

Stråkdemo

Första delen av låten är stråkar med UAD-1 EX-1 (kompressorn enbart) och del nummer två (ni lär höra skarven) så är det Fairchild istället för EX-1 men även lite Plate 140. Kanske lite för mycket, men men ..

Filen finns där så länge min server lever. Den går ned då och då, och ska ominstalleras när tid finnes.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-24 11:07

Detta kommer att resultera i att jag kommer att köpa både Fairchild och Plate. Illa illa ..

.. fast så fasligt dyrt är det ju inte just nu. $149 var 1013 SEK igår. Hmm :rolleyes:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-24 11:41

Och idag står den i 1002 SEK enligt Forex (jag vet att det är deras köpkurs, men jag får rätt så bra växlingskurs av Skandiabanken så det ligger där omkring) ..

.. så jag slog till på Fairchild till att börja med

  • Oregistrerad
  • 2005-03-22 19:21

Köpte äntligen idag, NACHHALLVERSTÄRKER REVERB PLATE 140
Fick ju en kupong på 50$ av UAD när jag köpte korten. Och den gäller bara till sista mars. Så ni som har en kupong se till att göra era affärer innan den sista mars
Måste säga att jag tycker reverbet låter helt fantastiskt, brädar det mesta!
Plus att den äter ju ingenting, 3 st reverb och mätaren ligger på 16% med två kort!

Jag har haft plåtskrället sen det släpptes. Använder inget annat reverb faktiskt. Mycket fint.
Däremot köpte jag limitern utan att provlyssna den och det var ett riktigt bra köp. Smiskar alla andra limiters med hästlängder. Jag har en på varannan kanal.

1
Bevaka tråden