Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gargeband 2 frågor?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Jag har ett par frågor om Garageband!
Det är så här, att jag just nu använder Garageband 1.0 och funderar nu på att skaffa Garageband 2! Jag gillar programmet men min dator får arbeta ganska hårt för att orka med Garageband, så nu lyder mina frågor:
Är Garageband 2 väldigt mycket tyngre för min dator än Garageband 1.0?
Jag kör OS 10.2.8; skulle det även underlätta med att uppgradera till10.3 tro?

Jag vore väldigt tacksam för svar:

Konstigt nog upplever jag mitt Pro Tools Le som en mindre belastning för datorn än Garageband, vad det kan bero på?
Jag gillar Gargeband eftersom det är mer lättarbetat och lämnar mer plats för kreativiteten
Förresten; min dator är en PowerMac G4 867mhz 1gb Ram.

"Jag kör OS 10.2.8; skulle det även underlätta med att uppgradera till10.3 tro?"

10.4 kommer vilken dag som helst nu.. så vänta en liten stund med det. Men jo.. 10.3 bör förbättra en hel del (även prestandan)

"Konstigt nog upplever jag mitt Pro Tools Le som en mindre belastning för datorn än Garageband, vad det kan bero på?"

Jag har för mig att GB kör timestretch i realtid.. vilket är väldigt ballt rent tekniskt.. men tyvärr nästan enbart en nackdel i ett sådant program imho.

Jag vet tyvärr inte om GB2 är mer krävande eller inte.. men det bör vara mycket mindre krävande tycker jag (frågan är vad deras utvecklare tycker om saken.. jag kan iaf inte ens köra demo-låtarna från GB1 på min g4).

GB 2.0 och Ilife´05 kräver minst 10.3.4 så där är du tvungen att uppgradera systemet. Men som Volantiz säger så är 10.4 (Tiger) alldeles snart här, så du kan gott invänta det. Angående GB 2.0 så är det ingen större förändring alls i programmet. Lite saker har tillkommit, men inget som är mer processorkrävande än i 1.0.
Och som Volantiz också påpekar så beror segheten i GB på att timestretchen och pitchningen av de medföljande looparna sker i realtid vilket äter processorkraft. Eftersom GB "fixat" allt åt användaren så måste datorn jobba mer helt enkelt.

Tack för era svar! En uppgradering av OSX och garageband känns intressant! super

Som jag förstått det så är det inte bara realtidstimestretchen och -pitchshiften som tar processorkraft, GarageBand har som standard massa effekter påslagna på varje kanal. Slår man av dem och inte använder AppleLoops utan spelar in egna audiospår så tar Garageband betydligt mindre kraft. Nyheterna i Garageband 2 känns inte sådär jättehäftiga, men å andra sidan kostar det ju inte så mycket att uppgradera...

Fast det är ju rätt tråkigt att t.ex. spela poporgel utan tremolo- och choruseffekt dessvärre. :rolleyes:
För mig är det i alla fall därför jag tror att jag ändå kommer fortsätta använda det som skissprogram nu när jag skaffat Logic, att man bara är typ ett klick från en ungefärlig ljudbild.

I synnerhet innan jag har fått upp hastigheten mellan klicken i Logic...

Johanna....den gyllene regeln i Logic heter snabbkommandon och olika screensets, det är då man jobbar snabbt och enkelt i Logic. Men det tar ett tag att få in snitsen, men det kommer förr eller senare. Jag lär mig nya saker hela tiden, igår hittade jag äntligen det efterlängtade kommandot för "Markera allt innanför locator punkterna". Så nu sparar jag lätt 10-20 sekunder tack vare det varje gång jag vill markera ett helt pusselarrangemang inom locatorpunkterna.

Haha, det är alltså så illa. Några kompisar diskuterade med någon häromdagen om att det jobbiga med att byta plattform var att det är helt andra snabbkommandon, och jag fattade inte riktigt varför just det skulle vara en så stor grej, hade trott att det jobbiga låg på funktionssidan...

Om du fortfarande lär dig nya viktiga kortkommandon så blir jag discouraged och undrar om det är nån idé att ens börja. Jag tänkte köpa den där boken som finns med lektioner i och hoppas att det hjälper...

Nej, nej....inte bli discouraged! För det första har du ju 99:an där du kan fråga om tips och tricks och hur andra Logic-användare lagt upp förutsättningarna sitt arbetssätt. Det fina, och krångliga, med Logic är att det är så flexibelt så att du kan utforma arbetsytan och kommandon efter vad som passar ditt arbetssätt.
Och om inte annat så kan ju vi utbyta tjänster med varann....lite Logic-assistans mot ett sångpålägg kanske?

Det sistnämnda lät bra!

Men först ska jag försöka själv, dumt att slösa lektionstid på basicsaker, jag är ju ändå en manualläsartjej, liksom...

Eller så tänker jag helt fel, vet inte. Logicstarten är inte planerad förrän i maj hur som helst, för mycket sångjobb just nu. Men nu får du inte ångra dig om dealen, jag hör av mig!

1
Bevaka tråden