- Soulmachine
- Medlem ●
- Tranemo
- 2005-04-10 03:08
Hej!
Vet inte riktigt i vilket ämne detta platsar men prövar här.
Jag är nyfiken på hur er autoload ser ut i ert musikprogram. Det musikprogrammet jag själv använder är Logic för PC och där har man ju en autoload som laddas varje gång man startar Logic eller om man väljer att skapa ett nytt (New) arrangemang.
När jag satt på VST för några år sedan så fanns det något liknande men den kallades Default om jag minns rätt...
Det jag är ute efter för egen del är att få ihop en autoload så att man kan komma igång och jobba så fort och smärtfritt som möjligt med en produktion och redan ha de pluginsen och mjuksyntharna inladdade som jag använder mest.
Hursomhelst, min autoload ser ut ungefär så här...
För det första har jag 12 audiospår klara i arrangefönstret och 10st mjuksynthar klara.
Jag använder ju rätt mycket mjuksynthar så det speglar ungefär mitt arbetssätt.
Sedan har jag 16 st midispår en för varje midikanal. Jag har 2st externa synthar men de används inte så mycket, det blir mest mjuksynthar.
På mjuksyntharna:
...Har jag 1st trumset som är ett EXS-24 instrument redan inladdat det är ett allround pop-set som funkar i de flesta lägen. På spårets inserteffekt har jag lagt en mild kompressor för att trycka ihop ljudet litet och en eq där jag dämpat lite fula frekvenser.
Nästa mjuksynth är ytterligare en EXS-24 som den här gången har laddat en EL-Bas. Typ en fingerspelande bas som också funkar i de flesta lägen. Där ligger också en kompressor plus en low-cut på 68hz för att ta bort de allra mulligaste frekvenserna.
Nästa instrument är ett Piano, även här ett EXS instrument. Det är ett vanligt välklingande ackustiskt piano som jag använder mycket. Jag är ju pianist i grunden så det faller sig ganska naturligt att ha ett piano. Har inte några insert effekter alls på pianot däremot lite reverb och delay som sendeffekt. Pianot är ett som jag samplat själv.
Det sista Instrumentet är en liten sågtands-pad och naturligtvis även den en exs-24a och även den egentillverkad, funkar bra för att fylla ut. Använder den lite som en stråkmatta. Den har en low-cut på 100hz och så har jag dämpat lite fula frekvenser.
På 2st Bussar:
...Har jag lagt ett reverb och ett delay. Reverbet är Logics egna inbyggda effekt PlatinumVerb som är inställd som Church. Delayet också Logics inbyggda Stereo-Delay inställd på 4-e-dels trioler (Tror jag)
På Mastern har jag inte en enda effekt och den står på 0db
Jag har dragit ned alla reglar på mixern (Audiospåren-Mjuksynthspåren) till -7db.
Bussarna står på 0db.
Är lite nyfiken här. Ska man dra ned alla reglar mer tycker ni? Jag brukar köra så att om det börjar slå över noll db på mastern så markerar jag alla spår och drar ned några db. Hur brukar ni arbeta här?
Tja så här såg det alltså ut för mig, vad har du för inställningar???