Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Er Autoload?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Vet inte riktigt i vilket ämne detta platsar men prövar här.

Jag är nyfiken på hur er autoload ser ut i ert musikprogram. Det musikprogrammet jag själv använder är Logic för PC och där har man ju en autoload som laddas varje gång man startar Logic eller om man väljer att skapa ett nytt (New) arrangemang.
När jag satt på VST för några år sedan så fanns det något liknande men den kallades Default om jag minns rätt...
Det jag är ute efter för egen del är att få ihop en autoload så att man kan komma igång och jobba så fort och smärtfritt som möjligt med en produktion och redan ha de pluginsen och mjuksyntharna inladdade som jag använder mest.

Hursomhelst, min autoload ser ut ungefär så här...

För det första har jag 12 audiospår klara i arrangefönstret och 10st mjuksynthar klara.
Jag använder ju rätt mycket mjuksynthar så det speglar ungefär mitt arbetssätt.
Sedan har jag 16 st midispår en för varje midikanal. Jag har 2st externa synthar men de används inte så mycket, det blir mest mjuksynthar.

På mjuksyntharna:
...Har jag 1st trumset som är ett EXS-24 instrument redan inladdat det är ett allround pop-set som funkar i de flesta lägen. På spårets inserteffekt har jag lagt en mild kompressor för att trycka ihop ljudet litet och en eq där jag dämpat lite fula frekvenser.
Nästa mjuksynth är ytterligare en EXS-24 som den här gången har laddat en EL-Bas. Typ en fingerspelande bas som också funkar i de flesta lägen. Där ligger också en kompressor plus en low-cut på 68hz för att ta bort de allra mulligaste frekvenserna.
Nästa instrument är ett Piano, även här ett EXS instrument. Det är ett vanligt välklingande ackustiskt piano som jag använder mycket. Jag är ju pianist i grunden så det faller sig ganska naturligt att ha ett piano. Har inte några insert effekter alls på pianot däremot lite reverb och delay som sendeffekt. Pianot är ett som jag samplat själv.
Det sista Instrumentet är en liten sågtands-pad och naturligtvis även den en exs-24a och även den egentillverkad, funkar bra för att fylla ut. Använder den lite som en stråkmatta. Den har en low-cut på 100hz och så har jag dämpat lite fula frekvenser.

På 2st Bussar:
...Har jag lagt ett reverb och ett delay. Reverbet är Logics egna inbyggda effekt PlatinumVerb som är inställd som Church. Delayet också Logics inbyggda Stereo-Delay inställd på 4-e-dels trioler (Tror jag)

På Mastern har jag inte en enda effekt och den står på 0db

Jag har dragit ned alla reglar på mixern (Audiospåren-Mjuksynthspåren) till -7db.
Bussarna står på 0db.
Är lite nyfiken här. Ska man dra ned alla reglar mer tycker ni? Jag brukar köra så att om det börjar slå över noll db på mastern så markerar jag alla spår och drar ned några db. Hur brukar ni arbeta här?

Tja så här såg det alltså ut för mig, vad har du för inställningar???

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-10 04:42

Jag kör helt rent då jag ogillar att fastna i ett speciellt arbetssätt. Tror dock jag ska lägga in 2-3 audiokanaler från mic som default, det använder jag nästan alltid. Vill inte ha någon trummaskin eller synt som autoloadar, för då skulle jag jämnt använda den utan att tänka efter. Just nu är jag inne i en fas då jag försöker använda så lite trummor som möjligt och låta syntarna vara takthållare

hmm, att låsa i sig..... sure... jag förstår dig SoulM'
men kör en "default nollning" så får du se var Du hamnar sen, Arete säger saker.

editorn:

kan du inte länka ^mp3/ogg så fattar vi vad du menar lättare, tror jag - 2 sek ljud mer än 40 ord?!

Jag kör helt rent jag med, men har en frekvens analystaor på mastern bara för att jag gillar att glo på coola mätare

ja det e nog därför jag har kvar min skitmixer med analoga vu ockå

tydligen va en gud nere i min mixer, daniel303 har en bild på det - får lägga ut det här när han funnit bilden

I min Logic autoload så har jag lagt upp 24 audiospår, 12 mjukvaruinstrument-spår samt 6 st MIDI-spår per hårdvarusynt. Inga effekter eller sånt, utan helt rent. Däremot har jag skapat diverse screen-sets på nummerknapparna. En som är ordentligt inzoomad och ett för mixerbordet och alla kanaler....etc

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-10 15:57

Screen sets har jag fixat i cubase också, 3 stycken. En sequencervy med liten mixer och det mesta upptaget av sequencern, en mixervy där jag har mixer som tar upp plats och bara en liten sequencer, och en VST-vy där jag har massa plats för syntar och effekter med två små mixrar och ett litet seq-fönster.

Jag har så enorma krav på mig att arbeta supersnabbt när jag har musiker som hänger över axeln som hökar och denna inställning har faktiskt hjälpt mig mycket i den snabbheten.

Dock så tror jag inte att jag är alltför låst, inte om jag kikar på alla låtar som blivit och hur de utvecklats. Och det händer ganska ofta att mina instrument inte används alls i en produktion. Det jag försöker uppnå är ju något som skall funka i de allra flesta fall lite som en sättning i ett vanligt popband med en basist, trummis och i det här fallet en pianist...

Här är då en fil för de nyfikna: http://hem.passagen.se/piplayer/audio/soulmachine_autoload.mp3

Den är en snutt som kom till för länge sedan då jag skapade min autoload, den har alla instrument som jag nämnt i mitt förra inlägg, plus ett litet leadljud som lirar en melodi.

Jag är fortfarande nyfiken på hur era ljudreglar står?

1
Bevaka tråden