Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mediaspelare

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-04-27 23:13

Funderar lite på det här med mediaspelare. Vad använder ni er av?
Jag är fundersam över Windows media player. Den klarar inte av att spela wavfiler i 24 bitar och valfri samplingsfrekvens.
Går igenom lite gamla logiclåtar som jag har i en mapp. Där ligger även alla wavfiler. När jag dubbelklickar på nån av dom så beger sig mediaspelaren ut och söker codec´s och får sen felmeddelandet att den inte kan spela upp filen. Har laddat ner allt va codec´s det finns på nätet men likt förbannat så klarar den inte av det. Vill ju kolla lite wavfiler utan att behöva starta logic eller soundforge. MEN när jag använder den hatade quicktime så spelar den med lätthet. Men är det så, att windows media player inte klarar av att spela 24 bitars eller är min dator knäpp? Vet ingen annan dator där det funkar. Och är det så att mediaspelaren INTE klarar av det så är det patetiskt av MS!
Vad använder ni er av för spelare?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-27 23:16

varför inte winamp? fast inte nya, isf winamp 2.91 som du hittar på download.com
nya winamp tar processorkraft deluxe.
as för filmer använder jag media player classic.

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-27 23:18

Jag använder mig nästan uteslutande av winamp, klarar 24bit fint vad jag vet. 32-bit funkar inte så bra, går att spela men höga ljud blir att låta skit.

(fast mycket intressanta skitljud, borde nästan gå att använda till nåt )

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-04-27 23:25

iTunes för ljud. VLC för bild. Både PC och Mac. Skönt med uniformitet & aldrig strul.

• Medlem
  • Skövde
  • 2005-04-27 23:31

Kör likadant som PF, och det är ingen strul, och framför allt inget plottrigt, reklam-aktigt eller användarovänligt över dessa program. Har aldrig strulat för mig heller faktiskt, nu när du nämner det PF.

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-04-27 23:31

Winamp å VLC. Aldrig strul här heller.

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-27 23:39

VLC är en ypperlig filmspelare. Enda problemet jag haft med den är att den kan få problem att spela upp vissa mpg-filer, men då funkar dom nästan alltid med powerDVD istället som jag fick med grafikkortet.

MPC för video, Winamp för ljud. Funkar fint båda två. Aldrig några problem.

• Medlem
  • International user
  • 2005-04-28 10:06

Samma här som Katzenjammer. Winamp (med Classic-look) och Media Player Classic. Senaste versionerna av båda. Skulle inte vilja byta ut det mot något annat. Kör Quicktime och Realaudio grejer med Media Player Classic också.

Hade problem med uppspelning när jag växlade mellan att spela 16/24-bitars wav-filer via Winamp med mitt M-Audio Delta-44, men jag löste det genom att kryssa i "Convert 24/32-bit to 16-bit" i Nullsoft Waveform Decodern bland Input Plugins.

Hmm.. jag ska kanske byta tillbaka till winamp 2.91. Senaste är trögstartad o konstig. (trots classic)

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-04-28 10:29

PC: Winamp för ljud, Windows Media Player för video
Mac: iTunes för ljud, VLC för video

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-28 10:31

Mac: iTunes för ljud VLC för video.
Funkar nästan för bra

• Medlem
  • 2005-04-28 10:37

Winamp för musik.
Zoom Player för video, inte det enklaste programmet att komma igång med men man kan göra i princip allt med det.
Använder det för att kunna välja och vraka bland codecs, post-processing med ffdshow etc.

iTunes å MPlayer (finns till typ allt utom windows tror jag)

Jag föredrar mediaplayer faktiskt...inte för att det är superbra men knapparna i winamp är för små och plottriga...iTunes tar för lång tid att komma igång från och med att man har klickat på mp3-filen.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-28 12:36

winamp för ljud och media player classic för allt som rör på sig.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-23 20:18

Varför tar VLC en evighet att starta om man klickar på en VLC-associerad fil i Windows? PCn är snabb för övrigt...

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-05-23 21:00

Inte här. Du vet att du inte kan klicka med macens mus va PF?

Jag använder Winamp oftast. funkar det inte i WinAmp tar jag VLC. den kan spela det mesta.
På en annan dator har jag MediaPlayer Classic. Den funkar också bra.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-23 21:37

Mårre: Å jevvlar! Nämen asså ba... vad kan det vara dåra hurru. Tar typ... ovetenskapligt... 10-15 sek för en fil att starta. Blä!

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-05-23 22:17

PF: det brukar vanligtvis bero på dåligt kodade filmer, eller på mystiska codec. Jag har ffdshow samt xvid installerat, vissa filmer måste jag använda ffdshow för att koda av annars går dom apslött och vice versa.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-23 23:49

... men i Macen så går samma filmer igång på ett kick... med VLC...

• Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-05-23 23:56
Ursprungligen av PF:

... men i Macen så går samma filmer igång på ett kick... med VLC...

I PC'n med...
...med VLC!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-23 23:58

Det är alltid kul med sådana uttömmande och informativa problemlösningar... :-/

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-05-24 01:12

Jo men på macen har du väl inte exakt samma codecs installerade? Vad är det för sorts film (vilka codecs för bild/ljud)? Dom filmer som är trögöppnade brukar vara det oberoende av spelare (oftast, inte alltid).

1
Bevaka tråden