Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Några nybörjarfrågor, Logic Express 7.0.1.

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-05 13:32

Jag har letat i manualen men inte hittat svaren på dessa frågor. Kan någon hjälpa?

1. Hur kopierar jag en kanals inställningar och klistrar in på en annan kanal?
Säg att jag har ställt ett bra sångljud med en EQ, en limiter och ett delay, om jag ska göra en sångdub på ett annat spår och vill ha samma ljud, hur gör jag?

2. Går det att "kvantisera" Song Position Line så den automatiskt hoppar till närmsta takt eller fjärdedel som jag klickar vid? Jag brukade ha det så i Cubase och är van vid det.

3. Om jag har plugins som inte valideras av Logics AU validator för att de är i äldre versioner, måste jag uppgradera/köpa nya eller går det att lösa på något annat sätt? T.ex Waves pluggarna och Amplitube.

4. Vad är "Core Audio" och vad är det bra för? Min dator strular som fan ibland med Logic. Det funkar skitbra i alla andra program men när logic startar Core Audio så börjar det knäppa och hålla på och ibland funkar inte ljudmotorn i logic. Kan någon bara förklara vad det är och vad det är bra för? (Jag har iBook 1,2 ghz och ESI QuataFire 610)

3. Sådana uppgraderingar brukar va gratis.

4. Core Audio är ljudmotorn i OSX. Alla vettiga ljudprogram använder Core Audio. Knäpp osv beror antagligen på en felkonfigurering.. alternativt en väldigt dålig drivare.

1. Längst upp ovanför effekterna kan man trycka på en knapp och välja "Save chanel strip settings" eller liknande. Sedan kan man göra samma sak fast "Load" på den andra.

2. Vet inte men jag brukar trycka på måfå och sedan använda , eller . för att hoppa till närmsta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-05 15:32

Åh tack för alla svar! Jag upptäckte att om man klickar på "Inserts" så kan man både spara, ladda, kopiera och klistra! Thanx!

En femte fråga:
Kan man lägga effekter på ingångssignalen så effekterna blir inspelade? I cubase kan man välja att se ingångsreglarna och lägga effekter som blir inspelade, de kan va gött om man vill t.ex lägga gitarr med förstärkarsimulator eller så. En liten limiter på sångspåret kanske för att jämna ut nivån och undvika digital dist. Jag spelar in i 16bit men ljudkortet jobbar i 24bit så jag borde tjäna lite kvalitét på det också eller?

PS, nån som har länkar till bra gratis Audio Units effekter/instrument?

Det sista vill jag också veta hur det funkar...

"Jag spelar in i 16bit men ljudkortet jobbar i 24bit så jag borde tjäna lite kvalitét på det också eller?"

Naej.. Om du kör på 16 bit i applikationen så kör antagligen även ljudkortet i 16 bit (men det finns undantag.. men då brukar det numera handla om 32 eller 64 bit). Det som skulle kunna göra att du tjänar på en sådan kombination är om du använder ljudkortet till summering, dynamikprocessning, samplerate convertering och/eller effektpåläggning (missade jag något?). I annat fall så vinner du ingenting på 16 bit i appen och 24 bit bearbetning i ljudkortet.. däremot så förlorar du på det.

4. Knäpp, knaster och statiskt missljud brukar bero på en av två saker. Synkproblem eller en elkälla som ligger och stör audiokabel någonstans.
Vad beträffar det första problemet gäller det se till att de olika enhetarna inte har samma inställning. Om både dator, kort och eventuellt andra syncpulsalstrare samtliga är inställda på ex. master så ber man om problem.
Nu vet jag inte om du har ett externt ljudkort, men har de det så håll det borta från alla möjliga el/magnetfält. Det är tillexempel inte bra att ha kortet i närheten av närfältsmonitorer, eller ännu värre brevid en patchbay. Överlag är det alltid bättre att inte blanda audiokabel med strömkablarna, vilket inte alltid är så lätt i en hemstudio.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-09 16:21

Jag har ett externt firewire ljudkort, stämmer, som står på min monitor, ja, men det gjorde den när jag hade PC också, å då var det inga problem. Det är inget vanligt litet knaster. När Core Audio startar så kukar allt ur, men om jag låter Logic stå på och bara "vila" i ca 15 minuter så funkar det sen. Utan problem. iTunes och Quicktime funkar också utan problem. Sjukt irriterande bara.

1
Bevaka tråden