Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finns det någon mjukvara.....

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-08-05 02:44

Som fungerar som mixer med möjlighet till att lägga till VST effekter, typ EQ, comp. o.s.v. som stand alone ?

Kör med Renoise som sequencer/tracker.
Ett problem med Renoise just nu är att det inte finns något audio in till programmet.
Vilket gör det lite besvärligt med extern utrustning.

Hade också tänkt att ev. skaffa ett MOTU 828 eller liknande för att vara mixer etc.
Tyvärr finns det ingen möjligt i CueMix att lägga till effekter vilket hade varit det ultimata.

Så finns det något sätt att lösa detta utan att köra ett fullfjädrat program ovanpå Renoise (typ Cubase SX) ?

Wavelab eller Soundforge funkar bra till detta ändamål.

Nja, det är ju stereoeditorer (även om Wavelab stöder surround), alltså funkar dom inte som mixer.

Menar du realtid så finns det ju ett gäng VST-hosts, sound on sound hade en genomgång i senaste numret, kan återge dom om det är det du är intresserad av.

Menar du icke realtid, ett inspelningsprogram, så är det ju något i stil med Cubase/Nuendo du vill ha, men det finns massor av billigare alternativ.

  • Medlem
  • 2005-08-05 15:32

Det är i realtid jag först och främst frågar efter.
Sen kan man ju använda ex. Wavelab när man gör själva inspelningen, om det inte funkar i dom program du kunde nämna

Ursprungligen av Peter H:

Nja, det är ju stereoeditorer (även om Wavelab stöder surround), alltså funkar dom inte som mixer.

Menar du realtid så finns det ju ett gäng VST-hosts, sound on sound hade en genomgång i senaste numret, kan återge dom om det är det du är intresserad av.

Menar du icke realtid, ett inspelningsprogram, så är det ju något i stil med Cubase/Nuendo du vill ha, men det finns massor av billigare alternativ.

Finns det något gratis program som liknar Cubase?

Jazz++ är det enda för Windows jag känner till. Har inte testat på 5-6 år heller, så jag vet inte hur audiodelen funkar.

Men, som sagt, billigare finns det massor, se min förra post.

Fanns ingen audio in där heller.

Jag gissar att Spinaudios (www.spinaudio.com) mixermjukvara är precis vad du letar efter! Har inte testat själv, men hört/läst någonstans att den ska vara schysst.

/Mats

Greppar inte riktigt hur du vill jobba, men här är några tips iaf:

(Klipper och klistrar lite, hoppas ingen skvallrar)

"One of the simplest is Xlutop's Chainer (www.xlutop.com), which allows you to stream up to 10 chains of VST instruments and plug-ins. The demo version is a tiny 245K download and the full version costs just $60. Dsound's RT Player Pro (www.dsound1.com) supports up to 24 VST plug-ins and Instruments and multiple MIDI inputs, and it includes 13 effects, for around 150 Euros, but doesn't have a demo version (although M Audio interface owners can download the simpler OEM RT Player Express version for free.

Spin Audio's Virtual Mixing Console (www.spinaudio.com) is another host with rather more advanced effects included, allowing up to 16 VSTis to be treated with the integral four-band parametric EQs in each of its mixer channels, as well as with other VST effects. A 4.5MB demo is available and the full version costs just $59. Brainspawn's Forte (www.brainspawn.com) costs £75, supports up to 32 VST Instruments and associated effect plug-ins, and was discussed in detail by Marillion's Mark Kelly in our May 2005 SOS Live supplement. While it's optimised for stage use, it's ideal as a low-latency host driven from a separate PC, and the demo is only 3.3MB in size.

Steinberg's V-Stack (www.steinberg.de) is only available as a 10.4MB download direct from the Steinberg web site but is discussed in more detail later on, since it also offers internal synchronisation with other Steinberg applications. Finally, there are also a few free host applications out there if you look hard enough, such as the 84K Simple Virtual Host from FXpansion (www.fxpansion.com/skunk/svh14.zip), and (possibly the most popular of all) the donationware Minihost from Toby Bear Productions (www.tobybear.de/p_minihost.html)."

  • Medlem
  • 2005-08-05 17:05

Ok, ska kolla upp dessa program.

Som förklaring till hur jag vill jobba:

Mjukvaran ska fungera som en mixer med möjlighet att lägga till VST effekter för att processa ljuden som kommer in från en extern port.
Mao Audio-In 1 på ljudkortet ska kunna behandlas direkt.

Vad jag har förstått av ex. Motu's CueMix så är det enbart en mixer, du kan alltså inte processa ljudet direkt i CueMix. Utan behöver ett program för att filtrera/processa inkommande ljud.

Anledningen till att jag behöver detta är som sagt att Renoise inte har någon Audio-IN funktion just nu. Vilket gör att jag behöver ha ett program som kan ta hand om inkommande signal från syntharna och ev. processa dom.

  • Medlem
  • 2005-08-05 17:50

Spinaudio's Virtual Mixer var trevlig, helt klart det jag letar efter.

Det enda som är lite tokigt är att man inte kan köra två applikationer som kör ASIO samtidigt, iaf inte mot samma kort, eller ?
Så just nu testade jag med WDM för renoise och ASIO för virtual mixing console.

Aaargh

Men du vill inte spela in resultatet, eller? För i så fall funkar det nog inte med en enkel VST-host.

  • Medlem
  • 2005-08-05 19:28

Jo det är egentligen tanken, där sa du något....måste kolla.....
...2min senare....

Ajdå, såg nu att det inte fanns någon rekord i programmet.
Det var något jag missade.

Samma upplägg fast med record funktion är det jag letar efter.

Då är det ju något i stil med Cubase du vill ha.

Finns ju en hel del lågbudgetalternativ (Cubase SL/SE, Sonar vad-det-nu-heter, Project 5, Tracktion osv), är inte jätteinsatt själv.

  • Medlem
  • 2005-08-05 20:18

Jeje, då är det väl den vägen man får gå.
Hade hoppats på att man skulle slippa

Jag skulle tänkte lyssna på trummorna i hörlurarna från en frestyle och sedan spela gittar o sjunga in i audacity.Skulle sedan behöva nått (helst gratis) program där man kan lägga till trummor efteråt.

1
Bevaka tråden