Nä, jag behöver inte hjälp med köp ännu... jag behöver hjälp att bestämma mig för ett alternativ som blir billigast i längden...
Vi har bara börjat diskutera det hela än så länge, och jag är mest ute efter en högst ungefärlig summa för att bedöma om det är ett alternativ att jobba vidare på, alltså värt att sätta sig ner och specificera behoven för att kunna få en offert. Så gott som alla våra burkar kommer att falla för treårsgränsen i år, och det är aktuellt med byten, men eftersom vi får kommunala anslag är gubbarna njugga med kosingen.
Vi kommer att behöva i runda slängar 20 burkar i multimediaavdelningen, 8-10 i videon, 10 i fotot, 12-14 i ljudet och 15 i dtp:n, med de vanligaste programmen i. Resten klarar sig något år till. 35 loppor för en Dual G4+skärm, och tre års användning högst, innebär ju cirka tio per år... Apparaterna i sig blir troligen billigare att leasa...
Men sedan tillkommer ju all jeeeeekla programvara.. och eftersom vi aldrig leasat förr så vet jag inte ifall sådan kan ingå, måste ingå, eller inte ingår... Som det är nu kan vi ju handla med utbildningsrabatt från t ex Adobe och Macromedia (PhSh för 400 kr! när vi handlar via Dustin) och frågan är om inte sådana grejjor gör att leasing i det stora hela blir dyrare totalt... I desktopen t ex, ligger i varje burk InDesign och Quark, plus Officepaketet och PhSh. Det blir kosing, om inte leasingfirman har bra avtal.
Jag undrar hur erfarenheterna är. Det skulle ju vara bortkastad tid att speca för offert, ifall någon i liknande situation vet att det inte blir lönsamt.
Lägger vi om upphandlingen, så får vi ju räkna med att köra på det viset ett antal år framåt. Ett alternativ är förstås att leasa burkar och handla programmen, men då är ju frågan hur man kan komma överens om ev service. Om service/support obligatoriskt ingår i leasingavtal, så är det inte speciellt attraktivt. Vi tror inte det finns så värst många andra än vi själva som kan hålla igång t ex våra multimediaburkar, och ha kollen på alla programmens egenheter som kräver hänsynstaganden vid konfigurationerna. Vi skulle både få betala, och i alla fall göra jobbet själva.
Och utbildningsnämnden vill ha besked före påsk...:-(
[ 10 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: Jan-Åke N ]