Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac-leasing

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

På jobbet har vi börjat fundera över leasing av burkar i stället för nyinköp. Då skulle man ju kunna lägga de kostnaden kontinuerligt på driftskontot, och inte som nu, med 2 till 3-årsintervall belasta investeringskontot drastiskt. Nån som har erfarenheter, och kanske till och med räknat på vad effektiva kostnaden kan bli? Med och utan programvara? Med och utan service och support? Vi sköter helst den själva, men vad jag hört så kräver vissa företag att man anlitar deras service?

Återförsäljare erbjuder ofta flera typer av finansiering i samarbete med något av dom stora finansbolagen. Kända finansbolag är GE Capital Equipment finance, Resonia Leasing, Telia finans, Wasa kredit mfl.

Oftast talar man om Leasing eller Hyra, vilket är nästan samma sak. Det finns dock avgörande skillnader:

- Vid Leasing är restvärdet (kostnaden för att avsluta avtalet) 10% av totalkostnaden för den utrustning du leasat.

- Vid Hyra är restvärdet 0kr. Dock så kommer din återförsäljare lägga en symbolisk summa för att du tar över avtalet (detta är ett krav för att undgå lagen om avbetalningsköp etc).

Så länge du tecknar ett avtal till en vettig ränta så är finansiering väldigt bra tycker jag (du binder inte kapitalet och du kan lätt budgetera en kostnad för datorer etc). Om du finansierar större summor (mer än 150tkr) så kan du även få en SWOP-funktion där du kostnadsfritt kan byta 1/3 av utrustningen varje år.

Som du förstår så har jag jobbat länge med det här, om du behöver hjälp med att göra ett köp så får du gärna maila mig.

Nä, jag behöver inte hjälp med köp ännu... jag behöver hjälp att bestämma mig för ett alternativ som blir billigast i längden...

Vi har bara börjat diskutera det hela än så länge, och jag är mest ute efter en högst ungefärlig summa för att bedöma om det är ett alternativ att jobba vidare på, alltså värt att sätta sig ner och specificera behoven för att kunna få en offert. Så gott som alla våra burkar kommer att falla för treårsgränsen i år, och det är aktuellt med byten, men eftersom vi får kommunala anslag är gubbarna njugga med kosingen.

Vi kommer att behöva i runda slängar 20 burkar i multimediaavdelningen, 8-10 i videon, 10 i fotot, 12-14 i ljudet och 15 i dtp:n, med de vanligaste programmen i. Resten klarar sig något år till. 35 loppor för en Dual G4+skärm, och tre års användning högst, innebär ju cirka tio per år... Apparaterna i sig blir troligen billigare att leasa...

Men sedan tillkommer ju all jeeeeekla programvara.. och eftersom vi aldrig leasat förr så vet jag inte ifall sådan kan ingå, måste ingå, eller inte ingår... Som det är nu kan vi ju handla med utbildningsrabatt från t ex Adobe och Macromedia (PhSh för 400 kr! när vi handlar via Dustin) och frågan är om inte sådana grejjor gör att leasing i det stora hela blir dyrare totalt... I desktopen t ex, ligger i varje burk InDesign och Quark, plus Officepaketet och PhSh. Det blir kosing, om inte leasingfirman har bra avtal.

Jag undrar hur erfarenheterna är. Det skulle ju vara bortkastad tid att speca för offert, ifall någon i liknande situation vet att det inte blir lönsamt.

Lägger vi om upphandlingen, så får vi ju räkna med att köra på det viset ett antal år framåt. Ett alternativ är förstås att leasa burkar och handla programmen, men då är ju frågan hur man kan komma överens om ev service. Om service/support obligatoriskt ingår i leasingavtal, så är det inte speciellt attraktivt. Vi tror inte det finns så värst många andra än vi själva som kan hålla igång t ex våra multimediaburkar, och ha kollen på alla programmens egenheter som kräver hänsynstaganden vid konfigurationerna. Vi skulle både få betala, och i alla fall göra jobbet själva.

Och utbildningsnämnden vill ha besked före påsk...:-(

[ 10 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: Jan-Åke N ]

Citat:

Men sedan tillkommer ju all jeeeeekla programvara.. och eftersom vi aldrig leasat förr så vet jag inte ifall sådan kan ingå, måste ingå, eller inte ingår...

Det är upp till dig hur du vill göra, hur mycket du vill hyra/leasa och hur länge. Många företag som hyr eller leasar gör det för att:

-inte försämra likviditeten
-för att finansieringen är en avdragsgill kostnad
-förmånen att uppgradera (som Martin sa) utrustningen genom ett speciellt avtal/tillägg och samtidigt behålla samma månadkostnad.

Ett företag som expanderar kraftigt (som under IT-boomen) hyr hellre än köper rakt av.

Titta in hos gecapital.se och läs lite, finns nyttig information där.

Citat:

Om service/support obligatoriskt ingår i leasingavtal, så är det inte speciellt attraktivt. Vi tror inte det finns så värst många andra än vi själva som kan hålla igång t ex våra multimediaburkar, och ha kollen på alla programmens egenheter som kräver hänsynstaganden vid konfigurationerna. Vi skulle både få betala, och i alla fall göra jobbet själva.

Service/support är inte obligatoriskt men vanligt.

Men sedan tillkommer ju all jeeeeekla programvara.. och eftersom vi aldrig leasat förr så vet jag inte ifall sådan kan ingå, måste ingå, eller inte ingår... Som det är nu kan vi ju handla med utbildningsrabatt från t ex Adobe och Macromedia (PhSh för 400 kr! när vi handlar via Dustin) och frågan är om inte sådana grejjor gör att leasing i det stora hela blir dyrare totalt... I desktopen t ex, ligger i varje burk InDesign och Quark, plus Officepaketet och PhSh. Det blir kosing, om inte leasingfirman har bra avtal.

Jag tror du har missat lite av punkten. Finansbolaget hanterar pengarna - DU beställer sakerna ifrån vem som helst. Dustin kan leverera programvarorna och fakturera finansbolaget (så att programvaran ingår i leasingavtalet). Sedan köper du resten av burkarna ifrån den leverantör som gör det billigast. (kolla in www.macbarometern.com)

Om service/support obligatoriskt ingår i leasingavtal, så är det inte speciellt attraktivt.

Finansbolaget har inte några speciella service/support avtal - det är återförsäljare som har sådana. Däremot så kräver Finansbolaget att du tecknar en allriskförsäkring för samma period som du tecknar leasingavtal för (om du inte kan påvisa att den är försäkrad på annat sätt).

Stort tack för tipsen! Det känns som att jag famlar lite i blindo på det här området, och det är värdefullt med era råd!
Ska sätta mig och kolla lite... och ute skiner vårsolen... suck

1
Bevaka tråden