Jag förstår inte varför Ni tror att det skulle vara olagligt? "Big Brother", "Baren", "Villa Medusa", "Robinson". Här finns förvisso avtal men många som aldrig skrivit på några papper hamnar på kamera, T ex Hung Wang Chong ifrån Tibet som hamnar på barens webbkameror när han tar en vanlig enkel pilsner.... Olagligt?
Här handlar det dock om att nattetid, i en privat lokal, filma tystnaden och stillheten. Så fort filmen hamnar hos polisen (i det här fallet t ex), så är det ett bevis mot ev förövare, och därmed en offentlig handling... Skillnaden mot t ex en fotbollsstadion är ju att stadion är en offentlig plats, vilket inte en låst reklamfirma är nattetid.
Det som i juridisk mening har ifrågasatts är övervakningskameror på t ex Sergels torg, inne i banker som råkar visa förbipasserande eller utomhuskameror mot ett gatukök = offentliga platser.
Om jag bryter mig in i valvet på riksbanken och åberopar beviset som ogiltigt eftersom det kränker min integritet, så tror jag nog inte att det håller - tror Ni?
MVH Mattias