Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konvertering av Pro-Tools arr. till Logic arr.

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej gott folk.
Jag har fått ett mixjobb, nackdelen är att arren är i Pro-Tools format.
Kan man på något sätt konvertera dessa till Logic-arr och isådafall hur?
Låtarna innehåller en massa småklipp så det är inte möjligt att "dra" dessa rätt.

Tacksam för snabbt och informativt svar!

Mvh
Tobias

  • Medlem
  • 2005-09-18 12:36

Exportera rubbet som audiofiler? Om du bara skall mixa så borde det inte spela någon roll om du får ut exakta arrangemanget. En fil per audiokanal alltså.

Exportera som OMF är nog det som gäller annars.

tänk om det vore så enkelt, jag har nämligen inte Pro-Tools. Har fått en DVD-skiva med alla ljudfiler och PTS-arren. Hade hoppats på att man kunde konvertera ett PTS-arrangemang till Logic så att jag bibehåller alla ljudklipps placeringar... det finns en hel del inklippta gitarrsolon

Det finns applikationer som konverterar från OMF till PTS.. åt andra hållet vet jag inte.. men det låter ju väldigt troligt.

Det finns också en protools free version för pc - den kanske kan hjälpa dig konvertera.
...och för mac, såg jag nu.

http://www.digidesign.com/ptfree/

Crap, free version fungerar inte med XP märkligt nog. Nu är jag konfunderad.
Vad innebär OMF om jag får fråga. Inte riktigt haj på de mest avancerade prylarna.

Äh, du får sätta hårt mot hårt. Typerna som förväntar sig en mix av dig kan ju inte förvänta sig att du ska ha samma mjukvara/hårdvara som dom, och då får dom ju konvertera skiten själv, annars ingen kebab!

En liten googling ser ut att ge ett helt gäng utförliga förklaringar.. t.ex. denna: http://www.kenstone.net/fcp_homepage/basic_export_using_omf_jordan.html

  • Oregistrerad
  • 2005-09-20 00:54

PT Free funkar bara på win98 eller os9 ... köp en billig mbox, du lär kunna pruta rejält på dom nu om handlarn har dom liggande på sin hylla, har sett priser här nere på 299eur nu ...

Alternativt, ring en polare som har PT och gör fullängdstracks av varje spår och spara ner ..

Annars är det nog i princip nästan stekt ...

---

"du är aldrig bla bla bla bla..."

1
Bevaka tråden