Kul att det har kommit upp på listan; att jag har missat den här punkten(!)...MYST-spelen tillhör definitivt mina favoriter och man slutar aldrig fängslas av berättelserna om D´Ni!!!
Jo, EXILE håller högsta klass och jag har tagit mig igenom spelet på ca. 30 timmar (tog mig en hel helg från att spelet landade på mitt skrivbord en fredagseftermiddag...). Det är,som det sagts här tidigare,inte lika klurigt i puzzelgåtorna men definitivt häftigare i grafiken. Möjligheten att se sig omkring i 360 grader är enastående...speciellt i kombination med att det kan utspela sig videofilmer samtidigt i "panoramat" !!! De olika världarna är också mer utmejslade till sin form och innehåll och man tycks aldrig bli mätt på att studera alla detaljer. "Övärlden" Edanna tyckte jag var svårast då det var knepigt och se vart man skulle ta vägen och vad man skulle leta efter.
Medans man spelar EXILE sitter man och drömmer om hur det skulle vara att spela RIVEN med samma grafiklösningar. RealMYST kommer ju redan strax och är ett klart lyft för det första spelet.
Som alltid; har man spelat de tidigare två så är det ju också lättare att klara EXILE. Somvanligt är det former, färger, ljud och saker som verkar "irrelevanta" som är lösningarna till alla puzzel.
Och musiken i spelet är ett kapitel för sig!
Klart bäst hittills !!!
Ändå är allt detta bara en lite föraning till om vad som kommer i nästa MYST-projekt som man håller på att utveckla som bäst; en nätverksvärld som man kommer att vara uppkopplad till och ständigt kan utforska, såväl ensam som tillsammans med andra...
Tur att man sitter på en Mac så man får ut mesta möjliga av spelen!
[ 22 Juli 2001: Meddelandet ändrat av: Clavius ]