Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

duger core audio?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

tjao

sitter å pillar med logic 7.1 på min powerbook 12". har några exs24 samt nån es1 å lite audiospår. kör med core audio. jag har ännu inte införskaffat något exernt ljudkort, men jag är inte heller så säker på att jag ska det. jag klarar mig nämligen bra på lineingången ändå, pysslar med lo-fi va :kaaaka!:

mina frågor är:

1. vad vinner man egentligen på ett exernt ljudkort(förutom bättre ljudkvalité)??

2. hur är det med latency? jag tänkte skaffa ett midi-klaviatur, fixar powerbookens interna jadajada det?

sysslar med musik inte teknik så räkna med att få förklara på bäbisnivå
tack på förhand

  • Medlem
  • 2005-10-13 21:37

1 - fler in & utgångar om man nu vill ha det

2 - core audio kan på det interna ljudkortet ge 2-3 ms latency, klart godkänt med andra ord. midiklaviatur är inga bekymmer, bara att koppla in!

underbart. tack för svar

1. Fler ljudingångar på vissa kort, men bättre ljudkvalitet är främsta skälet. Bättre latency på vissa kort, men se #2.

2. Funkar bra. Med det interna ljudkortet kommer du ner under 10ms utan problem, och nånstans under 20ms brukar vara okej för de flesta. (Delvis en smaksak, vissa har inga problem med 20ms latency, andra klarar inte 2.)

EDIT: får ta och lära mig att previewa innan jag postar. Eller skriva snabbare.

  • Medlem
  • 2005-10-13 21:48

kompanjon: jag kanske kan ställa en fråga till dig också? Hur funkar Logic Pro´s USB-dongel? Måste den vara i hela tiden eller kan den vara "startnyckel"? (önskedrömmer antar jag) Har också en PB12" och är mkt nyfiken på sculpture och allt det andra... (inväntar nog nr 8 dock)

näh logic surnar till direkt om nycklen dras ut. tyvärr, för den är allt lite störmoment när man försöker vara Mr. Mobil himself.

dongelidén i sig är faktiskt rätt rutten. vaddå, är det ett straff för att man inhandlar ett original? den hindrar ju (uppenbarligen) ingen piratkopiering iaf.

  • Medlem
  • 2005-10-13 22:59

ah, vad jag misstänkte.
Ja, de borde verkligen lösa det på nåt bättre vis - kanske med nåt litet dongelchip i datorn istället? Apple själva gillar ju att påpeka att många använder logic pro mobilt, så en smidigare lösning vore ju önskvärt... (och logic express saknar ju nästan alla roligheter så det är ju inte mycket till alternativ)

Smidigare lösning? Ableton Live, Digital Performer, Cubase (väl?)?

Hur funkar Apples andra proffsprogram? (Final Cut osv) Har de också dongel?

  • Medlem
  • 2005-10-13 23:31

fm: :hmmm: är det specifika lösningar och mjukvaru-synthar man vill åt i Logic Pro så ser jag inga alternativ.

Soundtrack Pro har ingen dongel (fast det är ju också ett ganska litet "Pro"-program) Final Cut Pro har det n o g inte heller, trots sin storlek...

Ursprungligen av false messiah:

Smidigare lösning? Ableton Live, Digital Performer, Cubase (väl?)?

Cubase har dongle. Åtminstone till PC. Så antar att det är samma för Mac.

1
Bevaka tråden