Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trött på torra synthljud

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-11-14 11:35

Hej!

Jag har verkligen tröttnat på alla synthljuden i reason där man själv måste lägga på effekter för att de ska låta någorlunda bra. Finns det ingen skön mjukvarusynth till cubase som låter som en hårdvarusynth. Dvs ljuden låter bra från början. Bara hands on...

Du vill alltså ha en synt med inbyggda effekter och med den bara köra presets?

Det finns massor. Men det underlättar om du skriver vilken typ av ljud, och vad det får kosta.

Hypersonic kanske vore nåt? Workstation i mjukvara.

Eller Collosus eller vad den heter, om du har fet dator...

  • Medlem
  • 2005-11-14 12:25

Japp presets för hela slanten. Jag fastnar ofta antigen med att sitta och greja med ett ljud i timmar eller så blir det automatisk reverb, delay, chorus. I båda fallen blir det så att låtidén som man hade från början hamnar i skymundan.
Vill egentligen ha någon mjukvarusynth som låter som min cs2x. Den synthen skulle varit perfekt om man kunde använda flera av performance ljuden åt gången.
Jag grejar mest med modern dansmusik, hiphop osv. Skulle behöva en del läckra orientaliska ljud med.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-14 12:24

Precis... vad ska du göra för musik?

Och ska den låta unik, eller ska den låta som "allt annat".

För vill du låta unikt, ska du nog tänka om...

Om det är radio-clubtrance som ska göras tex, Vanguard´s presetbank så har du "alla hitsen" i en synt.... men hur kul är det?

  • Oregistrerad
  • 2005-11-14 12:42

I Reason 3 finns det ju allt det du vill ha, i form av combinatior patchar...
Om det som följer med reason inte räcker så kolla vidare på olika Refills, finns både gratis och de som kostar.

Om du ändå jobbar i reason och har vanan inne nu menar jag...

  • Medlem
  • 2005-11-14 13:23

Joo reason har en massa patches. Men det är fortfarande torra ljud som man ska greja med en del. Det vore skönt om det fanns färdiga combinator patches som innehöll intressanta ljud.

  • Medlem
  • 2005-11-14 13:26

Nu har jag tabbat mig. Det finns visst färdiga combinator patches.

då säger vi "DO´H" i kör:)

Orientaliska ljud blir ju orientaliska först när de spelas på ett sådant sätt. Du måste behärska att lira med kvartstoner, finns knappast någon synth eller ljudbibliotek som gör det åt dig.

Ett basic zurna-aktigt ljud typ som man brukar höra i arabiska danshits får du fram genom att ta ett vanligt tunt GM-oboe ljud och göra det monofoniskt, lägga på lite filter och köra massor av delay på.

  • Medlem
  • 2005-11-14 19:21

Joo jag förstår det. Men lite hjälp på vägen skulle vara gott. Som just det där med zurna ljud. Finns det någon sajt på nätet med lite mer sånt intresant info om skalor och liknande?

ddreas här på forumet är inkörd på det här med orientaliska skalor på keyboard, skicka honnom ett pm så får du garanterat ett bra svar! Han tipsade mig om det här forumet som inriktar sig på orientalisk musik. Killen som har det är expert på att lira zurna-liknande ljud från keyboard. Abdallah Safar

  • Medlem
  • 2005-11-14 20:07

Testa KORG Legacy Collection.

Presetsen till Legacy Cell låter mycket bra.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-14 22:09

Topplistan på Kvr är en rätt bra fingervisning om vilka VSTar som låter gött. Presets... testa xlutop chainer, man får randomizefunktion på alla VSTare man kör med den som mellanhost... oändliga mängder presets

  • Medlem
  • 2005-11-14 23:02

Det här lät bra. Nu ska jag plocka fram mina bosniska folk-midifiler. Kolla lite med folkmusikerna i omgivningen och börja öva

Spännande! Vore gött att få höra lite annan folkmusik här på forumet!

1
Bevaka tråden