Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fetaste Mac-speldatorn?

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-17 21:19

Tror du har rätt bra koll där gambit ... ämnet i sig är nog värt en egen tråd ... jag har fått höra att GF3 (Pro?) korten är snabbare än GF4MX då MX är budget version ... men annars tror jag din lista är helt korrekt!!

själv ska jag sälja mitt GF2MX och investera i ett Radeon 8500 ... whiiiii

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ivar:
Tror du har rätt bra koll där gambit ... ämnet i sig är nog värt en egen tråd ...

Sorry, tänkte att det tillhörde paketet "Fetaste Mac-speldatorn?" litegrand

Gambit

Moderatorns tråkiga kommentar
Vill någon (gambit) diskutera grafikkortens inbördes ranking så gör det gärna i en ny tråd.

Jamen f´låt da. Jag sa ju redan Sorry!

Gambit

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Gambit:
En sak jag ser fram emot är just grafik-korten framöver.

Inte för att jag lider nämnvärt med den jag har men vill ändå uppgradera min G-force 4MX till något bättre.

På tal om det! En förfrågan till er alla:

Skulle någon brilliant person här, som kan en massa om grafik-kort göra en lista på de som finns nu och i vilken ordning de kommer i prestanda.
Som jag förstår men inte är riktigt säker på är:

1. Nividia Titanium
2. Radeon 8500
3. Radeon 9000
4. Radeon 7500
5. Nividia G-force 4MX
6. Nividia G-force 3
7. Nividia G-force 2
8. Ati Rage Pro
9. Ati......

Är detta rätt? Eller är jag helt ute och snubblar?

Gambit

Nja, snarare ett Ati Rage 128 inklämmt på 8:e plats

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2002-09-17 22:22

snarare på 20 plats?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: - Daniel Eriksson -:
Den fetaste speldatorn på Mac-sidan som man kan bygga ihop. Vad ska jag trycka in? Nu pratar jag det absolut fetaste i jag kan få tag på, så spelen rockar.

Ett intresant ämne och diskussion
OK, här är min personliga åsikt.

1) Ett värsting grafikkort!
Grafikkortet är absolut det mest avgörande om du vill få bra flyt i spelen. (Såg Gambit gjort någon fyndig lista).

2) En OPTISK mus!
Ganska värdelöst ha en superspeldator om man inte kan styra den. Skaffa en optisk flerknappsmus. En mus med kula blir bara skitig och ställer till det. Skaffa dessutom en med sladd. Orsak, de är lättare, inga batterier som behöver bytas och den blir inte störd. På stora lan med flera som har trådlöst kan de störa varandra

3) Bra grejer i övrigt
Allt annat ska det finnas tillräckligt av, men man behöver ju inte överdriva om det inte ger något i spelprestandan. Tex 512 MB ram räcker så onödigt investera i 2GB. Snabba HD ökar prestandan, så värt kolla upp att man har de snabbaste (Mkt GB är inte samma sak som snabb HD). Men återigen inte värt köpa en snabbare (och dyrare) HD än datorn i övrigt klarar av.

Vad är det för jobb?

Låter som en ekonomisk katastof att starta ett nytt jobb med att köpa dator för 60- 70 000:-

Citat:

quote: ingen mus knäcker Ms intellimouse explorer 3.0....skiter i att det är en MS mus, den är bäst i allafall.

En Logitech Dual Optical eller min flickväns knäcker den ganska hårt ja.

newcastle: fegis

nytt jobb: ny dator.

"newcastle: fegis nytt jobb: ny dator. "

Jag har eget företag och det är väl ganska modigt!

Dessutom kan jag köpa macar utan moms. Men hade jag tänkt köpa en dator för spel hade det nog blivit en billigare tex 867 dual + en Playstation2. Då kan man nog spara 20- 30 000:-

Det jag köper för att kunna spel riktigt bra, kan jag ju faktiskt använda på så många andra sätt.
RAM: Alltid bra oavsett vad du ska göra.
Stor HD: klart värt det...man får aldrig för mycket HDutrymme.
Ett fett grafikkkort: använder ju inte bara spel eller hur
Flerknappsmus: är ett måste i dagens OS.

Jag ville bara ha era synpunkter, jag kommer naturligtvis inte köpa det allra dyraste, då jag behöver pengar till annat, men det var roligt att se vad ni tycker skulle ge stora prestandaökningar på spelsidan. Jag var helt på eran linje såg jag.

Optisk mus kan ni glömma. Det är något speciellt med en mus med rullkula

[ 20 September 2002, 12:59: Meddelandet ändrat av: - Daniel Eriksson - ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: - Daniel Eriksson -:
Optisk mus kan ni glömma. Det är något speciellt med en mus med rullkula

Daniel - way to go!

"RAM: Alltid bra oavsett vad du ska göra.
Stor HD: klart värt det...man får aldrig för mycket HDutrymme.
Ett fett grafikkkort: använder ju inte bara spel eller hur
Flerknappsmus: är ett måste i dagens OS."

Håller med på samtliga punkter utom (till viss del på) en.

Stort RAM är fint. Har 1Gig på min nya och 768 på min gamla. Stor HD är också (ibland) bra. Jag har 2 x 30 på min gamla och skaffade 2 x 60 på min nya. Kunde skaffat en betydligt större till den nya, men det tar så jävla lång tid att göra backup, defragmentera och sånt när de börjar bli för stora. Jag bytte ut grafikkortet när jag köpte den nya datorn så att den hänger med lite längre. (Tog ATI Radeon 9000PRO till 867dual på Apple store.)

Flerknappsmus har jag till bägge datorerna och skulle inte tänka mej att gå tillbaka.

En stor skärm är minst lika viktig tycker jag. Minst 19" skall det helst vara...

/peter

Bevaka tråden