Svårt ämne, för det sämsta är väl troligen nåt man inte spelat så mycket. Fast om man ger upp snabbt så hinner man väl inte bli riktigt, riktigt besviken?
Theme Park var en spelupplevelse som gick från "rätt kul" till komplett frustration. Gränssnittet var så rörigt att jag inte visste om jag ställt det på lätt eller svårt, men jag tror jag hade det på lätt, och det var hopplöst svårt...
Bullfrog är över lag ett företag som gör bra spel med eländiga användargränssnitt, men för det mesta kan man i alla fall komma på det efter ett tag. Tyvärr gäller det än idag. Jag har det relativt nya Theme Park World, och det är flera finesser som jag inte lurat ut, saker som borde vara lätta!
Mer usla spel då...
Kommersiella versionen av Risk var riktigt usel. Helt ospelbar, kolossalt mycket sämre än den fricirkulerande version som Parker lär ha nobbat för att de redan hade en på gång. SÅÅÅ dumt!
Det finns en genre av spel som jag skyggar för: MYST-kloner gjorda antingen med filosofin att "MYST var bra för att det var raytracing, så låt oss raytrace´a alltihop så köper idioterna vårt usla spel" eller "ingen vill ha mitt fina filmmanus, så låt oss göra ett datorspel av det... vadå, spelbarhet? Jag vill bara berätta en historia. Jaja, vi stoppar väl in lite meningslös interaktion då och då." "Labyrinth of Time" är ett exempel på den första typen. Den andra har jag aldrig orkat spela nån länge nog för att riktigt ha rätt att såga, men ni kanske känner igen det.
Vissa spel är usla enbart för att de helt enkelt inte fungerar. Super Spy försökte jag köra i åtminstone tre olika Macar, olika typer med olika systemversion, men ingen av dem tyckte att jag hade CD:n i. Troligen usel betatestning. Detta är generellt ett problem med mycket "multimedia", Directorproduktioner där man avsätter timmar snarare än veckor åt riktig testning.
Freeware förtjänar sällan att sågas (är det värdelöst fick man vad man betalade för, är det bättre ska man vara glad), men där kvalar nog Mark Pilgrim´s Tetris-klon in. Det var en simpel klon, gjord enbart för att installera ett virus. Viruset fanns inte i programmet utan skapades av det. Detta var en så korkad grej att göra att det bara tog ett par dagar innan polisen knackade på hos familjen Pilgrim. Killen fick samhällstjänst och har ägnat den åt att skapa en mängd program med öppen källkod, för att betala tillbaka.
Fast det är väl roligare att diskkutera bra spel...? Nja, det är rätt skönt att få gruffa lite om "nöjen" som bara var frustration.