Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket Program?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-11-27 20:20

Jag vill börja göra musik, dock vet jag inte om jag ska ha Logic eller Reason hjälp mig!

Cubase SX tycker jag du skall köpa.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-11-27 20:46

Beror på vad du vill göra och hur du vill jobba. Samt vilken nivå du ligger på. Har du aldrig rört något program förr, vet du hur en mixer fungerar osv?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-27 21:03

Hej hej, kompisen!

Aretes svar är mer den linje jag skulle välja också. Att bara köpa ett program utan att ha en aning är nog inte rätt väg att gå.

Du kan alltid ta en titt på Reason eftersom det finns en gratis demoversion; www.propellerheads.se. Det finns även en likaledes gratis demoversion på programmet Ableton Live; www.ableton.com.

Sedan finns det också rena gratisapplikationer. Du kommer med all säkerhet få tips på dem vidare i denna tråd.

Kör du Mac eller PC eller har du planer på datorköp också? Fördelen med Mac i det läget är att där ingår programmet GarageBand som är till för att man just ska ta tillvara på sin nyfikenhet för eget musikskapande, ett mycket pedagogiskt, snyggt och enkelt musikprogram man kan göra väldigt mycket med. Steget vidare är sedan Logic Express, och slutligen Logic Pro - som är vad som används i ren skivproduktion i de flesta studios som finns.

Jag går också på Aretes linje. Reason är ett bra första program, men vill du spela in ljud eller använda plugins från andra tillverkare så är det inte programmet för dig. Logic är på många sätt väldigt kraftfullt, men är inte helt nybörjarvänligt. Det är bra val på Mac, men å andra sidan är inget av Logic, Cubase, Digital Performer, Tracktion eller Ableton Live något dåligt val.

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-11-27 21:33

En bra tips oberoende av plattform & OS, som jag tipsar om igen!
http://www.99musik.com/forum/showthread.php?t=14831
Direktlänk - http://www.frinika.com/

  • Medlem
  • Åstorp
  • 2005-11-27 21:40

Om du absolut vill köpa exakt rätt grejor för dig med en gång så får du väl tanka hem demo-versioner av programmen och testa.
Själv köpte jag Reason och har skitkul med det programmet. Nu har jag suttit med Reason sen i somras och jag vet inte vad det programmet inte skulle klara av. Det är hur fett som helst.
Man kan inte sjunga rakt in utan man får ta en omväg genom en sampler. Men vad jag fattat så är inget omöjligt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-27 22:01

Jag säger som många andra, kom underfund med vad du vill göra för musik och hur du vill jobba. Vill du göra elektronisk musik med bara mjukvara och utan akustiska instrument och vill ha ett färdigt paket? Kika på reason.
Vill du blanda in externa synthar, effekter och kunna spela in "riktiga" instrument och kanske sång? Då är reason nog inte programmet för dig. Kolla då istället på nån sequenser som cubase, logic eller live,
Mitt tips blir nog då Tracktion, jag gillar upplägget och jag kom igång mycket snabbare med det än med Cubase. Men testa själv och se vad du gillar.

Det finns ju heller inget som hindrar att man använder Reason tillsammans med något av ovanstående genom rewire och kan få det bästa av båda världarna. Reasons sequenser har en del fåniga begränsningar imho.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-27 22:09

jag föreslår alltid Jeskola Buzz. gratis, tracker, sequencer, softsynt, vst osv.

www.buzzmachines.com

buzz är bra. men inget nybörjarprogram

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-28 01:29

mitt första program, och jag använder det fortfarande.

nog är det lite svårare att komma igång med än reason, men belöningen är desto större. ger man sig fan på att lära sig det så får man ett program som gör precis som du säger, låter precis som du vill att det ska låta.

det är nog inte för alla, långt ifrån. men det finns bara ett sätt att ta reda på.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-28 12:00

Jag kan bara säga att om du är nybörjare ska du lätt välja mac och garage band... det är ett ypperligt program som du kan göra mycket med!!
den har massa samplingar som du kan lägga in i låtarna t.ex. trummor.
lätt att komma igång med och du får med det när du köper en mac!..
plug and play hela vägen

  • Medlem
  • 2005-12-06 23:34
Ursprungligen av 655321:

ger man sig fan på att lära sig det så får man ett program som gör precis som du säger, låter precis som du vill att det ska låta.

Sigh..

Ja Buzz är ett bra verktyg som kostar nada. Inget fel om man känner till hur en tracker (t.ex renoise) fungerar innan man slår sig ned med det.

Det 655321 säger stämmer ganska bra.. Fast å andra sidan så stämmer det överens med det mesta.
Bra musik hänger oftast på individen, inte applikationen. Hoppas jag iaf -_-

Enda sättet att fastställa vad det är du söker efter, är att testa dig fram. Olika Demos hittas på tillverkarnas hemsidor.

Så som :
FL-Studio
Reason
Live
finns det något demo av cubase? :S

fyll gärna i med fler alternativ.

Måste bara tipsa lite om Cakewalks olika program också... De har allt från nybörjargrejer anpassade för t.ex. gitarrister, till proffsprogrammet Sonar, som är på samma nivå som Cubase och ProTools... Och även ett program som liknar Reason i upplägget, som dom kallar för Project5...
Bara att knalla in på www.cakewalk.com och ladda ner lite demos och testa!

Det viktigaste är ju att du väljer ett program som känns logiskt och lättarbetat för dig!

1
Bevaka tråden