Bästa spelet har vi diskuterat, ja dvs mest listat upp personoliga favoriter, men jag ramlade på en sidofråga som jag tycker är intressant: Vilka spel är mest användarvänliga?
Spel har ofta, mycket ofta, usla användargränssnitt. Man märker att testningen inte alls varit inriktad på att hjälpa användaren, bara att få det att funka alls.
Ett par spel med (i mitt tycke) mycket bra gränssnitt:
Warlords II: Bra utnyttjat Mac-gränssnitt. Lätt att hitta.
Lords of the realm 2: Mycket bra tipsrutor som kommer upp när man kommer till nån speciell del första gången, gör det jättelätt att komma igång. Inte standard-Mac-menyer, men kan kommer åt dem ganska lätt.
Actionspel har sällan speciellt bra gränssnitt, men jag måste berömma Tomb Raider, speciellt Tomb Raider 2 och 4, för att ha en bra introduktion (hinderbanan i 2:an) som ger mycket hjälp med de grepp man måste kunna.
Avdelningen ganska dåligt:
Driver: Massor av reklamskyltar innan man får börja spelet. Ett klumpigt bläddrande mellan olika funktioner. Oöverskådligt!
De flesta flygsimulatorer: För många kontroller. I bättre fall finns nån slags snabbreferens eller inställning av valda tangenter lättillgängligt. I sämre fall gäller RTFM (read the fucking manual). Även 3D-pangpang-spel lider ofta av detta.
Star Wars Racer: Ett fint spel som lämnar mej helt hjälplös på bana 5. Man kraschar alltid på ett ställe där det tydligen är meningen att man ska hoppa på nåt sätt? Spelet borde kunna detektera ett såpass distinkt problem och lämna nån liten ledtråd. (Man kan diskutera vilka problem som borde ge ledtrådar, men jag tyckte inte att man ska köra fast i ett racerspel på samma sätt som t.ex. Tomb Raider.)
Avdelningen uruselt då:
Det mesta från Bullfrog (Theme Park, Theme Park World, Populous mm): Ostandardiserade kontroller. Ointiutivt. Svårt att hitta finesser. Ingen som helst hjälp att komma rätt när man har problem. Synd, med tanke på att spelen som spel egentligen oftast är rätt bra.
Det susar i säven: Kanske det mest idiotiska användargränssnitt jag sett. Helt förvirrande för både vuxna och barn. Det enda jag verkligen fattat är att man slutar genom att dra upp vägskylten från nedre högra hörnet och klickar sen på vesslan... Vansinne! Det finns en "hjälpfunktion", men den hjälper ju inte för det som är riktigt knepigt, nämligen användargränssnittet.
Toms äventyr: En kanontabbe: ESC, som i många andra spel visar menyer eller pausar, avslutar OMEDELBART, utan att fråga.
Era förslag? Några spel som ni gett upp för att de var obegripliga? Några som var imponerande lätta att komma igång med?