Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installation av SCOPE 4.5 (XTC mode)?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-12-21 18:30

Blev sugen på att testa Creamwares saker så jag slog till på ett begagnat Pulsar II som jag uppgraderat till Scope 4.5. Nu har jag installerat allt men "finsyntarna" i s'n's-packet får jag inte att dyka upp i Cubase utan bara i Scope.

Jag har kikat på planetz-forumet och trixat lite enligt deras idéer, men ingen lycka än så länge.
Några idéer? Hur har ni andra Pulsarlirare gjort vid installation?

  • Oregistrerad
  • 2005-12-21 20:15

Ok, tror jag har fixat det nu. (Suttit och kopierat oxe-filer hit och dit.) Hittills är jag lite skeptisk - onödigt krånglig installation, nu är det bäst att det (ffa Minimaxen) låter så bra som jag hoppas.

Ursprungligen av oberg:

Ok, tror jag har fixat det nu. (Suttit och kopierat oxe-filer hit och dit.) Hittills är jag lite skeptisk - onödigt krånglig installation, nu är det bäst att det (ffa Minimaxen) låter så bra som jag hoppas.

du måste stänga av SFP för att ljudkortet ska hamna i XTC läge.
kopiera oxe-filer hit o dit verkar skumt då de är installationsfiler..

Bra att du lyckades! Du har väl den reggade versionen av Minimax? Finns en gratis-klon som nästan ser likadan ut men låter...ja ungefär som andra VST-pluggar (typ E-Model) och inte så grottfett som Minimax.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-22 07:53

Japp, det är äkta vara. Har inte kikat på några gratispluggar då jag än så länge har helt fullt upp med Creamwares grejer. Har du några tips i effektdjungeln (det följde ju med så mycket) - vad är bra och vad är mindre bra?

  • Medlem
  • 2005-12-22 08:06

Jag önskar höra vad du tycker om Minimax och de andra syntharna.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-22 08:12

Just nu låter det inte så kul beroende på att jag kopplat ljudkortets två balanserade direkt till mina KRK V4:or och de förstärker så mycket att jag, för att få uthärdlig lyssningsnivå, får ha utregeln (i Cubase) ställd snäppet ovan "oändligt tyst" - och det ger en del brus. Tror att det kommer att bli lite ordning om jag lyckas få in en volymkontroll i kedjan så att jag kan skicka ut en mer normal signal. Då återkommer jag och skriver upp dem.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-22 11:27

Jo, XTCläget fick jag igång, men i Cubase nådde jag bara "grundutbudet" (efter att ha aktiverat dem via devices/plug-in). Minimax, B2003, etc kunde jag bara komma åt via SFP - men efter att ha installerat om dem (kopera oxefilerna till app-foldern) var det lugnt och de ville lira Cubase med mig.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-22 12:55

"...de förstärker så mycket att jag, för att få uthärdlig lyssningsnivå, får ha utregeln (i Cubase) ställd snäppet ovan "oändligt tyst" - och det ger en del brus..."

He he... där ser man... man kunde visst skruva lite baktill på monitorerna och ställa ner nivån lite. Nu låter det kanon. [oops]
Har testat Minimax som hastigast - och det låter bra det gör det. Bättre än Model-E som var den första klonen jag köpte - och säkert lika bra som Minimonsta som var den senaste jag testade. En rolig grej verkar vara att glidefunktionen funkar som en riktig Mini (rätta mig om jag har fel) - håller jag en tangent och trycker ned en högre glider tonen upp, men om jag istället trycker ned en lägre tangent byter inte tonen förrän jag släppt den första (högre). Lite kul att man behåller sådana begränsningar som säkert gör sitt till för ett autentiskt minimoogsolo. (Men ganska drygt också, ska se om jag kan slå av det.)

1
Bevaka tråden