Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minimalistisk Sequenser?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hey, jag jag letar efter ett musikprogram som är väldibigt smidigt och lätt att arrangera i.
Har testat cubase men jag vill hellre ha något mer minimalistiskt. behöver inte ha en massa coola grejer. det jag vill ha är några spår att lägga olika loopar i eftervarandra lätt o smidigt. och sen att man ska kunna lägga in egna plugins.
visserligen gärna någon funktion där du kan lägga bas också.

sysslar iprincip enbart med sampling så jag vill att man enkelt ska kunna ställa in i sequensern hur lång varje loop del ska vara så att det inte finnns risk att ljudet inte loopas helt mellan looparna.

någon som fattade frågan och har något bra tips?

vill inte ha reason eller Fl Studio kan tilläggas.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-12-23 14:34

hej!
http://www.renoise.com/

rätt kul! vst och allt! + lika tufft som FTII

Låter som du är ute efter något i stil med Acid från Sony Media Software. Det finns en gratis version där du kan köra upp till 8 spår, så kan du testa och känna dig för om du gillar det. Skulle du sen inte behöva mer än 8 spår är det bara till att stanna kvar vid gratisversionen och inte köpa Acid Music Studio.

Acid bygger på att idén om att arbeta med loopar. Man kan enkelt lägga in en loop som ett spår och sedan "måla" ut den där man vill ha den. Integrerad loopedit finns med och även eq och en del effekter.

Direktlänk till Acid Express FREE:
http://download.acidplanet.com/acidxpress.exe

Länk till sidan om Acid Music Studio:
http://www.sonymediasoftware.com/products/showproduct.asp?PID=971

Kolla på Ableton Live och Tracktion också.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-12-23 15:36

Min omedelbara reaktion är att rekommendera Tracktion...

Har tittat en del på tracktion, och det verkar som gjort för mig. men tack för alla tipsen, ska checka de andra med.

Vet någon den avgörande skillnaden mellan Ableton Live 5 och Tracktion 2?

Ta hem demot och kolla vetja. Ableton Live började som ett program för att spela elektronisk musik live, så det är lätt att jobba med patterns, loopar osv. Både Tracktion och Live har liknande stuk när det gäller gränssnitt, minimalistiskt och utan anspråk på att härma hårdvara.

Ok Jag har skaffat Tracktion 2 nu och har en fråga. Jag har en bas sample i wav på datorn. Hur gör jag för att komponera en melodi i tracktion utifrån den samplen?

Finns det någon keyboard/pianoroll eller liknande, eller måste det gå via en extern midi enhet?

tacksam för svar

Manualen som följer med är rätt bra. Men det är bara att stoppa in samplingen i Tracktion-samplern (finns i "filters"), bestämma keyrange, skapa ett nytt clip, och sen kan du klinka loss via midiklaviatur eller via pianorollen bäst du vill.

1
Bevaka tråden