Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Logic pluggar vs UA

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-01-02 15:34

Har ngr av er testad å jämfört logic's pluggar med Universal Audio's. Själv jämförde jag Channel EQ med EX-1 EQ 'n hörde ingen skillnad. undrar om Cambridge eq skulle göra ngn skillnad eller Precision EQ ?

EX-1 och Precision är olika. Cambridge har jag för mig är en vidareutvecklad EX-1. Jag har tyvärr ingen koll på logics channel eq. Istället så använder jag MOTU's 64 bitars Sony Oxford-kopia som komplement till UAD-pluggarna.

Det är generellt sett de mer färgade pluggarna som får folk att välja UA, tycker jag det verkar som; Logics effekter är överlag ganska väluppfostrade och gör det de ska men inte mycket mer än så. Det är ingen större svårighet att höra skillnad på en simulerad 1176 och Logics kompressorer tex. Själv har jag inte använt standard-eq:n på UAD-1 särskilt mycket eftersom Pultec-kopian är så mycket trevligare.

Nu var det visserligen ett tag sen jag satt med Logic och jag har inte suttit jättemycket med UAD-1 (än. fråga Volantiz ), men hittills är intrycket överväldigande positivt. Fast om det är just EQ du är ute efter finns det en hel del alternativ: Tritone Digital, URS, Sonalksis mfl.

• Oregistrerad
  • 2006-01-02 23:51

Det vore kul å höra flera förslag på mycket bra plug-ins ( dynamiska processorer & effekter )

Tritone Digital, URS, Sonalksis?

Sen gillar jag PSP:s pluggar också. Waves finns numera också till överkomliga priser (iallafall Musicians bundle 1 & 2), men deras pluggar har fler år på nacken än de ovan.

Ursprungligen av false messiah:

Sen gillar jag PSP:s pluggar också.

Jag håller med,
PSPs grejor är ju skitbra, Vintagewarmer är ju en modern klassiker.

Sen gillar jag numer TC också (vet inte varför, men när det först kom ut tyckte jag pluggarna var rätt plain, men sen lånade jag en Powercore FW och nu kör jag rätt hårt med deras EQ-pluggar, och i viss mån kompressorer. Character är en rätt cool plugg när man lärt sig använda den också.

• Oregistrerad
  • 2006-01-06 13:51
Ursprungligen av j antoni:

Jag håller med,
PSPs grejor är ju skitbra, Vintagewarmer är ju en modern klassiker.

Sen gillar jag numer TC också (vet inte varför, men när det först kom ut tyckte jag pluggarna var rätt plain, men sen lånade jag en Powercore FW och nu kör jag rätt hårt med deras EQ-pluggar, och i viss mån kompressorer. Character är en rätt cool plugg när man lärt sig använda den också.

Hur är det om man köper TC Powercore Firewire eller Compakt är det ett vettigt startpaket man får till? Specieollt reverben undrar jag över, låter Megaverb som M5000?

Förresten, någon här som har erfarenhet av att köra powercore tillsammans med ett firewireinterface? Går det eller blir det trafikstockning?

• Oregistrerad
  • 2006-01-03 20:52

Är det ngn som har waves eller MCDSP pluggar ?

• Oregistrerad
  • 2006-01-03 23:12

Vilka hårdvarustödda alternativ finns det?

UA
TC
Creamware

vad mer?

Waves

...och i princip alla effektenheter med digitala anslutningar och midi.

alla tdm-pluggar om man ska vara petig

• Oregistrerad
  • 2006-01-04 04:42

(bättre formulerat nu?)

Vilka pluggar där effekten visar sig i form av en vanlig mjukvaruplugin av typen VST, DivX, AU etc. finns det - där själva effektbearbetningen sker på via en externt ansluten DSP som är kopplad till värddatorn via ett interface för extern anslutning, t.ex. firewire, pci etc...

UA
TC
Creamware
TDM

vad mer?

Waves

Sen finns det en del ljudkort med inbyggd DSP (Emu tex), och det börjar dyka upp effekter i stil med Lexicon MX200 som kan anslutas via USB eller Firewire och kan styras via VST.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-05 00:24

ohmforce gör grymma grejor oxå, men de är ju lite mer "out there"...

• Oregistrerad
  • 2006-01-05 10:20
Ursprungligen av rydan:

ohmforce gör grymma grejor oxå, men de är ju lite mer "out there"...

Ursäkta OT men är geForce och ohmForce samma sak? De säljer båda Oddity och Minimonsta, men sedan skiljer det en del också... ?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-05 10:48

De är inte samma sak. geForce har inkluderat ohmforce-teknik i vissa mjukvaror tror jag, men generellt är väl geForce mer mjukvarusynthar och ohmForce mer effektpluggar (främst skumma filter och delay:er...)

• Oregistrerad
  • 2006-01-05 14:33
Ursprungligen av rydan:

De är inte samma sak. geForce har inkluderat ohmforce-teknik i vissa mjukvaror tror jag, men generellt är väl geForce mer mjukvarusynthar och ohmForce mer effektpluggar (främst skumma filter och delay:er...)

Men de säljer ju delvis samma produkt, det måste väl finnas en koppling?

• Oregistrerad
  • 2006-01-05 12:19

Är det ngr som använder sig av protools system, som kan berätta om TDM Pluggar'na lite, om det är stora skillnader mellan TDM vs AU pluggar exempelvis.

Jag tror att det är Ohmforce som kodat Oddity och Minimonsta, och GForce distribuerar åt dem.

thedelta: skiljer sig på vilket sätt? Ljudmässigt, kvalitetsmässigt, teknikmässigt? I vissa fall finns ju samma pluggar till TDM och som native-versioner (URS tex, men också ett par av de andra tillverkarna), och då är de rimligen identiska. Men generellt sett så brukar det vara high-end-tillverkarna som släpper pluggar till TDM pga mindre piratkopiering och att man kan ta ut högre priser (normalt kostar TDM-pluggar dubbelt så mycket). Jag har inte använt TDM-pluggar själv, men jag tycker det verkar finnas likvärdiga alternativ för de flesta pluggarna, inte minst de som finns både native och TDM.

• Oregistrerad
  • 2006-01-05 14:53

precis ;Ljudmässigt, kvalitetsmässigt, teknikmässigt menade jag.

1
Bevaka tråden