Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Som Cool Edit fast för Mac?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det nåt proffsprogram som är som Cool Edit/Audition eller Sound Forge fast för Macintosh? Inge musik-program typ Cubase, Pro-tools och Logic utan nåt mer i Audition-anda. Älskar det programmet men tyvärr är man ju ute i kylan som macanvändare.

Apples Soundtrack Pro, BIAS Peak, DSP-Quattro, Wave editor är de jag känner till. Dessutom finns ju Audacity som är gratis.

Ah, tack för info. BIAS Peak verkar intressant, har hört andra nämna det också. Eftersom jag jobbar professionellt är dock Audacity utelutet - har haft det och det var bara trubbel. Skitprogram.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-04 10:32

Audacity är helt trubbelfritt för mig.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-04 10:49

Audacity funkar alldels utmärkt precis som PF skriver vi använder det på min skola i musiken som ett inspelningsprogram när vi ska spela in elevernas låtar.

Jag gillar inte utseendet, sen har jag inte använt det en enda gång utan att det blivit fel på playback, att det inte kunnat öppna filer, att det hängt sig och att det varit allmänt segt. Så Audacity använder jag aldrig mer.

Nån som vet vad BIAS menar när de skriver "2 track editing software"? Betyder det inga virtuella spår och ingen multitrack timeline som i Cool Edit Pro eller? Det är ju absurt i så fall.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-05 21:54

Hav förtröstan. Bias gör även ett multispårsprogram. Har dock glömt vad det heter, du får kolla in deras sajt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-05 21:55

Ah! Deck heter det ju! Kanske kan vara något för dig?

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-01-07 00:51
Ursprungligen av PF:

Ah! Deck heter det ju! Kanske kan vara något för dig?

deck suger. det funkar bara i 16bitar 41khz. tittade på det programmet då jag letade efter ett "bra" inspelningsprogram till min mac.

och skall man använda peak bör man använda pro då LE knappt har något att bjuda.

Testa några av de andra programmen då. Soundtrack Pro klarar definitivt av flera spår, Wave editor har något som kallas layers, men DSP-Quattro vet jag inte om det klarar det. Peak är inte odelat poppis bland användarna, rätt många har använt det mest för att det inte funnits något bättre alternativ, men de tre andra har blivit populärare på senare år.

Logic Express ser ju intressant ut. Bara 299 dollar. Stöder det VST, nån som vet? Står ingenting nånstans om det. Borde ju göra det för det priset men...man vet aldrig med Apple.

Nej, Logic Express stöder inte VST. Överlag är det vanligare med bara AU-stöd bland nyare OS X-program. Men Peak och DSP-Quattro stöder både VST och AU (Audacity också, men det har du ju räknat bort). De flesta pluggar finns i både VST och AU, och det finns en billig konverterare från VST till AU, så jag skulle inte stirra mig blind på det.

SoundTrack Pro är mycket program för pengarna, skaffade det för ett halvår sen och är mycket nöjd

Nån som vet hur man gör envelopes med Tracktion?
Sån här alltså:

Klicka på A:t som sitter till höger på varje spår. Där får du upp alla parametrar som kan automatiseras.

Och man kan dra och släppa det direkt på saken man vill automatisera också, tex på volymkontrollen om man vill styra gain eller pan.

Tackar!

Någon som testat DSP-Quattro och kan ge några kommentarer? Gärna i jämförelse med de andra programmen som nämnts i denna tråd.

1
Bevaka tråden