Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

STOR BUGG I LOGIC ELLER JAG SOM INTE FATTAR?!!

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag skall bounca ner ett monospår till en mono MP3a.
Då händer nåt mycket konstigt.

Jag sitter med den sista ändringen och arbetar då med Channel EQ när jag märker att det låter som ett stereospöke när jag gör stora svep o allmänt stora eq ändringar. Då inser jag att det bara är den VÄNSTRA kanalen som påverkas av eq pluggen. Men jag kör ju ut allt i mono, för alla pluggar ligger på MAIN UT o den är satt till att vara mono (via den lilla ikonen längst ned på strippen i the enviroment).

Det roliga är att när jag klickar på denna lilla knapp för att få om MAIN UT till stereo igen, så försvinner effekten och både vänster o höger kanal låter lika dant. Alltså: när jag slår om till stereo igen så låter det mono igen!!!!!.....

Finns det nåt som jag inte gjort rätt?
Har jag hittat en bugg eller är jag dum?

Gör så här för att testa om det jag säger funkar lika dant hos dig:

1. öppna ett projekt o lägg in en audiofil som är mono. Sätt kanalen till mono.
2. slå om master-regeln till mono.
3. öppna en Channel EQ och höj o sänk Master Gain i denna plugg.
4. om det bara är vänster kanal som påverkas så är det samma som hos mig!
5. fundera ut hur man ändrar det eller om det över huvud taget är fel...

en förklaring jag har är att när masterregeln är satt till mono väljer den att enbart påverka en av kanalerna. När man sen BOUNCAR så är filen en ren monofil....

Om detta är rätt så är det ju dumt för man vill ju kunna höra sitt material som det kommer att bli. Och om man sätter om MASTER-regeln till stereo igen så måste man ladda om pluggarna, en enkel match förstås... men ändå störig.

Jag har följande teori. (Eller, jag vet att jag har rätt)

När du gör "Main-out"-kanalen till mono (via den lilla symbolen) så skickas fortfarande signal från kanalerna till den högra "Main-out"-kanalen.
Om du tittar på de "vanliga" kanalerna i Logic så ser du att "Output", under I/O, alltid skickas till ett kanalpar oavsett om du gjort "Main-Out" till ett monospår eller inte.

Om du använder EQ på den vänstra "Main-out"-kanalen så hör du fortfarande den icke EQ-ade högra "Main-out"-kanalen och vänsterkanalen samtidigt i mono, därav fasfelen du hör när du ändrar EQ'n.

När du sedan ändrar tillbaka Main-Out till ett Stereo-spår så bypassas den EQ du lagt på vänsterkanalen, därav låter båda kanalerna lika.

I Logic fungerar det så att om du har en mono-kanal med effekter på och du gör ett stereo-spår av den kanalen så försvinner effekterna tills dess att du gör kanalen mono igen.

Däremot så är det inte möjligt att skapa en mono-mp3 i Logic i dess bokstavliga mening. När du väl kommer till "bounce"-alternativen så har du bara stereo att välja mellan (förutom surround). Så oavsett om din låt är i mono och du enbart bouncar via left-kanalen så kommer mp3:an från Logic i alla fall att bli en stereo-mp3, fast med mono-material.

Och om det är godtagbart, att mp3:an blir stereo (du har ju trots allt inget val) men att materialet är i mono så är det nog bättre för ljudkvalitén om du använder "Monomaker"-funktionen som finns i den inbygda Logic-pluginet "Gain" som du hittar under "Helper"-kategorin.

Ett annat sätt att göra en mono-fil är att hårdpanorera alla "vanliga" kanaler i Logic åt vänster, göra "Main-Out" till mono och bounca den vänstra kanalen. I och med att man hårdpanorerar alla kanaler åt vänster så "sipprar" inget ljud över via höger "Main-out"-kanal.

Men du har fortfarande problemet att Logic inte stöder mono-bouncar. Inte ens för AIFF eller Wave (eller mp3). Så om du skulle använda dig utav hårdpanorerings-varianten beskriven ovan så blir bouncen ett stereo-spår med ljud endast i vänster kanal. Ett sätt att ta sig runt detta är att göra en AIFF-bounce och välja "Split (L + R)". Då skapas nämligen två filer vid bouncning, en Left och en Right. "Left"-kanalen innehåller då ljuden och Right-kanalen är tyst. Då har du fått en mono ur Logic (vänster-kanalen) som du kan göra om till en mp3-mono via iTunes.

Nu kanske det blev lite rörigt, men klockan är trots allt 05.50 och jag har haft svårt att sova.

Men om målet är att skapa en mp3:a i mono så skulle jag bounca ner en AIFF-stereo med plug-inet "Gainer" och dess "Monomaker"-funktion på "Main-Out" och sedan göra en mono-mp3-komprimering av bouncen via iTunes.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-06 14:29

I princip håller jag med Martin. Bounce till en splittad fil (så det blir två) verkar rimligt och enkelt. Det jag inte förstår är vad Gain->monomaker skulle göra för nytta om den ursprungliga ljudfilen och kedjan redan är mono. Det kan ju inte bli mer mono än mono, typ.

Alltså, om allt du gör i Logic är att mixa och trixa med monomaterial och monopluggar spelar det ingen roll att slutresultatet slutar i ett splittat stereofilpar. Väljer du en av dessa att koda till mp3 så blir det så mycket mono det kan bli. Monomaker lär inte göra någon skillnad, inte heller någon skada förvisso.

Ett sista alternativ är att välja att koda stereofilen till mono i iTunes. Det finns under avancerat->importera->anpassad. En stereofil med monomaterial blir spikmono där med. Inga problem.

Martin skrev:

"Däremot så är det inte möjligt att skapa en mono-mp3 i Logic i dess bokstavliga mening. När du väl kommer till "bounce"-alternativen så har du bara stereo att välja mellan (förutom surround). Så oavsett om din låt är i mono och du enbart bouncar via left-kanalen så kommer mp3:an från Logic i alla fall att bli en stereo-mp3, fast med mono-material."

Detta stämmer dock inte.

När man gör om main-out från stereo till mono och bouncar i MP3 kan man visst få filen till mono. Det gäller bara att ställa "stereo mode" alternativet till "normal". Då mixar logic ned i mono från den kanal som visas i main-out regeln. I mitt fall är det Output 1.

Om man sedan ställer om main-out till stereo igen och mixar ned, även denna gång med "stereo mode" på "normal", så blir MP3an i stereo, precis som utgången. Men hur vet jag detta? Jo detta avgörs av storleken på det nedmixade materialet.

Min stereofil blev 7 mb stor och min monofil blev 3,5 mb. Någon skillnad på ljudstyrkan är det dock inte.

Lösningen på mina problem blev helt enkelt att flytta alla pluggar från Main-out (stereo) till valfri BUS och skicka min audio-kanal dit. Nu kunde jag ha Main-Out i mono men ändå höra min musik i både vänster o höger kanal. Som sagt, om jag lägger alla pluggar på main-out (satt till mono) så hör jag som sagt bara förändringar i vänster kanal, vilket kan bli lite störigt.

Så skillnaden i stereo mono för mig är enbart att filerna skall bli så små de kan bli, för jag har massor.

Tack för all hjälp.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-07 11:01
Ursprungligen av AndersEklöv:

När man gör om main-out från stereo till mono och bouncar i MP3 kan man visst få filen till mono. Det gäller bara att ställa "stereo mode" alternativet till "normal". Då mixar logic ned i mono från den kanal som visas i main-out regeln. I mitt fall är det Output 1.

Japp, det stämmer ju! Det har jag aldrig lagt märke till tidigare. iTunes anger att den mindre filen faktiskt är mono om man tittar i inforutan (bulle I).

Nu skall jag göra alla mina låtar i mono

I stand corrected!

1
Bevaka tråden