Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan det blir problem?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Här på jobbet har vi en gammal blå-vit G3 (400 MHz) vars hårddisk började krångla idag. Det gick iofs att fixa med Diskwarrior och Norton, men det känns ändå som det är dags att byta HD. MEN det sitter av någon anledning en SCSI-disk i den. Känns dock som att det inte finns någon poäng att stoppa i en ny SCSI-disk, en stor IDE är ju betydligt billigare. Tilläggas bör väl att CD´n i G3:an är en IDE.

Hur stor och hur snabb IDE-disk kan man klämma i? Det har väl med ATA 33/66/o.s.v. att göra? Det borde väl inte innebära några problem att bara ta bort SCSI-disken och lämna SCSI-kortet "tomt"?

Kör OS 9.2 på burken.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: kaspar:
Här på jobbet har vi en gammal blå-vit G3 (400 MHz) vars hårddisk började krångla idag. Det gick iofs att fixa med Diskwarrior och Norton, men det känns ändå som det är dags att byta HD. MEN det sitter av någon anledning en SCSI-disk i den. Känns dock som att det inte finns någon poäng att stoppa i en ny SCSI-disk, en stor IDE är ju betydligt billigare. Tilläggas bör väl att CD´n i G3:an är en IDE.

Hur stor och hur snabb IDE-disk kan man klämma i? Det har väl med ATA 33/66/o.s.v. att göra? Det borde väl inte innebära några problem att bara ta bort SCSI-disken och lämna SCSI-kortet "tomt"?

Kör OS 9.2 på burken.

Jag tror inte det är samma begränsning för stora diskar i Mac:ar som i PC-burkar, det var nån som tydligen köra en 60Gb IDE-disk i en Quadra 605 eller liknande... och den burken har ju några år på nacken. Jag kör i alla fall en 46Gb IBM-disk i min blådåre, iofs inte så stort, men nog tror jag den ska klara en 120Gb-disk iaf, jag är dock inte säker.

Nejdå, du kan ta bort disken från scsi-kortet, inga problem.

• Medlem
  • Partille
  • 2002-12-20 03:23

Kör själv BW G3:a, kommer inte ihåg om den klarade mer än ATA66 för jag kör med Sonnet ATA 100-kort och 7200rpm. Orginal IDE-kretsen är bara ATA33 så man får en betydligt snabbare dator med snabbare IDE-kort och HD.

Har också SCSI-kort utan SCSI-HD, bra att ha för scanner mm. (Har mkt andra gamla SCSI-grejor med.)

Orginal Adaptec 2930CU SCSI-kortet är dessutom bootbart vilket är suveränt, då den BW G3:an kan låsa sig extremt om man har både MacOS 9 och X på olika partitioner vid tvångsomstart från MacOS 9. Har man nåt reservsystem på en SCSI-enhet, kan man lätt dra ur IDE och starta från SCSI då.

• Medlem
  • 2002-12-20 10:04

Du kan skaffa ett ultra-ata kort samt disk till denna, behåll UWSCSI disken, grundformatera och lägg ett minimalt MacOs9 på den för att köra Classic. Installera sedan macOSX på ide disken. Det finns vissa begränsningar för storlek på diskarna, kolla med tillverkaren av ultra-ata kortet.
(Du får annars en ny 18 gb UWSCSI disk för ung. samma pris som ett ultra ata kort + 40 gb disk)

1
Bevaka tråden