Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska jag uppgradera min G4?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

har en G4 350 mhz.(agp graphics)
en ny G4 kostar skjortan. jag har ingen!
funderar på att antingen köpa mig en 800 mhz processor och ett hyfsat grafikkort eller kanske en emac.
för ca.9500 sek. får jag "ATI Radeon 8500 AGP 64mb" och "Sonnet Encore/ST, G4 800MHz/2MB"
eMac 700MHz G4 COMBO 17". kostar väl ca. 12 000 sek.
jag har 512 mb sd-ram i G4:an. jag antar att den blir snabbare/bättre än en emac om jag uppgraderar den. emac:en har ju endast 32 mb grafikkort samt 128 mb sd-ram. systembussen är väl samma?

jag har ingen erfarenhet av hårdvaru uppgraderingar. får man den prestanda siffrorna pekar mot???
kommer det faktum att jag har en systembuss på pc100, endast 2xagp samt sd-ram bli väldiga flaskhalsar???
någon som har ett råd om hur jag bäst kan spendera mina ca 11 000 sek. på en mac?

man får ju en skärm på köpet när man köper en emac men och andra sidan behåller jag gärna mina pci-platser till ljudkort och annat trams. har redan en 16x firewire brännare så en sådan behöver jag ej.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-11-05 08:16

Uppgraderingar känns alltid väldigt dyra jmf med ny burk. Eftersom du har 11 papp och borde kunna få några tusen för din nuvarande burk. Hade jag nog satsat på att köpa en begagnad bättre G4a. På www.mactorget.nu finns flera burkar i din prisklass. Bla en G4933 för 14 papp.

  • Medlem
  • 2002-11-05 08:53

Ett annat problem med uppgraderingar är att du inte kommer få igen pengarna närr du säljer.

Annars tycker jag att det är värt pengarna. 9.500:- är mindre än 14.000:- för en beg. 933, och en eMac kostar väl mer ändå?

Förmodligen blir den jämförbar med en eMac i prestanda, dvs långsammast i sin processorklass.

Du kan KANSKE hitta en QS 800 för runt 11-13.000:-, och om du säljer din G4:a för 4.000:-, så är ju det ett bättre köp...

Think long and hard.

Ja, det är ett beslut där du måste väga alla fördelar mot varandra. Några saker att ta med i beräkningen:

Uppgradering : 10 000 kr
Fördelar:
* Billigt
* Du kan skräddarsy hur din maskin ska bli

Nackdelar:
* Dåligt andrahandsvärde.
* Du blir begränsad på grund av övrig hårdvara som t.ex. systembussar, seg agp-kortplats, segare RAM-minne. Datorn blir inte lika snabb som en nyare dator

eMac : 13 500 kr
Fördelar:
* Hyfsat billig
* Lika bra som iMac, fast billigare
* Hyfsad hemdator

Nackdelar:
* Dålig speldator, kommer att åldras mycket snabbt på grund av grafikkortet som inte går att byta

Begagnad Powermac : 10 000 - 15 000 kr
Fördelar:
* Bra speldator
* Hyfsat billig
* Bra utbyggnadsmöjligheter

Nackdelar:
* Inte lika bra som en ny dator

Ny Powermac : 22 000 kr
Fördelar:
* Bästa Macarna man kan få
* Bra utbyggnadsmöjligheter

Nackdelar:
* DYR

Hoppas det kanske kan hjälpa dig lite iaf

-------------
Edit: la till priser

[ 05 November 2002, 10:20: Meddelandet ändrat av: William W M ]

tack för tipsen!!!!
blir väl en sväng till andrahandsmarknaden...
verkar vara den bästa lösningen för mig.

Satsa på en QS 733 eller 800 (eller bättre), du ska inte köpa någon sämre maskin.

De maskinerna är värda ungefär 10 000 kr i standardutförande. Precis innan det kom nya maskiner så såldes de nya för 13 900 kr (jag köpte min QS 733 för det). Så betala inte för mycket, Macare är mästare på att ta för mycket betalt för sina beggade datorer.

  • Medlem
  • 2002-11-05 16:30

Om du kan få tag på en Graphite 667 eller 733, så är de lika bra resp. bättre än Qucksilver 733. 733:an är inte så vanlig, dock, men 667:an brukar vara lite billigare iaf.

Även jag har funderat på att uppgradera min G4 450 med ett 800 MHz kort. Har kollat in Powerlogix kort. 800-kortet verkar gå att köpa här för ca 5350 SEK, inkl frakt och skatt. Jag har redan bra grafikkort och mycket minne så jag behöver bara processorkortet.

Någon som har provat detta kort eller Sonnets motsvarighet? Tacksam för ev erfarenheter!

Powerlogix kort säg säljas i Sverige av Exitdata men jag hittar ingen info om det på deras hemsida.

Det finns några länkar till tester av Powerlogixkorten på deras hemsida.

1
Bevaka tråden