Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

BÖR eller ens KAN man köra AU-pluggar som inte är Universal? + Tips på AU-pluggar

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-06-27 18:41

Har en macbook på ingång och har inhandlat Logic Express 7, externt ljudkort och midiklaviatur. Eftersom min plånbok vid det här laget är ganska tom har jag letat runt lite efter gratis AU-pluggar på internet.

Min fråga är om pluggarna MÅSTE vara binary (gjorda för intel-macarna) för att funka eller om de BÖR vara det för att de blir på tok för krävande för macbooken annars?

Skulle också vilja ha lite tips på pluggar, binary eller inte, beroende på svaret på förra frågan. Det jag söker framförallt är nån slags orgel, något att göra ambienta ljud/atmosfäriska ljud med, en trummaskin/sampler i stil med Battery (som man kör med midiredigering/midiklaviaturen) samt möjligtvis även en trummaskin i stil med min Tr-606, som jag i pengaångest dessvärre sålt, (alltså en med enkelt pattern-system).

Såvitt jag vet och har hört så måste alla AU-plugins skrivas om för intel-macarna. Med andra ord så är AU inte något som "Rosetta" hanterar.

Om du inte redan upptäckt 99mac's systerforum med inriktining på musikproduktion så kan jag tipsa om http://www.99musik.se som jag administrerar.

• Oregistrerad
  • 2006-06-27 21:41
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Såvitt jag vet och har hört så måste alla AU-plugins skrivas om för intel-macarna. Med andra ord så är AU inte något som "Rosetta" hanterar.

Om du inte redan upptäckt 99mac's systerforum med inriktining på musikproduktion så kan jag tipsa om http://www.99musik.se som jag administrerar.

Ok, då vet jag. Lite konstigt. Men ändå inte. De kanske var ett medvetet val för att det inte skulle bli några kompabilitetsproblem med att sammanköra icke-universal med universal mjukvara?

I know i know. Men du, administratören! Det funkar inte att lägga in diskussioner där just nu!

• Oregistrerad
  • 2006-06-27 21:47

När vi ändå är igång! Du hade installerat nån macbook med logic express va?

Hur funkar det?
Tänkte latency, när man kör pluggar på det inspelade spåret och vill höra dem samtidigt som man spelar in, t.ex.
Är ju 5400 hårdisk i dem.
Räcker det?

Har ett lexicon omega externt ljudkort.

• Medlem
  • 2006-07-02 20:39

latencyn har inget med disken att göra, det är ljudkortet och processorn som tar hand om det..

jag testade logic med det inbyggda ljudkortet på min imac utan några problem.. testade iofs bara ett litet tag eftersom jag kräktes av logic..

det stämmer också att au pluggar måste vara unibin för att funka.. jag antar att man kan se det som så att pluggen är ett program som körs i sin egen miljö, i detta fallet logic, och om logic är universal så måste pluggen också vara det..

1
Bevaka tråden