Mac OS erbjuder flera olika alternativ och beroende på vad du vill göra så kan det ibland vara läge att experimentera med dessa?
* I Finder kan du skapa "Smart folder" (vet ej vad det heter på svenska). En sådan folder kan du sedan koppla en massa "regler" till, tex att den ska innehålla senast använda dokument, filer, mm. "Reglerna" erbjuder iof mycketmer än så - testa!
* Till varje folder/mapp i Finder kan du koppla "Actions" (de fyra sista valen i menyn som visas om du högerklickar på en Folder/Mapp). Du kan även skapa egna "Actions" i programmet som heter Automator (följer med alla nyare Macar/versioner av OS X). Det går även att ladda ner Actions och Workflows från Apple eller andra ställen på nätet. Man kan sedan välja om dessa actions/workflows ska gå igång automatiskt när något läggs i mappen eller om det ska sättas igång manuellt.
* Tipsen ovan fungerar väldigt bra för vissa uppgifter. I övrigt kan programmen som det tipsas om vara vara att kolla in.