Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Koppla kortkommando till fil eller mapp

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-06-28 10:49

Har nyss skaffat en MacBook.

En sak jag undrar över är hur man gör för att koppla ett kortkommando till en vil eller mapp. i Windows högerklickar man och väljer egenskaper. Kan någon tala om hur man gör detta så jag smidigare kommer åt filer jag jobbar med ofta. Kom gärna oxå men förslag på att göra detta på annat smidigt sätt.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-28 12:27

Lägg dem i dockan den behöver ju inte vara statisk.

• Medlem
  • Kiruna
  • 2006-06-28 12:29

Jag skulle rekommendera att du tar hem och prövar något av programmen LaunchBar, Quicksilver eller Butler.

En fördel med dessa är att du kan snabbt komma åt vilken fil eller program som helst, inte bara dem du konfigurerat. Dessutom finns integration med adressboken, iTunes, sökmotorer, möjlighet att koppla på egna script m.m.

Mac OS erbjuder flera olika alternativ och beroende på vad du vill göra så kan det ibland vara läge att experimentera med dessa?

* I Finder kan du skapa "Smart folder" (vet ej vad det heter på svenska). En sådan folder kan du sedan koppla en massa "regler" till, tex att den ska innehålla senast använda dokument, filer, mm. "Reglerna" erbjuder iof mycketmer än så - testa!

* Till varje folder/mapp i Finder kan du koppla "Actions" (de fyra sista valen i menyn som visas om du högerklickar på en Folder/Mapp). Du kan även skapa egna "Actions" i programmet som heter Automator (följer med alla nyare Macar/versioner av OS X). Det går även att ladda ner Actions och Workflows från Apple eller andra ställen på nätet. Man kan sedan välja om dessa actions/workflows ska gå igång automatiskt när något läggs i mappen eller om det ska sättas igång manuellt.

* Tipsen ovan fungerar väldigt bra för vissa uppgifter. I övrigt kan programmen som det tipsas om vara vara att kolla in.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-06-28 13:07

Tack för era svar. Alla dessa saker låter intressanta att prova.

Men finns det inget sätt att med ett kortkommando öppna en viss fil?

Jovisst, använd QuickSilver. Med det kan du koppla kortkommandon, aktiva skärmhörn, musgester osv till nästan vad som helst.

1
Bevaka tråden