Om vi tänker bort Aftonbladet och föreställer oss den som nedlagd uppstår ett tomrum för svensken, ett tomrum som någon annan publicist snabbt skulle fylla. Aftonbladet är en skettidning, men utan den hade någon annan publicist gjort en precis lika dålig tidning.
Vi kan tycka hur illa vi vill om Aftonbladet, men den verkliga boven är köparna som göder tidningen och som genom att svara på löpsedlarna, köpa tidningen.
Köparna är också de som slutgiltligt ger Aftonbladet dess form och innehåll. Löpsedelmakarna och redaktionen vet exakt vad som säljer lösnummer, de mäter bara temperaturen på folksjälen.
Aftonbladet som en kvalitetstidning med mer återhållsamma rubriker, bredare innehåll, längre texter och bättre underbyggd fakta skulle sälja sämre, och lämna över slagfältet till Expressen och andra aktörer.
Kvällstidningsläsande är en vana, vad man kan hoppas på är att de yngre generationerna vägrar ta till sig den ovanan. Samtidigt vet vi att det är den yngre generationen som tittar mycket på den digitala varianten av kvällstidningarna, TV3 och Kanal 5.
Det ser hopplöst ut, ni får lära er leva med Aftonbladet och en accelererande betoning på nakenchocker, våld, kändisar som rasar och skapade katastrofer.