Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"tabb", (tangentbords-) häng! är det "kalkonbuggen" igen?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-06-29 17:46

Hej,

jag får "alltid" ett konstigt förlopp i min dator. Det verkar som tangentbordskommadot "tab" sänds hela tiden till systemet!?!??!

Om jag öppnar en bild - så scrollar den alltid till höger.

Om jag håller nere cmd-tab så FORTSÄTTER den att "vandra" igenom alla åt höger!! Varför??!??!

För ett halvår sedan skrev någon om en "kalkonbugg" som betydde att ett "felmeddelande" sändes varje gång man använde "ickeamerikanskt" tangentbord. Tex svenskt. Detta "eviga loggande" kostar naturligvis systemkraft. Kan det finnas kvar. Jag gillar i alla fall inte att systemet hela tiden "tror" att jag "tabbar" eller håller en piltangent nere vilket jag ju inte gör!!!!

Kan någon hjälpa mig med en idé om vad det kan vara.

Vad händer om du öppnar ett textdokument och sätter markören i början?

Har du möjlighet att testa med ett annat tangentbord?

• Medlem
  • International user
  • 2006-06-29 18:48

Vilket program handlar det om, det framgår inte så vitt jag kan se?

• Medlem
  • 2006-06-29 23:25
Ursprungligen av Konrad:

Vilket program handlar det om, det framgår inte så vitt jag kan se?

Det gäller "själva operativsystemet".

• Medlem
  • 2006-06-29 23:22

Tack för respons,

har testat Word och BBedit nu. Nej detta gäller INTE i dessa dokument. Men om jag tar upp en bild i Förhandsgranskaren som inte får rum i fönstret kommer den att automatiskt att scrolla höger (i detta fall) till bildens slut. Det gäller också alla browsers som "inte får rum" i fönstret - de scrollar höger. Även Google Earth "scrollar iväg".

Jag är MYCKET irriterad. Jag har INTE testat nytt tangentbord eftersom jag är övertygad om att det är ett mjukvarufel.

En omstart ger ALLTID god funktion (till en början) för att sedan ge detta "tuppjuck".

Grrrrrrr…

Ursprungligen av tcb:

Om jag håller nere cmd-tab så FORTSÄTTER den att "vandra" igenom alla åt höger!!

Just den grejen är inget fel. Den ska vandra om man håller Tab nertryckt.

• Medlem
  • 2006-07-10 14:30
Ursprungligen av Anders Täpp:

Just den grejen är inget fel. Den ska vandra om man håller Tab nertryckt.

Tack för kommentar, men jag var lite otydlig. Ja du har ju alldeles rätt i att om jag trycker ner cmd och sedan HÄLLER NERE tab så "vandrar" den. Men jag menar att jag släpper tab omgående. Håller alltså bara ner cmd och vandringen fortsätter.

Detta har upphört nu. Felorsak är (kanske) Logitechs trådlösa mus som jag använder, MX Laser. När jag avinstallerade Logitechs programvara i "Systeminställningar" så försvann problemet. (kan också varit störningar pga för långt avstånd till mottagaren) Men med detta försvann ju en del av "knapprogrammeringsmöjligheterna" också.

Vad som dock retar mig oerhört just nu är HASTIGHETEN mot Internet på min kära iMac Intel Core Duo. Det går ssååååååå lååååååååååånnngggsssaaaammt!!!! Grrr… Någon menar att det kan ha med IPv6 av eller på att göra. Någon som vet mer?

Har du städat maskinen typ Applejack eller något liknande verktyg?

• Medlem
  • 2006-06-30 00:23
Ursprungligen av Anders Täpp:

Har du städat maskinen typ Applejack eller något liknande verktyg?

nope
vad är Applejack?

• Medlem
  • 2006-06-30 00:27

Applejack

säger "singel user",

jag kör fleranvändare. Spelar det roll?

Ursprungligen av tcb:

säger "singel user",

jag kör fleranvändare. Spelar det roll?

För Applejack har det ingen betydelse.

Applejack är ett enkelt sätt att dels kolla/reparera hårddisken men även städa systemet. Det gör inget "eget" utan förlitar sig på sådant som redan är inbyggt i OS X.

Ladda hem och installera Applejack
http://www.macupdate.com/info.php/id/15667

Efter installation startar du om datorn. När startljudet hörs så håll ner Kommando+S tills skärmen börjar rita upp text. När detta är klart så skriv in (utan fnuttar) "Applejack auto restart". Programmet reparerar då hårddisken och städar ur gammalt junk och startar efter detta om automatiskt. Det kan ta ca 10-15 min.

Om du har en ny iMac G5 och fläktarna går på högvarv efter detta så stänger man av datorn och drar ur strömsladden 10 sekunder sen är det bara att åka igen.

Starta en ny tråd om dina internetproblem så blir det lättare för folk att hjälpa.

1
Bevaka tråden