Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Klientspråk.

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Halloj där!

Jag undrar om det finns något sätt att få svenska på klienterna när man loggar in med open directory. Den ändrar till engelska hela tiden och jag hittar ingen inställning där jag kan välja klient språk.

Loggar jag in lokalt på klienten så är allting på svenska.

MvH Fredrik

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-06-30 11:39

Ja, det gör det.

När en ny hemmapp för användarna skapas på servern (första gången du loggar in på kontot) så används en mall-hemmapp med alla andra mappar som sedan dyker upp i din hemmapp. Då även [FONT="Courier New"]~Bibliotek/Preferences[/FONT]. I den finns en fil som heter [FONT="Courier New"].GlobalPreferences.plist[/FONT] och i den finns inställningarna för språk.

Mallarna ligger i [FONT="Courier New"]/System/Library/User Template/[/FONT] och på servern är det [FONT="Courier New"]English.lproj[/FONT] som används även om du vill ha svenska för användarna.

Ändra bara ordningen i för prioritet av språk i [FONT="Courier New"]/System/Library/User Template/English.lproj/Library/Preferences/.GlobalPreferences.plist[/FONT] via terminalen på servern så är du fit sen.

• Medlem
  • Lund
  • 2006-07-03 22:31

Lysande Kalle!

• Medlem
  • Varberg
  • 2006-07-04 00:06

Just det där med vilken katalog som används som mall när hemkatalogen skapas är lite rörigt. Ännu rörigare blev det när jag satte upp mobile accounts, fick lov att skapa små filer i varje mall-katalog för att komma underfund vilken som användes.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-07-04 18:58
Ursprungligen av johanf:

Just det där med vilken katalog som används som mall när hemkatalogen skapas är lite rörigt. Ännu rörigare blev det när jag satte upp mobile accounts, fick lov att skapa små filer i varje mall-katalog för att komma underfund vilken som användes.

Vad kom du fram till?

• Medlem
  • Varberg
  • 2006-07-04 21:29

Det här var ett tag sedan, och det slutade med att jag satte upp ett lokalt konto (fast av andra orsaker än just det här problemet). Tyvärr kommer jag inte ihåg vilken katalog den tog..

1
Bevaka tråden