Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En titt på snacket kring kända macprofiler som lämnar macen

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det har varit lite av en "buzz" på nätet kring vissa kända macprofiler som switchar från mac. Jag tänkte sammanfatta situationen lite för den som är intresserad.

Det började med att Mark Pilgrim sade adjö till Apple efter att ha varit en Apple-användare sedan 1983 (före den första macen kom ut alltså).

Astute readers will notice that this marks the end of my 22-year love affair with Apple. I actually went to the local Apple store this weekend — checkbook in hand — to decide between the new Mac mini, MacBook, and MacBook Pro. I walked out without buying any of them. Bye, Apple.

Han förklarade senare varför han lämnade Apples plattform och i grunden handlade det om att inte vara inlåst i stängda format och stängd källkod.

Mac OS X was “free enough” to keep me using something that was not in my long-term best interest. But as I stood in the Apple store last weekend and drooled over the beautiful, beautiful hardware, all I could think was how much work it would take to twiddle with the default settings, install third-party software, and hide all the commercial tie-ins so I could pretend I was in control of my own computer. Beauty is in the eye of the beholder, and to my eye Apple isn’t beautiful anymore. I’ve worked around it or ignored it for a long time, but eventually the bough breaks.

John Gruber på Daring Fireball gjorde en utmärkt analys av Marks byte och hur man tänker inför ett sådant beslut.

If your reaction to Pilgrim’s announcement was a snap judgment that he’s lost it, or that he’s being an asshole who’s just looking for attention as the guy who switched away from the Mac just at the time when it (the Mac) seems poised to become more popular than ever, or that he’s an open source fanatic who just can’t be reasoned with or trusted — are you sure that the zealotry at play is his?

Thought experiment: Let’s say that Microsoft puts together a miraculous fourth-quarter comeback and that Windows Vista rocks. Not just rocks compared to the way it currently appears as though Vista is actually going to turn out, but rocks, period. As in looks better than Mac OS X. More elegant than Mac OS X. Noticeably faster and snappier than Mac OS X. (That one’s actually quite likely.) I.e. “better” than Mac OS X, in glaringly obvious ways.

How would this make you feel?

If your answer is that it would depress you, or sicken you, or really in any way dampen your spirits — why? Wouldn’t this be good news for everyone, including Mac users? Either Apple would have to up the ante and improve Mac OS X in similar ways, or, Mac users could just switch. Either way the result is that we’d be able to use something better than what we’re using now.

Gruber fick dock svar på tal av Mark angående Grubers kritik:

The first 90% of John Gruber’s And Oranges is excellent. Everyone should read it, and I’m not just saying that because it’s all about me. Unfortunately, the last 10% goes right off the rails, so naturally that’s where I’m going to start.

Mark var inte den ende som tänkt i dessa banor. En annan känd profil, Tim Bray, hade liknande tankar.

First of all, I should say that I share every one of Mark’s concerns. In particular, it’s bothered me for years that the Apple apps aren’t Open Source; there are all these irritating little misfeatures and shortcomings that I’d be willing and maybe able to fix, and there are lots more like me. Since the apps are joined at the hip to OS X, there’d be no real downside to Apple.

The real problem, it seems to me (and I think this bothers Mark more than he says), is Apple’s paranoid communication culture: it is forbidden to say anything except what it’s compulsory to say. Apple’s exterior is polished, shiny; and entirely opaque. Personally, I think their success has been about shipping good products, but I think they believe it’s a consequence of the tightness of the lip. I’d rather do business with a company I can talk to.

John Gruber’s essay is very hard to disagree with, but I’d place more weight than either he or Mark did on the increasing excellence of Ubuntu. If you haven’t tried a recent Ubuntu, you really should; the level of polish, and amount of stuff that “Just Works”, is really remarkable. Ubuntu won’t always be the polish-and-quality leader among Linux distros, of course; but for now, it’s set a very high standard.

Tim Brays önskan att Apple skulle släppa sin kod som öppen källkod var dock något som Gruber tog ner på jorden.

Bray is right that releasing the source code to these apps would be unlikely to hurt Apple competitively against Windows or Linux, but he overlooks another form of competition: existing versions of Mac OS X. The role these apps play isn’t just to make Mac OS X look good compared to Windows or Linux, but also to help make each new version of Mac OS X look better than the previous one; i.e. to convince Mac users that it’s worth paying for the latest upgrade.

If the source code to these apps were made available, the best features from new versions of these apps could be ported back to previous versions, lessening the incentive for users to upgrade.

Consider iChat. It seems quite possible that one of the features planned for the 10.5 version of iChat might be tabbed chat windows,1 and that this feature would be considered a selling point for the OS. But if iChat were already open sourced today, it’s almost a certainty that someone would have already added tabbed windows to it. Kent Sutherland’s Chax is an input manager hack that adds tabs (and a slew of other features) to iChat. It’s a clever hack, and works as advertised, but to me, it very much feels like a hack. I.e. it doesn’t come close to looking or working the way “tabbed iChat” would look/work if tabbed chat windows were added to iChat by Apple. If Sutherland had access to iChat’s source code, he probably could have added tabs to iChat in a vastly less hacky (if not altogether unhacky) way.

That might be great for iChat users, but it wouldn’t be great for Apple if they were hoping to use tabbed chat windows as a selling point for Mac OS X 10.5. Just take a look at the “new features” marketing for Tiger; about half of it revolves around new features in the apps Bray wants to see open sourced.

Även utanför bloggarnas något insnöade värld väckte dessa switchare uppmärksamhet och genererade bland annat en artikel i eWeek.

Playing on Apple's past "Switch" ad campaign, which was aimed at getting Windows users to migrate to Apple's Mac OS X-based computers, a few longtime Mac and open-source gurus are vocally publicizing their switch away from Apple's platform to more open-source solutions.

Den senaste händelsen i denna kedja är att Cory Doctorow, frispråkig skribent för Boing Boing bland annat, berättade att han skulle gå samma väg som Mark Pilgrim.

I've been a Mac user since 1984, and have a Mac tattooed on my right bicep. I've probably personally owned 50 Macs, and I've purchased several hundred while working as an IT manager over the years. I'm about to make the same switch, for much the same reasons.

...och där är vi alltså idag. Detta är ju bara ynka tre personer kanske ni säger, och det är ju sant, men det är kända profiler och det är folk som länge använt mac (längre än de flesta av oss här på 99mac). Deras byten från mac i en tid när macen har medvind är en bra tankeställare kring områden där Apple kanske inte riktigt är den goda sida. Gruber gör dock bra analyser av varför Apple är tvugna att göra som dom gör (t.ex. är det skivbranschen som tvingar Apple att ha DRM på musiken på iTMS, snarare än att det ligger i Apples eget intresse).

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-06-30 12:22

Kanske är det här intressant för en del hard core Apple freaks.
För mig? Gääääsp...
som att läsa att Leif GW Persson gått från Schick till Gilette....

Ursprungligen av Danne V:

Kanske är det här intressant för en del hard core Apple freaks.
För mig? Gääääsp...
som att läsa att Leif GW Persson gått från Schick till Gilette....

Vilken bit av "Jag tänkte sammanfatta situationen lite för den som är intresserad." var det som du inte fattade?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-06-30 13:59
Ursprungligen av Adrian B:

Vilken bit av "Jag tänkte sammanfatta situationen lite för den som är intresserad." var det som du inte fattade?

Nädå, Adrian. Ta inte illa upp för det var det inte menat som alls. Var bara tvungen att kommentera, och jag är inte alls ointresserad, bara inte på det sätt som du kanske tänkt. Jag är nämligen fascinerad över att man låter sig intresseras av sånt här, dvs att man låter sig påverkas mer (?) av vad ett fåtal opinionsbildare skriver än vad man tycker själv. Som marknadsförare och beteendevetare är sånt här rena porren.

Ursprungligen av Danne V:

Jag är nämligen fascinerad över att man låter sig intresseras av sånt här, dvs att man låter sig påverkas mer (?) av vad ett fåtal opinionsbildare skriver än vad man tycker själv. Som marknadsförare och beteendevetare är sånt här rena porren.

Ok, men vem har egentligen påverkats här? Mark Pilgrim tog steget själv efter ett missnöje som byggts upp under 22 år. Tim Bray vet jag inte så mycket om, men hans tankar verkar inte bara vara baserade på andras åsikter. Och Cory Doctorow har haft mer än 50 macar i sin personliga ägo, så han skulle knappast ta steget bara utifrån en opinonsbildare.

I övrig vet jag ingen som påverkats. Gruber kommer inte att swicha och knappast jag heller. De som överhuvudtaget kommit så långt att de tycker att detta är intressant att diskutera har nog redan nått så långt att de har välgrundade egna åsikter i frågan.

Däremot är det intressant att få upp ögonen för varför vissa ändå gör det och speciellt när det är välgrundade anledningar (även om man har andra värderingar själv).

En mera nyanserad bild över vilka bra och dåliga sidor som finns kan knappast vara dåligt. Om det dessutom skulle leda till ett öppnare Apple där t.ex. iPhoto använder sig av dokumenterade, öppna, strukturer istället för hemliga binärer - då skulle det vara ännu bättre för alla.

Sen att detta bara är ett ämne intressant för "powerusers" emellan är en annan historia.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-06-30 14:42

Däremot är det intressant att få upp ögonen för varför vissa ändå gör det och speciellt när det är välgrundade anledningar (även om man har andra värderingar själv).

Du har rätt.
Jag koketterade en aning med nån slags jag-styrs-minsann-inte-av-andras-synpunkter-hybris.
Sorry.
(OBS: inte alls ironi.)

Att dom inte kör sin Linux på en ny Intel-mac då? Eller vill dom ha valet att inte tvingas få med OSX på köpet? Men det är klart, vill dom köra sina fula (hur "polished" dom än är) linux-varianter på en ful Dell så är det väl deras eget val... Men det är klart, bloggarna måste ju ha något att skriva om så här på sommaren också

Ursprungligen av johan_tanying:

Att dom inte kör sin Linux på en ny Intel-mac då? Eller vill dom ha valet att inte tvingas få med OSX på köpet?

Mark:

but it is particularly galling to realize that if I bought a new Mac, I would be subsidizing the development of an operating system that contains code whose sole purpose is to lock me into a specific hardware platform. I realize that most people don’t look at it that way, but there it is.

Cory:

I thought about buying a MacBook Pro anyway, since they're nice computers, and they run Ubuntu, but after pricing them out, I realized that I could get a lot more bang for my buck with a Lenovo ThinkPad T60p. If I'm not going to run the MacOS, why spend extra money for Apple hardware? I ordered the machine last weekend, loading it to the max with two 120GB hard drives, 2GB of RAM, and the fastest video card and best screen Lenovo sells: it was still cheaper than a Mac, even though Lenovo makes me pay for a copy of Windows XP that I plan on pitching out along with the styrofoam cutouts and other worthless packaging.

edit: nevermind, ser att Adrian hann före

En dator som "bara funkar" är något som jag är väldigt intresserad av. Varken Linux- eller Windows-baserade datorer gör det enligt mig. Dessutom så är ofta Apples hårdvara ofta mycket bättre genomtänkta än många andra datortillverkares.

Dessutom, då Mac OS X är Unix-baserad är det bra tillgång till "Open source" programvara, vilket ger mig mycket av det jag vill ha. Tillsammans blir det så pass bra att jag betalar gärna för det OS som jag får från Apple. Jag får tillbaka det många gånger i värde i icke-förlorade arbetstimmar till strul, virus, icke fungerande drivrutiner mm.

Nu vore det väldigt intressant för mig om iPhoto hade en öppen datalagrinsstruktur, ingen tvekan om det, och det är inte omöjligt att vi får se det i framtiden. Vi får väl se.

Edit: en negation fattades

• Medlem
  • International user
  • 2006-06-30 13:48

Hemma switchade jag från Mac till PC för några månader sedan. Jag är inte känd och fick göra det i lugn och ro.

Wire:
I´m over there now, and I´m happy.

Bra inlägg! Det är värt att tänka på att ingen av dessa människor switchar till Windows. Det är alltså inte direkt mainstream-användare.

Ursprungligen av Mats Björnström:

Bra inlägg! Det är värt att tänka på att ingen av dessa människor switchar till Windows. Det är alltså inte direkt mainstream-användare.

Sant. De är nog så långt ifrån mainstream-användaren som man kan komma tror jag.

Ett tillägg till det där med att inte vilja köpa en mac om man ska köra linux:

Många är väl medvetna om att man betalar premium för god design när man köper en mac. Den kostar lite mer, men den är snyggare. En mac är ofta mera estetisk tilltalande är nånting annat där ute.

Vad som inte talas om lika ofta, av naturliga skäl, är att om man köper Apples hårdvara så sponsrar man utvecklingen av mjukvaran. De flesta betalar inget för OS:et eller mjukvaran, dvs iLife, eftersom den följer med, köper man det separat kostar det 129 respektive 79 dollar. Det är ganska givet att dessa intäkter inte på långa vägar täcker utvecklingskostnaderna. Men Apple går ändå med en fin vinst eftersom deras marginaler är så höga på hårdvaran.

För en macanvändare som köper hårdvaran med avsikt att använda mjukvara är detta helt ok, man betalar extra på ett ställe och mindre på ett annat. Men för den som medvetet vill bort från Apple av olika praktiska och/eller ideologiska skäl känns det nog inte helt rätt att vara med och sponsra den mjukvara man vill bort ifrån. Trots att Apple gör de snyggaste datorerna.

Fint, då är väl alla vänner igen

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-06-30 14:52

Fint, då är väl alla vänner igen

Har vi nånsin varit annat?

• Oregistrerad
  • 2006-07-01 02:36

Jag, som förvisso inte är någon känd macprofil direkt (än ) switchade från linux. Inte för att linux är dåligt (faktum är att det är ganska kompetent) utan för att Mac OS X är mycket bättre, mer intuitivt. Det finns bättre programvara och ett smidigare gränssnitt. Samtidigt behövde jag aldrig byta bort något om jag inte ville. X11 gör ju att man kan köra så gott som alla program man kan på linux. Visst, man kan hävda att OS X är för stängt, men det är priset man får betala för överlägsen mjukvara.

• Medlem
  • 2006-07-01 03:09

Man kan ju iofs ruttna på att Apple blr mer och mer marknadsstrategiska för var dag som går, men Grubers vinkling med "det bättre Vista" blir ju rent patetisk i det sammanhanget. Han gör sig skyldig till en ganska grov retorisk miss när han försöker måla upp ett scenario som inte bara är otroligt hypotetiskt, utan även helt orelaterat. Skulle Windows bli Open Source? Vad babblar han om?

Hur som helst så är det fler Linuxtomtar som blir Appletomtar än tvärt om, och folk som inte kan förlita sig på open-source-program för att försörja sig får snällt välja mellan Windows eller Mac OS i vilket fall som helst. Jag är ingen Windows-antagonist per se, det är bara det att det fan aldrig funkar som man vill. Linux är uteslutet. Då finns det bara ett val. Apple har monopoliserat min datorvärld på walk over.

Ursprungligen av stfm:

Man kan ju iofs ruttna på att Apple blr mer och mer marknadsstrategiska för var dag som går, men Grubers vinkling med "det bättre Vista" blir ju rent patetisk i det sammanhanget. Han gör sig skyldig till en ganska grov retorisk miss när han försöker måla upp ett scenario som inte bara är otroligt hypotetiskt, utan även helt orelaterat. Skulle Windows bli Open Source? Vad babblar han om?

Jag förstod hans poäng som en fråga till macanvändare om hur öppna de egentligen är. Om, rent hypotetiskt, Windows Vista skulle visa sig bättre än Mac OS X på precis alla punkter, skulle det göra dig glad eller ledsen då? Hans poäng är att många macanvändare antagligen skulle ogilla det istället för att se det som positivt. Vilket det skulle vara för att 1) man har något ännu bättre att byta till och 2) det skulle göra att Apple var tvungen att prestera ännu bättre.

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-07-01 08:03

Och jag som tyckte jag läste något om _kända_ personer i rubriken... Är jag så hopplöst passé?

Ursprungligen av Snooze:

Och jag som tyckte jag läste något om _kända_ personer i rubriken... Är jag så hopplöst passé?

Inte kända personer utan kända macprofiler, det är en väldans skillnad. Utanför den lilla världen som bryr sig så är de förstås helt okända.

Jag säger bara en sak... They´ll be back!

Lite andra relaterade länkar: Tim O'Reilly har noterat att det inte är linux i allmänhet utan Ubuntu i synnerhet som är hett just nu.

Och vad är ett ämne utan en t-shirt?

• Medlem
  • International user
  • 2006-09-20 16:33

Tim Bray har "switchat" tillbaka till OS X igen.

http://www.tbray.org/ongoing/When/200x/2006/08/16/Back-to-the-Mac

Det började med att Mark Pilgrim sade adjö till Apple efter att ha varit en Apple-användare sedan 1983 (före den första macen kom ut alltså).

Mark Pilgrim? För katten, det var ju mannen som blev känd som världens klantigaste virusspridare. Han skrev en tafflig Tetrisklon och inkluderade kod som skrev in ett primitivt virus i systemet, som sedan skrev sig vidare på alla skivor man stoppade in. Jag skrev själv ett eget antivirus för det viruset, inom ett dygn efter att han släppte ut det, och kanske 2-3 dagar efter att han laddade up det stod polisen utanför dörren och högg både honom och hans dator.

Som straff fick han samhällstjänst som han ägnade åt att skriva open source-program för Macen. Följden blev förstås att han blev en rätt bra programvaruutvecklare.

Detta hände ungefär 1992. Märkligt att han skulle ha varit Mac-användare redan 1983. Det låter misstänkt att han använt en förälders Mac i så fall.

En liten uppföljning i ämnet, Mark Pilgrim skrev nyligen:

At the time, Jason said, “If I were Apple, I’d be worried about this. Two lifelong Mac fans are switching away from Macs to PCs running Ubuntu Linux: first it was Mark Pilgrim and now Cory Doctorow. Nerds are a small demographic, but they can also be the canary in the coal mine with stuff like this.”

18 months later, Apple has sold 4 million crippled phones, billions of crippled songs, and people are predicting that Mac sales are up 40% year over year. And I wouldn’t bet against their new movie rental venture either (although this chart is amusing).

So after 18 months, I think we can safely say that no, Cory and I were not “canaries in the coal mine.” There are not hordes of fed-up consumers rejecting Apple’s vision of cryptographic lock-in. There are not mass graves where people ceremoniously dump their crippled, non-general-purpose computing devices. Outside of Planet Debian and my own personal echo chamber, nobody gives a shit about Freedom 0.

You knew this, of course, but I just wanted to let you know that I knew, too.

.. .sen gick han hem, tog en Whisky, sköt hunden och sig själv....

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-16 20:49

Jag, som ju är en jättekänd mac-profil, gick nästan över till Ubuntu. Jag testade det på min iBook, men eftersom airport extreme inte funkar så klarade jag inte av det. Det hängde faktiskt bara på det. Jag gillar att Ubuntu är ganska fult. Jag har faktiskt börjat störa mig på att OS X försöker vara så förbaskat snyggt hela tiden.

PS. Med "jättekänd" så menar jag verkligen JÄTTEKÄND (inom familjekretsen...). DS

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-16 20:59

Har provat Ubuntu från & till på mina Peze-maskiner, för att komma ifrån Windowz.
Men det faller alltid på antingen dåliga drivisar, usla!! ljudinställningar, omöjligt att spela på.
Annars så skulle det kunna vara nice.

1
Bevaka tråden