Jag vet två saker som kan vara fel:
1. Skum bugg
Jag har själv upptäckt en mycket skum bugg i FCP3.04/OSX10.2.4. Om man spelar upp MASSOR av klipp efter varandra så blir de efter ett tag HELT förvridna, bandiga och knasiga färger. Omstart av programmet löser detta och det är inget som kommer med ut genom FireWire heller...
2. FCP i allmänhet
I allmänhet får du en "knaglig" bild i FCP. Detta har jag upplevt sedan första dagen jag använde programmet. Saker ser kristallklara ut innan rendering och lite suddiga och knöliga efter. Dock är det bara som det ses på skärmen. Tittar du i en ref. monitor så lider du inte av samma problem. Även, om du exporterar filmen och tittar i QT-player så får du heller inte samma problem.
Jag tror det har med att göra hur FCP försöker visa saker på skärmen med square vs non-square pixles samt interlacing m.m.
Får du dåligt resultat även på det utloggade materialet på band?
3. Texteditorn är dum
Jag har upptäckt att texteditorn i FCP är lite dum. Om du lägger ut ett text-elemt på en TIMELINE sen FLYTTAR du det manuellt högre upp på bilden så kan du få en extremt suddig rendering. Jag vet inte om detta har funnits i tidigare versioner av FCP, men jag upptäckte det här om dagen i OSX/FCP3.
För att komma runt detta måste man flytta texten genom dess egna inställningar (origin tror jag det heter). Det är knöligt men ger 10 ggr bättre resultat.
[ 13. mars 2003, 21:10: Meddelandet ändrat av: Erik.dv ]