Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommande artikelserie: Hur är det att byta till Mac egentligen?

Tråden skapades och har fått 58 svar. Det senaste inlägget skrevs .

I en kommande artikelserie på 99mac kommer vi granska hur det egentligen är att byta till Mac och Mac OS X, från främst Windows.

Mac OS X tycker de flesta av oss är bra, ja, men vi är också vana Macanvändare och omfamnar det mesta Apple säger och säljer. Hur upplevs OS X av våra vänner i PC-världen?

För att få svar planerar jag att låna ut en PowerBook G4 med Mac OS X till en kompis som kört Windows hela sitt liv.

Denna 22-åring jobbar dagligen med grafik, php, mysql och ren htmlkodning. Han får använda PowerBooken i 2 veckor och sedan avlägga rapport.

Han må vara något pro-Windows, men det gör det hela ännu mer intressant enligt mitt tycke. Han har i alla fall gått med på att testa i 2 veckor. Observera att jag inte kommer att sitta och hjälpa honom hela tiden. Han ska också använda datorn i sitt arbete, så det hela blir seriöst.

Så m.a.o. blir det en väldigt verklighetsförankrad rapport, till skillnad mot de artiklar vissa journalister författar, som nästan känns köpta. Inte heller blir det något liknande det vi hör från våra "Switchers" på apple.com, som mest ger ifrån sig konstiga ljud och uttalanden.

Håll utkik på 99mac.com!

[ 05. februari 2003, 16:21: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

Kul idé, Jon.

Vad sägs om att, för jämviktens skull, även göra tvärtom också; låta några inbitna mac-rävar prova Windows XP några veckor och avlägga en om möjligt opartisk rapport?

:rolleyes:

Jag har testat XP under Januari månad - installerade det i första veckan 2003. Har dock erfarenhet av Win2k sedan tidigare så det kanske inte blir riktigt rättvisande (jag är inte en gröngöling så att säga).

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jonas Olsson:
Vad sägs om att, för jämviktens skull, även göra tvärtom också; låta några inbitna mac-rävar prova Windows XP några veckor och avlägga en om möjligt opartisk rapport?

Det har jag redan gjort. Facit: I don´t like it. Stanna vid Windows 2000 istället.

Opartiskt?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-05 16:30

Kanonidé, ser fram emot att läsa.

Ser fram emot att läsa!

Citat:

Kul idé, Jon.

Sant, men det är inte riktigt lika intressant (även om vissa Windowsfunktioner gärna får finnas i OS X).

Målet är att flera Windowsanvändare ska få denna möjlighet, att testa antingen en bärbar eller stationär Mac under ett par veckor.

Det sedan Windowsanvändarna anser vara negativt och svårt med Mac är det Apple måste fokusera på. För dessa "Switchers" utgör Apples framtid.

• Medlem
  • Piteå
  • 2003-02-05 16:34

borde de inte finnas en tidning i handeln som hette 99mac? :rolleyes:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Marcus Holmer:

Citat:

Det har jag redan gjort. Facit: I don´t like it. Stanna vid Windows 2000 istället.

Opartiskt?

Jag sitter, sedan några år, med en Windows 2000-maskin också. Facit: I don´t like it. Skulle vilja prova XP, dock.

Martin, kan man få en rapport?

• Medlem
  • 2003-02-05 18:45

Jag har varit Windows® ("®" ) användare i många år. För sex år sedan började jag använda UNIX och insåg hur kraftfullt det är.
När Mac OS X kom, då blev jag en självklar switcher.

P.S. Jag "switchade" innan switch-reklamkampanjen.

Jag sitter på Windows XP pro och måste säga att jag gillar det. Har kört 98 / ME / 2000 pro, och nu är det alltså XP.

XP är mycket estetiskt snyggare än tidigare och stabilt på min Dual 866Mhz PIII med 1GB RAM.

Jag har också en G4:a 350AGP och är kär i OSX! Den ABSOLUT bästa hjälp jag haft vad gäller lära mig OSX är 99mac! Så tack för det. Börjar känna mig rätt van numera.

Det jag först hade svårt med vad avsaknaden av högerklick och få upp den mest väsentliga informationen och olika alternativ, som jag jämt använder på PC.

Ska bli intressant läsande, och jag får en känsla av att jag kommer känna igen mig

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mathias:

Det jag först hade svårt med vad avsaknaden av högerklick och få upp den mest väsentliga informationen och olika alternativ, som jag jämt använder på PC.

Man kan faktist hålla in CTRL tangenten och klicka på musen för att få upp den extra meny du eftertraktar. Eller så köper du en extra 2-3 knappars mus från MS eller Logitech. "En hygglig logitech optisk mus (OEM-version) får man för typ 100 kronor."

Jo jag är fullt medveten om ctrl och att det finns 2 knappsmusar, men generellt finns alla, eller åtminstone de viktigaste alternativen / funktionerna att välja därifrån på en PC, däremot inte på en Mac.

• Oregistrerad
  • 2003-02-05 21:30
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Gadd:
borde de inte finnas en tidning i handeln som hette 99mac? :rolleyes:

Har vi redaktionellt underlag? Tryckeri och designbiten finns det kanske någon här omkring som har kunskapen kring. Försäljning via postorder till att börja med.

Varför papper när vi har internet?

• Oregistrerad
  • 2003-02-05 21:35

Kanske kan jag komma med mina erfarenheter kring det hela. Jag har varit en flitig pc-användare till i sommras då jag även började använda mac. Jag har i min flitighet prövat en hel del program och användargränsnitt och måste säga att OS X mest känns som att byta programvara. Designen på själva datorna samt min jakt efter det nya och det bästa är det som lockat mig mest.

Mer exakta uppleverseberättelser vet jag inte om jag har tid till. Om det ges mer exakta ämnen och områden att skriva kring kanske man kan bidra med något.

ser fram mot att läsa detta. tror det kan bli svårt att få tillbaka powerbooken du lånar ut bara

satt själv med windows mestadels fram till november förra året då jag äntligen switchade. dreamweaver och sånt kör min tibook varje dag, kalasbra.

Det största problemet apple har är att sveriges befolkning fortfarande tror att mac är ett speciellt os som inte är något för dom. det skrämmande att varje gång man visar upp tibooken blir folk förvånade. "är det så enkelt med digitalfoton" "kan du redigera film i den" osv. varför visar inte apple switchfilmer i sverige? kanske inte funkar att använda samma rakt av, måste kanske anpassas för den svenska publiken lite, mindre amerikanskt. jag ställer gärna upp om apple ringer.

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-02-05 23:37
Citat:

Kul idé, Jon.

Flertalet Mac användare har redan testat "härligheten" om inte direkt så indirekt att köra VPC och det funkar nästan likadant. Vi vet ungefär vad det handlar om. Jag måste säga att det är inget att vara avundsjuk på, när man har kört OSX ett tag.

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-02-06 00:01

Har några pc kompisar och de är sålda alla gånger de är hos mig och kan bekanta sig med Macen och OSX men sen kommer de välbekanta kommentarer om priser, valmöjligheter (större utbudet), osv osv. Sen går de hem tillbaka till sina ihopsatta "monster maskiner" (flertalet av GHz), och tröstar sig att det är som med en Mac.
Redan innan OSX kom in på allvar så sa de om sin XP att det är nästan som "hos dig" (de menade att det liknade en Mac känsla). De stackare de hade bara en "Mac känsla" och inget rigtigt trovärdighet under den.
Har tänkt på det flera gånger att vi Mac användare vet faktiskt inte hur bra egentligen vi har det. Jag menar med vara Macar. Det har blivit till en vardag så vi märker inte det. Vi till och med längtar efter deras GHz, deras processorer och de där "valmöjligheter". Men det är inte många som byter, för då skall man ta hela lasten och då är det inte kul längre.
Skulle vilja ha några powerbookar att låna ut till de för en tvåveckorsperiod.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mathias:
Jo jag är fullt medveten om ctrl och att det finns 2 knappsmusar, men generellt finns alla, eller åtminstone de viktigaste alternativen / funktionerna att välja därifrån på en PC, däremot inte på en Mac.

Det finns Freeware och Shareware alternativ som löser även dessa problem!

Jag inväntar en 512MB-modul bara, sen påbörjas lilla experimentet. Han är faktiskt väldigt ivrig och frågar dagligen var datorn håller hus. En annan kompis, som fick höra om detta, ville också testa men trodde sig vara för "amatörmässig för en Mac".

[ 09. februari 2003, 00:45: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-09 12:04
Citat:

citera: Jo jag är fullt medveten om ctrl och att det finns 2 knappsmusar

Du menar möss?

Mina erfarenheter av XP Pro:

- Klart stabilare än 95 och 98. Föregångarna skulle ju föreställa ha minnesskydd, men ändå kunde ett program som skrev utanför sin minnesarea sänka maskinen! (Jag lovar! Hundra omstarter med Windows98 på jakt efter ett skitfel i ett program, det var inte skoj.)

- Vissa kännbara förbättringar i "Finder". Numera kan man ha flera "Finder"-fönster öppna utan att listen i botten blir full.
- Fruktansvärt pratigt. Så fort man ska göra nånting så kommer man in i flerstegsprocesser i stil med dagens gräsliga "installerare", där man måste svara på frågor eller godkänna diverse alternativ. När jag gör "sök" så vill jag få skriva direkt, inte behöva svara på frågan om hur jag vill söka. Dumt. Och om nånting inte fungerar så är det långa "guider" med töntiga frågor om självklarheter, och som ALDRIG hittar problemet! Varför ska "pro"-versionen av ett OS förutsätta att man är en pensionär som just fått sin första dator i 75-årspresent av sina barnbarn och inte förstår var man ska sätta i sladdarna? Det är ungefär det enda man får hjälp med.

- Filsystemet känns ännu mer svårnavigerat än såväl äldre Windows som OSX. Mer än någonsin förväntas jag hålla mej i min lilla användarmapp och låta systemet sköta sitt.

- Resurskrävande bortom rim och reson, men så "ska" det ju vara.

- Hyfsat flipperspel. (MYYCKET viktig finess!)

• Medlem
  • Jönköping
  • 2003-02-09 13:56

jag fick min fina imac g4 i början av december förra året och hade fram tills dess kört pc (jobbar med webb). har kört en stegvis övergång till mac, men jobbar sen två veckor tillbaka enbart med min vita vän. aha-upplevelsen (eller vad den kallas) är enorm och jag fattar inte varför jag inte bytt förrän nu... jag jobbar mer effektivt nu och allt känns mycket enklare. jag är fast.

nu åker den bärbara pcn iväg snart och in kommer en 12"-skönhet...

ja. jag är en switcher.

Skall bli mycket intressant att läsa. I synnerhet då jag blivit allt mer tveksam till att switcha efter allt jag läst här på forumet.
Min nuvarande teori är att om man byter till OS X från framför allt W98 eller sämre så är det ett klart uppsving. Men kör man XP och är en power-user så är det inte lika självklart.
I synnerhet inte om man köper en inte helt ny Mac.
Det verkar vara så mycket pyssel med att få saker och ting att funka ordentligt i OS7, 8 & 9.
Till MSW finns ju tusen miljoner små tredjeparts lösningar till allt.
Min summa av kardemumman: Man måste ha en ny Mac för att kunna köra de applikationer jag vill och det har jag inte råd med. Min två år gamla PC klarar däremot uppgifterna utmärkt och därför får den hänga med ett tag till.
Nypriserna på Mackarna är helt ok i förhållande till vad man får men beg-priserna är skrattretande höga.

Riktigt så är inte fallet vad gäller bärbara datorer dock. Där är gapet betydligt mindre och mer som det ska vara.

Har kört OS 9 och WinNT länge och inte haft något behov byta, men nu när det kom in 2 nya burkar i rummet var det läge. XP på PC:n och OSX på G4:an.

G4:an hade OS 9 på sig så den fick man installera om så det vart OSX på den. Otålig som man är tyckte jag det tog en fruktansvärt lång tid innan allt var klart. Stressade sedan igenom den personliga inställningen, skrev fel, gick tillbaka i menyn, korrigerade, men av någon anledning behöll installationsprogrammet de felaktiga namnen. Jaha, tydligen någon bugg, lite irriterande men det är skitsamma. Gick fort ställa in IP-nummret och ladda ner de programvaror jag behövde och installera dem utan problem. Så G4:an var inget större problem utom att det tog tid installera OSX men men man kan inte få allt.

Så över till PC:n, gjorde som jag brukar göra när jag ställer iordning en dator (läs mac). Eftersom det brukar ta tid innan datorn kommit igång så startade jag datorn och leta upp tgb, pluggade i det, letade upp musen och pluggade i den. Det skulle jag inte ha gjort......PC:n hade redan XP installerat men jag fick det otroligt roliga meddelandet "Keyboard error, no keyboard found press F4 to continue". Jahaja, behöver jag tillägga att det inte hjälpte om jag tryckte på F4?

Tgb är ett USB tgb och USB stödjer ju hotswap, men tydligen gäller inte det en PC med XP. Dessutom knotade skiten beroende på vilken USB-port man satte tgb i, så jag fick upp samma roliga meddelande igen. Finns 6st USB portar på denna PC. Men på 3:e försöket ville datorn starta.

Jaha då var det dags kolla IP-nr. Fastän jag gjorde rätt i första försöket vart det en massa klickande i menyerna för att få fram det, trodde jag. Datorn hade blivit tilldelat ett IP-nr automatiskt via DHCP-servern. Jahaja, men varför visas inte IP-numret???? Jaja, lyckades iaf skriva in ett fast nummer och ut på nätet och började ladda ner program. Gick ju snabbt o smärtfritt ladda ner programmen, men installationen. Varför i hela friden ska datorh###vetet starta om sig efter varje programinstallation? Efter 40 min har jag fortfarande inte kommit igång med datorn fastän OSet var förinstallerat på burken....

Sen skulle jag installera en scanner tillsammans med PC:n.......och i det läget kom jag på att jag nog hade en bättre saker för mig så vände åter till Macen för att vara lite nyttig den dagen samt få ner blodtrycket.

streko>> vara nyttig? Du menar väl spela Quakeworld?

Skämt åsido. PC maskiner vill ha allt isatt innan man startar. Man kan räkna med problem om man pluggar i nåt under uppstart, då blir det rejält förvirrad. En Mac vet ju vilken hårdvara den har. En PC måste identifiera allt allt allt varje gång. Krånglar man till det för den blir det trubbel.

Streko:

"Keyboard error, no keyboard found press F4 to continue". Jahaja, behöver jag tillägga att det inte hjälpte om jag tryckte på F4?

Tgb är ett USB tgb och USB stödjer ju hotswap, men tydligen gäller inte det en PC med XP. Dessutom
knotade skiten beroende på vilken USB-port man satte tgb i, så jag fick upp samma roliga meddelande igen. Finns 6st USB portar på denna PC. Men på 3:e försöket ville datorn starta."

Du var kanske van vid den långsamma bootningen i WinNT4? - XP bootar ju otroligt mycket snabbare..

Jodå, XP stöder USB KB hotswap - problemet i ditt fall var troligen att BIOS i din dator var inställd på att leta efter ett vanligt PS2 KB - då får du felmeddelandet från moderkortets BIOS - har inte med XP att göra - denna test görs innan OS börjar laddas. Din dators BIOS ska vara inställt på att INTE indikera "keyboard error" eller att leta efter PS2 mus - då börjar XP boota direkt efter att det identifierat allakomponenter på moderkort o portar och hittar sedan både USB KB o mus när det bootat färdigt.

Det är upp till varje PC-tillverkare att ställa in BIOS - det kan ju inte WinXP vara ansvarigt för...
Kanske levererades din dator med ett PS2-tangetbord o du valde själv ett USB KB?

Det går t ex bra att köra ett USB KB + en USB-mus över en USB KVM o switcha mellan MacOS/Win98SE, Win2000, XP bara PCn´s BIOS alltså inte är inställt att leta efter PS2 enheter under BIOS-bootningen...

Första gången WinXP hittar en ny enhet vill Plug & Play-funktionen i XP installera drivare - detta sker nästan alltid automatisk, om du inte har ett väldigt exotisk, nytt tillbehör. När denna drivrutin en gång installerats hittar OSet enheten direkt under nästa start.

Sen är det skillnader mellan WinXP´s sätt att arbeta jämfört med MacOS:
Kärnan i WinXP uppdateras hela tiden dynamiskt av Registryt eftersom Windows hela tiden måste
kunna identifiera enheter ur en otroligt stor hårdvarubas. Mac OS har det lite enklare på den punkten - hårdvaran är ju känd.

WinXPs kärna skapar sedan en färdigkonfigurerad klon av sig själv för varje nytt program som startas och tilldelar detta ett eget minnesområde och använder sig av en Page File för de processer som inte ryms på arbetsminnet.
Kärnan i OSet rullar på hela tiden, däremot kan en avknoppad klon spottas ur om den inte fungerar som den ska (kanske orsakat av en dåligt skriven programvara eller drivrutin). Detta påverkar inte andra processer.

Gör nu inte detta till ännu en tråd med WinXP vs. Mac OS-snack. Bara en påminnelse, eftersom trådar snabbt kan spåra ur.

Ville reda ut missförstånd och hjälpa Streko...

Bevaka tråden